AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.149

Garanti på bakluckans kablage E61?

Dom här problemen med att bakluckans kablar går av på E61-an, är det någon som gått vidare med det till BMW och försökt få det på garanti?
Jag tycker att om problemet är så pass vanligt förekommande som det verkar så rör det sig inte om ett normalt slitage utan fel i konstruktion eller materialval. Som någon annan skrev i någon annan tråd angående detta "Då borde det hända i kablaget till förardörren också, den som öppnas/stängs hela tiden".
Men det skulle vara intressant att veta vad man tycker från högre ort på BMW om detta? Om sådana här irriterande småfel får svärta ned en bilmodell för mycket kommer det att kosta i andra ändan i form av minskad nyförsäljning, hur många är det inte som fortfarande tror att Opel rostar.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Om det händer inom ordinarie garantitid så finns de ju en rimlig chans. Sedan garantin har gått ut verkar det inte finnas någon som helst möjlighet.
Men jag håller med dig i sak, lite tråkigt att vi ska behöva råka ut för ett problem som var känt redan på Volvo 245 och även andra/tidigare bilar...
Att lämna in och få kablaget bytt har jag sett kan kosta 15 000:- eller mera. Men det är inte särskilt svårt att åtgärda själv på 4-5 timmar. Eller att ta hjälp av en mindre, privat, duglig mekaniker (alltså raka motsatsen till många aukt verkstäder...) så kanske man får det åtgärdat för 1500:- i stället för 15 000:-.
Jo, det stämmer att man med hjälp av de utmärkta GDS-guider som finns länkat till här på Autopower själv kan utföra reparationen och därmed spara ett antal tusenlappar.
Men jag tycker det är trist att BMW inte tar sitt ansvar och kör förlängd garanti på detta fel. Det finns ju många ägare till E61-or som varken känner till Autopower eller har "mekarhänder" och för deras del finns inga alternativ. Anta att du äger en sådan här bil som är några år gammal (passerat garantin) och åker på några av typfelen som bakluckekabeln 15000:-, antennförstärkaren 3000:-, nivåregleringens kompressor 10000:-. Tror du att den personen är helt nöjd med sitt BMW-ägande och även i fortsättningen är trogen BMW-köpare?

Kan ett upprop här på Autopower, typ att försöka kartlägga hur många som upplever problem med t.ex bakluckekabeln, får BMW att tänka om? Vet inte hur stort %-tal av E60/E61-modellens ägare som är registrerade här men den ända makt vi konsumenter kan utöva är att vi är många som tycker lika. Alternativet är att få en motortidning eller t.ex Aftonbladet-bil att skriva om det -fast det är samtidigt lite gangsterfasoner som kommer att skada det bilmärke vi i grunden älskar.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hej

Jag har försökt att få det på garanti. La ner massor med tid men BMW hävdar att det här är ovanligt som tusan. Dom ljuger som tusan.

Jag tycker dom är idioter och det hela slutade med några timmar på garageuppfarten och lite nya sladdar så var felet åtgärdat.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
BMW Tourings bakluckor måste vara en av bilvärldens sämsta. Kärvande torkare, vattensamlingar, kabelbrott, ärgade brytare, rostiga luckramar, snöhylla där snön kan packas av torkaren m.m. Och Samtliga fel går i arv generation elfter generation. Kabelbrotten är ju pinsamma. Kan man lösa det på förardörren som öppnas 10 ggr oftare än bakluckan och kan Mazda o Nissan lösa det borde det varken vara för dyrt eller krångligt.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag sade ju att jag håller med dig i sak...
Men vi har ju ingen att förhandla med.
Att vi ska lyckas förhandla med våra återförsäljare, att återförsäljarna ska lyckas förhandla med BMW Sverige och att BMW Sverige i nästa steg skulle lyckas förhandla med BMW (i Tyskland). Det är nog alltför långsökt tyvärr.
Det finns nog ingen människa av kött och blod hos vår motpart som på något sätt är engagerad eller som brinner det allra minsta för vårt problem.

Jag skulle kunna tänka mig att det första och enklaste argumentet från BMW skulle vara t ex att:
"-Det här gäller äldre bilar av en gammal och utgången modell. Våra nyare modeller som är aktuella nu för tiden är inte behäftade med detta problem..."

