AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.723

Högt hc värde bmw 520i m50 -94

Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
hej idag så besiktigade jag min bmw för första gången och fick dommen som följer
skytlycka ur funktion(fixat)
spindelled fram höger främmre gläpp (någon som vet vart man köper billigt tänkte bvyta båda sidorna då?
infästning bakvagn, båda sidor, främmre, rostskadat
hc-halt tomgång för hög (ca 250)

så någon som har någon aning vad som kan orsaka hc halten sökte runt lite och hittade att vevhus ventilationen brukar kunna krångla och kollade då slangarna framför allt den lilla den var lite mjuk men inte igen satt men bytte den ändå vart kanske något bättre? den stora slangen var med mjuk men hade ingen så bre hemma men den var inte ens det minsta igen satt så den borde la funka ? bytte med packningen där vevhusventen stoppas in i toppen något jag missat ?

och sen rost lagningen av bakvagnen där kan det vara något svårt det var i in fästningen i den längdgående balken där som det behövde lagas tror ni man bara kan lossa bakvagnen och sen svetsa medans det sitter på plats eller måste den monteras ner ?
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
Just det bilen har en m50b20tu motor alltså med vanos om det påverkar något.

glömde med nämna att luftfilter
tändstift
motorolja+filter
packningar till ventilkåpan
är nyligen bytt
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
just det har med problem med att den inte 100 vill gå upp i normal temp kan det va nån grej som orsakar båda grejerna eller om jag löser värmen kanske hc blir bättre med ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ny termostat låter som en bra första åtgärd...om motorn inte vill bli varm är det troligt att avgasreningen inte heller kommer att fungera 100%.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
men när man kollar på termostaten ser den frisk och rent ut verkar även röra sig ordenkligt när man kokar den? men kanske skulle byta endå?

just det tänkte på spindelleden där jag har beställt en hel sats med dom flesta leder och länkar i framvagnen för och dom små "hundbenen" där bak för bara 1900 :) tänkte när jag ska montera dom är det något speciellt jag behöver tänka på eller är det bara att inte spänna åt ordentligt innan det är belastning på det ?

och bultarna till in fästningen bak är dom genomgående med mutter på baksidan eller gängade i balken ?
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
alla länkar har kommigt idag får se hur det går att sätta dit dom sen bara :)
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Ang. HC-värdet.

kolla alla vacuumslangar från ventilkåpan till insuget. dessa blir mjuka somm tuggummi och spricke eller går av.
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
jag har bytt nr 5 och nr 2 på bilden Länk nr 3 såg okej ut men ska den verkligen gå in före spjället ? och sitter det inte någon ventilation för oljetråget med ?
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
jag har en frågan angående krängningshämmarstag bak hur fasen får man bort dom från krängningshämmaren? är det lika svårt att få dem nya sen?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Angående din fråga om vevhusventilationen: läs mitt inlägg i denna tråd Länk så får du en förklaring hur systemet fungerar.

//Göran
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
har bytt den lilla slangen som var som tuggummi och segade väldigt mycket men motorn reagerar fortfarande inte på när man öppnar oljelocket och man känner inget tryck varken övertryck eller undertryck när man håller för hålet till oljelocket ? vad är fel? det ska väl ändå vara ett stort undertryck där ? just det undrar med om m52's 92graders termostat passar så man får upp motortempen fortare ? ska endå byta för säkerhetskull men skulle då vilja ha en 92 graders
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
i helgen ska jag byta båda bärarmana fram så är det någon som har en beskrivning på hur man gör på en e34? och några andra leder man bör byta samtidigt har dom flesta till framvagnen hemma redan så ?
r1
195
r1tobbe
325(kompressor) coupe e36
328 touring e36
m3 limo e36
e36 touring 316
Yamaha r1
+ massa andra
hade samma problem med en 325 utan vanos,bytade allt möjligt inklusive nya kattar,
slutade med att jag gjorde komptest,å då hade motorn dålig komp men bilen gick hur bra som helst ändå,motorn byggde upp komp när man varvade upp den.

så börja med enkelt komptest innan du fortsätter e mitt tråkiga men sanna tips

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Ett tips från mig börja alltid med största problemet först dvs
infästning bakvagn, båda sidor, främmre, rostskadat

Inte speciellt kul att pytsa pengar i en bil som stupar på målsnöret.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
jo hadde tänkt att fixa det med men lite mera säker på att det går bra än att byta spindellederna. ska se om man skulle kunna få ett sådant gjort kanske
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
så vorre underbart om någon komm med ett ungjefär hur man gör ?
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
Nu är lederna bytta och det var lite.klurigt men gick bra och oj vilken skillnad det blev rosten fixad med :-) men nu är det en sak som JAG tycker är konstig och det är att varje gång jag kopplat ur batteriet så blir bilen bra mycket piggare och det känns ju lite konstigt var kan det va för fel ?
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
nu är termostaten bytt till biltemas 88C termostat ochnu kommer motorn äntligen upp i ordenklig arbets temperatur och kupevärmen går nu att ställa in ordenkligt igen den verkar med va mera stabil bränsleförbrukning på den på det lilla jag körde. men nu blir den varm på runt 4-6km och innan vart den bara halvvarm hur långt man än åkte(som längst 16 mil i sträck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.