|
|
|
|---|---|
|
Är det nån som har koll på hur man ska ställa in Equalizer för LOGIC7 på e60? PÅ DSP i e39 fanns det förvalda och där efter kunde man fin justera för sitt eget behag. Men här vet man inte var man ska börja någonstans! Kan man få hjälp från ljud kunniga personer? MvH Bmw 4-ever | |
|
Hej Vad som låter bra och är korrekt ljudbalans är ju väldigt subjektivt, så att säga exakt hur man ska ställa in EQ i en bil är rätt poänglöst. Som exempel testade jag de EQ-kurvor till F10 Hifi Prof som finns omnämnda på Bimmerpost - tyckte det lät för jäkligt i mina öron, alldeles för vasst mellanregister och peakad diskant. Det enda tipsen jag kan ge dig är följande: börja med EQ helt flat (samt fader/balans nollad och surround OFF!), justera först bas o diskant så du tycker det låter så bra som möjligt. prova med olika favoritskivor, dvs olika musiktyper. använd sedan EQ för att SÄNKA de register du tycker irriterar/sticker ut. gå över banden ett par gånger och justera tills du inte stör dig lika mycket längre. vanligt är att man försöker använda EQ för att förstärka register man tycker låter 'häftigt'. min erfarenhet är att det inte blir så bra då. gör även detta steg med olika favoritskivor, tills du hittat en medelväg som passar på det du lyssnar på mest. |
|
|
som exempel hur jag resonerade i F11an: började med 2-3 +-steg på bas&diskant för att få grunden till "den glada munnen" som jag gillar (är väldigt anti påträngande mellanregister, om det inte kommer från en elektrostathögtalare eller typ betong/B&W nautilus-kabinet) därefter drog jag ned 100hz och 200hz ett par hack, labbade lite för att inte all attack skulle försvinna. det man förlorar här är imponatoreffekten med maffig midbas som L7 besitter från default, men jag tycker det låter betydligt mer "hifi" med lite mer stöd upp till 70-80hz och sen lugn o fin. låter betydligt bättre på tex gitarrers undertoner. sen även ner några hack på några av mellanregisterbanden gjorde gott för nasala kvinnoröster. lyssna tex på annie lennox- pawement cracks. om mna får ont i huvudet av reonanserna av hennes röst i introt är det läge att justera. diskantregistret var jag rätt nöjd med, en liten plutt uppåt på 10k öppnade upp lite. påverkar inte övre mellanregistret som den generella diskantkontrollen i det inledande skedet gör. surround kan vara lite imponerand, men det är inte så kul när DSPn lägger till och hittar på egna ljud, så jag sket i den. oj, nu babblar jag iväg ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.