Jag är övertygad om att BMW internt nu har fullt upp med att lösa problem på de senaste modellerna. Det finns varken tid eller intresse att ägna åt problem på äldre (och i deras ögon utgångna) modeller.

Men om våra återförsäljare verkligen skulle arbeta med liv och lust och om BMW Sverige skulle arbete på samma sätt så är jag övertygad om att de skulle kunna göra mycket mera mot BMW (Tyskland) och för vår sak.
Men jag tror alltså att tillräckligt engagemang och kompetens saknas, tyvärr.

Det är bara att gilla läget, fixa det som behöver fixas, och vara nöjd med helheten på våra i övrigt utmärkta vagnar!
ar
457
argungu
118i -20
Killarna och tjejerna på BMW verkar vara ganska vakna. Bilarna är mycket bra på så många sätt. Hur kan då en sån här sak leva kvar, generation efter generation?

Dagens konspirationsteori: ägarfamiljens något enfaldige kusin måste ju ha ett jobb också. Har vi inte en ledig plats som chef för touringluckedivisionen? Jovisst, perfekt. Vielen Glück, Helmut!

;-)

/Erik
Visst är det som Ulf530 säger, att E60/E61-serien är en "föredetting" hos BMW och att krutet satsas på de kunder som köpt nyaste modellerna.
Det jag vill mena är att det allt borde löna sig att även se till att kunder med lite äldre modeller också är nöjda.
Om det skapas dåliga rykten kring en äldre modell kommer den otvivelaktigt att bli mindre attraktiv på beg-marknaden vilket sänker priset. Detta är något som i sin tur köpare till en helt ny BMW blir varse om -alltså att BMW´s andrahandsvärde inte är så bra vilket i sin tur kan leda till att köparen av nybil tittar sig om ett extra varv innan han/hon går till verket. Jag har varit med så länge så att jag minns den tiden då man köpte en ny Volvo kombi -inte för att det var en så himla bra bil utan för att det ekonomiskt var en sparbössa, andrahandsvärdet var skyhögt.

Så jag tror nog att det finns ett medvetande någonstans långt inne hos de inom BMW´s högre instanser som har lite helikoterseende, sedan kanske det inte når ned bland gräsrötterna som tittar mest på kvartalsbokslut.
Man skulle ganska enkelt kunna bemöta sina kunder med ett lågt reservdelspris på de delar som man vet är lite för dåligt konstruerade. Är det billigt blir i alla fall acceptansen för vissa problem större.
Är det någon som har en länk til GDS-sidan som beskriver hur man byter denna kabelhärva? Hittar inte den... :-/
Du kan hitta informationen om hur man reparerar kabelhärvan lite här och var på detta forum bl.a:
Länk

Länk

Någon som vet om några bra kablar att skarva med? Det ska ju vara ganska mjuka kablar samtidigt som isoleringen ska klara nötning, kyla mm.
BMW säljer tydligen repkit för ca 1600:-/sida. Vet ej hur bra dom är.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Såg att bmw kopierat Audis lösning på kabeldragning till bakluckan på nya F-serien.
Dom har nog fått in en hel del rapporter om deras urusla konstruktion på E61. Antar att de felsta E61 ägare öppnar sin baklucka ibland ( jag gör det dock inte längre).

ang. repkit till kabelsidorna är så är det "orginal" dvs. helt värdelöst och till ett överpris som heter duga, den kabeln finns på Jula i rulle för 79kr/100m.

IGUS automations kabel är bra, den är gjord för industriella applikationer i tuffa miljöer. Den är också gjord för att böjas. Några meter av den här kabeln kostar knappast mer än det repkit som bmw erbjuder och den kabeln håller bilens livslängd kan jag lova...man msåte dock respektera de olika diametrarna på kabel som förekommer. Det finns inga marginaler så sitter där en awg22 så måste man sätta dit den dimensionen.

sl
52
slavonac
BMW 525d Touring -11
Hej gubbs, tror att min defroster slutat å fungera. Misstänker kabelbrott.

Har funderat o ge mig på luckan men vill ha tips o tricks.Saker jag kan tänka på som NI kanske har hakat upp er på.

Har läst och gått igenom DIY guiderna som jag hittat så att jag är någorlunda förberedd.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.