|
|
|
|---|---|
|
Morsning! Lyckats med bragdguldet att tappa ner en av dom små M6(8) utvändiga torxbultarna som håller fast kamkedjestyrningen ner vid kamkedjan. Klirrade fint nere vid veven. Någon som har förslag på hur man löser detta? Lyfta ur motorn och bort med tråget? Det är en 528i E39 -97a... Svar uppskattas :) | |
|
Tråget går väl att lossa utan att lyfta motorn...!? Om du vet att det bara är en skruv kanske du kan använda en stark magnet (på utsidan av tråget) för att försöka flytta skruven till oljeavtappningshålet i tråget och ta ut den den vägen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kanske, vad vet jag?! :P Någon som kan bekräfta att det går? Hur stark magnet? |
|
|
Denna är stark: Länk |
|
| Förövrigt tycker jag Johans magnettips låter som en framkomlig och mycket smart ide. Jag hade gått på det i första hand. | |
| Är inte ett verktyg typ det här bättre, Länk ? | |
| Alright, ska prova Johans förslag! Kane, man ser inte bulten och den kommer inte upp med en vanlig magnetstav :/ | |
|
Misstänker att det tyvärr är allt för trångt för att försöka fiska upp skruven från ovansidan...när den väl ligger i tråget lär det vara svårt att komma åt den. Kom att tänka på att det även finns en oljenivågivare i tråget - dess hål är lite större än oljeavtappningen. Sitter med tre små muttrar - men se till att köpa en ny packning så det blir tätt igen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| En sån här då? Länk | |
|
Tror inte heller på att fiska upp den, framförallt är det nog få tag i den som är problemet. Peter_55, vad får jag ut av den där då? Jag vet ju att skruven är där nere... |
|
|
Ja, du vet att skruven är där nere nånstans. Med kameran så kan du kanske se den också. Det följer med en magnet som man sätter längst fram, och sen går det att fiska efter grejor. Nu kan ju skruven lagt sig så den inte syns, men då är det väl bara att skruva av tråget och försöka på det viset. Så du har ju några val. Köp en kamera, den kan du ha nytta av vid fler tillfällen, eller skruva bort tråget. Det kan ju finnas fler sätt. Jag har en sån där kamera och har använt den några gånger till precis detta. Inte i tråget, men på andra ställen i bilen. Perfekt att sticka in kameran i nåt litet hål och se vad det är som ligger och skramlar. |
|
|
Alright, du tänkte så. Missade magnetdelen. :P Någon som är stensäker på att man inte behöver lyfta motorn för att ta bort tråget? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.