|
|
|
|---|---|
|
Jag har varit borta från bmw ett par år nu men jag blir tamefan inte nöjd med nåt annat. Sista 2 åren har jag gått igenom saab, ford, Lexus, och cheva. men inget väger upp och jag drömmer mig tillbaka till min 530-01. Nu ska jag fan ha en bmw igen, jag ska bara få min Lexus såld först. Men jag undrar vad jag ska satsa på Alternativ 1. 530 av års 01 till 03 (ca 70000-80000) ca 17000mil Alternativ 2, 530 av års 04 e60 (ca 120000)ca 13000mil Alternativ 3. 745 av års 02 e65 ca140000ca 17000mil Alla såklart med så mycket lulllull som möjligt Jag räknar med att få ca80000 för min lexus och då kan jag köpa alt 1 utan lån? Jag har en normal inkomst så det måste räknas in i ägande kostnader. och jag kör ca 3000-3500 mil om året . Vad säger ni som brukar vara så kloka??? /Henke006 (ATT STYLA EN VOLVO ÄR SOM ATT SMINKA EN GRIS) | |
|
Jag satt i lite liknande sits som dig, fast jag kollade bara på E60 och E65. Anledningen att det vart E65 för mig va för att man får så mycket mer bil för pengarna. Dessutom är jag helt såld på mittarmstödet som sitter i E65 och nyare BMW. Vilket inte sitter i E60. Nu va iofs inte V8 ett krav för mig, men hade jag velat haft en 545 hade man fått pynta ut minst 50tkr till mer än vad jag gav för 745an. Normal inkomst? ca 300000/år? Det är ungefär vad jag tjänar och jag tycker mig ha råd :) Köp inte en E39 igen, säkert bra bil men den börjar bli till åren. Kollar man E39 får man dessutom parera mellan alla rostiga exemplar på marknaden. E60, men framför allt E65 håller sig förhållandevis rostfria än idag. |
|
|
Jag är inne på samma linje som dig, det enda som lockar med e39 är att då slipper jag billån. Vad kostar det att äga en 745? (känn som att fråga hur långt ett snöre är) Men vad jag menar är inte direkta priser utan mer ungefärligt? Vad drar en 745? (jag har 5 mil till jobbet största delen 90 väg) Försäkring 12k-14k Skatt?? Service? Däck? Annat som går sönder ( vad finns det för problem punkter? vad ska man leta efter när man kollar efter en e65? jag hänger inte upp mig så mkt om de har gått 18k mil, men ska man göra det?? ska man leta efter en lågmilare eller bara gå på utseende och magkänsla? /Henke006 (ATT STYLA EN VOLVO ÄR SOM ATT SMINKA EN GRIS) |
|
|
Jag har en snittförbrukning på 1.30l/mil @ 45km/h i snitthastighet. Du lär få en bättre förbrukning om du pendlar 10mil om dagen. Jag betalar 9500kr helförsäkring, men det är ju väldigt individuellt. Skatten 3220kr Servicekostnader har jag ingen koll på då jag skruvar själv mest Bromsar och chassiedelar finns alternativ om man inte vill köpa original. Däck är förståss dyrare då de är ovanligare. Jag ska byta i vår och har kollat lite, jag har 19" originalfälgar och däck runt om kostar ca 10000kr. Det finns vissa speciellt saker man ska kolla efter, det finns flera existerande trådar som behandlar ämnet. Ang milen så är det ju givetvis trevligare med en bil som inte gått så långt. Men man ska ju va ytterst vaksam med importerade modeller. Tycker utannonserade E65 överlag har gått väldigt lite, finns många under 15000mil. Jag hittade en svensksåld med 16000mil på mätaren och dokumenterad historia, det kändes tryggt bland alla tyskimporterade lågmilare :P |
|
|
Finns ju en på blocket i trollhätan för 79000 om jag minns rätt. Dock 20000mil men svensksåld osv. Kanske något? |
|
|
Ingen på blocket för det priset. Antingn är du på fel modell eller fel pris. Tack iallafall |
|
| Jo, älvsborg, 17:21 bmw 745ia. Tittade precis. Hoppas inte jag missuppfattade modell och så. //TM | |
|
Ja nu hittade jag den. Ber om ursäk t. Vet inte varför jag inte hittade den igår |
|
|
Jag har haft 2 e39 530 och har just nu en 745:a Det var en svensksåld bil med 10K mil på mätaren så det finns att få såna till rimliga pengar Det är inget svårt val om jag skulle göra om det. Alla dagar i veckan 745:an! Men det beror till stor del på hur och till vad man ska ha bilen tycker jag. Att åka långt med är det inte mycket som slår en 7:a på och då åker man ändå mycket bra i en e39. Man blir mer avkopplad och kör på ett annat sätt med den stora bilen, den inbjuder inte till dans på samma sätt som en e39. Om man är ute efter att köra lite mer aktivt är det så klart en e39 man ska ha. Kostnaderna är så klart högre på en 7-serie men inte så att man dör direkt på kuppen. Men det skadar inte att ha en bra meck som kan mecka bilar och inte bara kopplar upp sig med en dator. BMW själva tar högre timpeng när du kommer med än 7:a jämfört med en 5:a Det går att göra mycket själv så länge det rör sig om mekanik men om elektroniken börjar spöka är man som normalbegåvad hemmapulare lite rökt skulle jag säga. Jag tror att e65 var en av de första bilarna där man började trixa med optiska kopplingar och det är ju knepigt att greja med själv. Den drar så klart mer, det är inga problem med uppåt 2 liter milen i stan. Tror att min står på 14,1 i snitt just nu :-) Skatten har du sett. Förskringen är rätt individuell, jag betalar ca 12 tusen om året med 1500 mil och extra allt försäkring och bor i Stockholm. Dock villa utanför. Om man bara sköter dom så ska det funka anser jag. Har haft lite strul med batteriet som hade missköts av tidigare ägare (glömt att underhållsladda den vid avställning) så jag fick skaffa ett nytt. Om det blir aktuellt, skaffa ett AGM batteri, dyrt men bäst. Fick även byta oljetrågspackningen men det är sånt som händer. Sen fick jag problem med att dräneringen fram vid vindrutan/motorn var igensatt vilket ledde in vatten i kupén. Stökigt att hitta och stökigt att fixa men nu är det fint igen. Har även bytt antennförstärkaren som var paj. Tipset är att köpa beggat. BMW tar 4 lax för delen bara och sen ytterligare många sköna tusingar för att byta. Själv kostade det mig 1000 spänn och en halvtimme en solig lördagmorgon. Mina e39or var inte heller felfria och kostade väl i slutet ungefär samma lika så det är väl syftet med vagnen som får avgöra vilken man köper. tror du har lättare att hitta en fin 7:a faktiskt. Det börjar bli svårt att hitta e39or man kan lita på skulle jag säga, men det går så klart. Så efter ca 1000 mil i år med en del strul trots allt skulle jag ändå rekommendera dig att köpa en 745. Se bara till att ha en buffert för oförutspådda utgifter. Nya vinterpjäxor kostar en del då dom ska vara i 18 tum. Eller nya sommarskor till våren, mina är 20 tummare så det blir en slant där med. Men som någon sa, det kostar att ligga på topp :-) Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.