AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.166

Felkod P0341

46
Håkan E
X3 2,0D -11
Fiat1100-61
Jag har en 318i-02 som har gått 22000 mil. Motorn går bra och avgasvärdena är bra.
Vid besiktning fick jag anmärkning på felkod P0341. Då jag tar bort felkoden med ett AUTOXRAY instrument och därefter startar bilen så går vartalet upp till ca 1500 rpm vilket är normalt men därefter skjunker det ner till 0 rpm och bilen stannar, ibland så återhämtar sig varvtalet och lägger sig på normala 800 rpm och det finns ingen felkod. Samma sak händer vid upprepade startförsök. Om jag därefter kör en sväng och stannar och startar bilen så fungerar att normalt varvtalet går upp till ca 1500 rpm och skjunker ner till 800 rpm och jag har fått tillbaka felkoden P0341.
Så med felkod borta fungerar tomgången ej vid start och då felkoden ligger på så är allting normalt.
Någon som har ev tips på felorsak ??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
PO341 är kamaxelsensorn/givare på insugningsidan som har en instabil funktion, problem med inläsningen vid vissa områden. Byt den.
Vid defekt kamaxelgivare lånas signal från vevaxelgivaren för att bilen ska fungera.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Colafant
Jag har detta problem på min 330-01. fick felkod på kamaxelgivaren insug och bytte den. bilen gick bra i ca en dag innan samma fel kom igen. Hasso, vet du om givaren måste vara BMW original för att fungera? Vi fick hem någon "kopia" från mekonomen eller var det nu var ifrån.. och det gick ju inget vidare

MVH Johan

just när det gäller givare som abs och kamaxelgivare så använd uteslutande orginal från BMW, vet inte hur många gånger en "ny" givare varit boven i dramat.

I väääldigt ovanliga fall har det varit sjävla triggerpunkten men det handlar om promillenivåer - mitt tips är att först och främst få tag i en orginal givare.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Colafant: mj_mj........ svarade på frågan.
Mekonomen har t.o.m inte ens monterat sina egna sensorer utan handlat på BMW har jag hört tidiagre.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
46
Håkan E
X3 2,0D -11
Fiat1100-61
Jag återupptar detta inlägg pga jag ej har lyckats få bort felkoden.
jag har gjort följande under vintern.
1. Har verifierat att bägge camaxelgivarna är ok och jag har även skiftat plats på dem
det är samma spänningsnivåer fram till de bägge givarna
2. BMW har kontrollerat att camaxlarna står rätt
3. BMW har ominstallerat programvaran i DME
4. Jag har gjort rent och putsat kontakterna vid givarna och DME
5. Jag har skiftat plats på vanos solenoiderna
6. Jag har bytt camkjedjesträckaren till den nya modellen
7 . Lossas kontakten till insugsgivaren så fås enbart felkod P0343 vilket är föväntat
Om man vid start ger lite gas så att varvtalet rusar upp till ca 3000 rpm och sedan stänger av motorn så verkar det som om att felkoden ej aktiveras

Så är det någon som har några nya ideer hur får bort felkod P0341
så tar jag tacksamt emot dessa

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.