AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.149

Kostnad för ny framruta?

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Någon som vet vad den faktiska kostnaden för en ny framruta till en 540 är (inkl grön överkant)?

Jag har försäkring där självrisken är 1.200:- för byte, men jag är ändå nyfiken på att få veta kostnaden om jag inte haft delkasko...

roadZter
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
4500-5000kr med orginalruta inkl regnsensor och jobb...
Asken
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Du är snabb du mannen - lika snabb som stressfläkten ju! Tack för svaret, det innebär att ca halva min årspremie blir förbrukad till veckan eftersom en ny ruta är beställd. =)

roadZter
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag är snabbare än stressfläkten, är på topp jämnt:DD
Var NOGA med att se till at du får en orginalruta med orginal regnsensor(finns två typer) gjord hos en aukt ÅF. Du vill INTE veta vilket strul jag fick efter att ha varit hos den lokala glasmästaren som inte använde orginalruta med fel typ av regnsensor....
Asken
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Ok, visste inte att det fanns olika... Ska kolla med glasgubben på måndag. När jag var där i fredags så sa han själv att det finns två olika typer av framruta pga regnsensorn, men han behövde bara veta vilken bil- och årsmodell så skulle det lösa sig. Vilka är auktoriserade av BMW då? *nervös*

roadZter
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Aukt = en BMWverkstad. De kan ibland leja bort arbetet men ser alltid till att orginalruta används. Jag verkade ha oturen att få tag på ett (_!_)-hål till gläsmästare först gången... En typ av framruta, två olika typer av regnsensorer... Han verkar kunna sin sak:D Skämt åsido, det finns en droppformad och en kantig typ av regnsensor(titta på locket till den så ser du vilken typ du har). Se kan rutan finnas som standard samt som typ Klimatkomfort. Kolla i serviceboken så du inte har en Klimatkomfort-framruta, utrustningskod 358 klimatkomfort-framruta. Denna ruta tillhandahålls ENBART av BMW:)
Mycket med ett rutebyte va?:)
Asken
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Ja, det är mycket med framrutebyte... :) Men tack vare detta eminenta forum så blir det ju enklare. Vad innebär en klimatkomfortframruta?

roadZter
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu kan jag inte återge det korrekt men ungefär såhär. rutan innehåller ett skikt som dämpar solstrålningen(UV-ljus?) med X antal %. Det gör också nattkörning mer behaglig för ögonen då mötande ljus avbländas i större grad än med strandardruta. X5 4.6iSen jag provkördehade detta. En behaglig kvällsfärd var kontantan med tillbehör 358( som satt på en i övrigt mycket trevlig vagn:))
asken
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Ett ord jag hört är infrarödreflekterande vindruta, är det samma som klimatkomfortruta? Den skall tydligen vara mörkare än standard-rutan och finns att få till bilens samtliga rutor.

roadZter
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Infrarödrekflekterande vindruta bör vara samma ja. Du blandar däremot ihop det med #761 BMW Individual Sonnensschutzverglasung. Dvs alla rutor bakom B-stolpen(bakom framdörrarna) som är försedda med en halvmörk toning från tillverkningen för att hindra solljus samt insyn.
Asken
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Okidokie!

Hur går det med försäljningen av din "veritabla monstermaskin" då? Hoppas du inte kommer ångra att du inte tog budet på 325 lakan (det lät som ett okej bud i mina öron, men jag har ju inte sett din bil...).

Vad räknar du med att ge för din kryssfemma? Årsmodell? Går jag händelserna i förväg nu? :P

roadZter
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
DZ: Försäljning. JAg ångarar inte nekandet till 325. Får jag inte 350 så åker jag vidare i ett par år det har jag redan bestämt mig för. Bilen är obelånad så det är ett mindre problem. Kryssfemman: nyfiken i en strut, say no more men bra är det, riktigt bra:D
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Asken: Talade med glasgubben idag. Han sa att rutan är tillverkad i Finland och säljs av den största leverantören/distributören i Sverige. Rutan är godkänd och glasmästaren är auktoriserad. Är allt under kontroll då tror du?

roadZter
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Har inte hämtat bilen ännu, men när jag lämnade den passade jag på att fråga vad den faktiska kostnaden var. Glasmästaren svarade 5.300 kr för rutan (inkl grön kant och regnsensor), monteringen och inklusive moms.

roadZter
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Tur man har Trygg-Hansa förresten (1.200 kr självrisk). Glasmästaren sa själv: "Du har ju rätt försäkringsbolag..."

Som exempel har If 35% i självrisk (dock lägst ca 1.000 kr) vilket skulle inneburit en avgift om 1.855 kr.

roadZter
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Asken... Du verkar vara riktigt haj på BMW! Är du haj på gamla modeller också? Vet du vad det är för sorts vindruta till en 525i -90? Folk säger att det är värmeslingor i dem original. Men jag har ju ingen knapp för att knäppa på rutevärme fram? Har bara en knapp bak? De rutorna som har värmeslinga är mycket dyrare än dem utan... Sen undrar jag om varför min bil inte har elhissar och AC? Var det väldigt dyrt förr eller? Bilen har dock skinnklädsel.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
DZ: Jag vet inte. Det enda jag vet är att jag lämnar i framtiden bara in bilen på en BMWverkstad, en auktoriserad av BMW Sverige för då kan man försäkra sig om att en orginalruta används. Detta pga min tidigare erfarenheter. Den rutan du får är en icke orginal så mycket förstår jag. Hoppas det funkar bra:)
per_j82: BMW har inga värmeslingor i hela rutan. Däremot kan det kanske finnas värmeslingor nere vid torkarna för att smälta ev is där på vintern. Kolla efter tunna trådar runt torkarnas viloläge. Ev var bara detta på E32, osåker där. Ingen knapp för rutvärmefram= du har ingen förutom ev för torkarna. Den styr automatiskt av ett relä beroende på yttertemperatur. Inga AC/ elhissar= det var tillbehör på din bil. Hissar+AC kan ha kostat 25k tillsammans, ungf i dom trakterna kostade skinnklädseln, ca 15-20k.
Mvh
Asken
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Asken: Ok, än så länge verkar allt under kontroll i alla fall (regnsensorn fungerar). Alltid lär man sig något, nästa gång lämnar jag antagligen in bilen till BMW istället och får en originalruta - tur att det är en "förbrukningsvara". =)

roadZter
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Asken----> OK Tack ska du ha för tipsen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.