AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.533

E38 med gamla ac panelen, byte mot nya?

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Min ac panel har som valigt trasiga pixlar. Har den gamla modellen med 2 hjul.

Hur gör man för att byta till den nyare?

Gör man det själv eller ska den programeras av Bmw?

Pris?

Hur plockar man ut den om man gör jobbet själv?
me
161
merza
750ia-95
Köper en beg.
Pillar ut den som sitter där lite försiktigt.
Lossar kontakterna bak sätter tillbaks på den nya.
Trycker i den i hålet klart.
Så gjorde jag å det funka perfekt.
900 gav jag.(Nya modellen med knappar)
Lycka till

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Läste du in ny programvara hos Bmw sen?

Ingen som vet var man kan få tag på en ny förutom hos Bmw som vänligen tar 6500:- ungefär vad det kostar att renovera en ac på en vanlig bil hehe
me
161
merza
750ia-95
Jag hitta min på blocket!
Kolla någon skrot!
Behövs inte programeras om den suttit i en likadan bil
tror min kom från en 740 (98)passa perfekt i min 750 (95)
Lycka till

Där är skillnad mellan panelerna till sexorna vs åttorna/tolvorna. Skillnaden är styrning av ac-kompressorn.

En panel från en åtta kommer tömma batteriet i en sexa. Tro mig, been there done that :)

(För att förtydliga: Jag gjorde exakt det bytet som du vill göra, nämligen från stenålderspanelen till den lite modernare.)
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Det är ingen skillnad mellan panelerna mellan bilar med sexor vs åttor/tolvor.
Kan möjligen vara kodade på olika sätt men hårdvaran är samma.
Hur de skiljer vet jag ej, men oavsett om de skiljer hårdvarumässigt eller mjukvarumässigt så är där ju skillnad på dem, eller hur? =) Sen att det säkerligen går att koda om panelerna till att passa den ena eller andra är en annan sak, nämligen en sak som högst antagligen kommer kosta pengar.

Som sagt, ett skifte rakt av fungerar ej på önskvärt sätt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
E39 har några olika paneler artikelnnummermässigt och lika många mjukvaror och dessa går inte att blanda och koda om hur som helst läste jag i ett servicemeddelande för rätt många år sedan förmodligen lika på E38

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

men om jag hittar en panel från en 740 så ska den passa min 740 oavsett panelen komer från en 4,0 eller 4,4L?
d.fagersten:

Sent ute, men ändå.

Har just satt in nya folier från pixelfix.net i min gamla pixeldöda "Klimabedienteil". 261 kr och nästan alla pixlar igång!

För dig, som uppenbarligen gillar att meka din bil, borde det inte finnas något alternativ... :-)

/Lennart
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Hehe ja min bil står just nu ordentligt isärtagen och väntar på de nya bromsarna nya bussningar till dämparna mm Tur man får prylarna i morgon så man har något att göra under julen ;)

Det där med folie till pixlarna har jag aldrig hört talas om.

Jag har iaf bytt ut panelen mot den nyare utan skovelhjulen och alla pixlarna fungerar :) Är väl mest den äldre panelen som det är problem med?
Det finns säkert en mer korrekt benämning för "folie". Den består av en rad inplastade tunna ledare och ger en böjlig kontakt mellan exempelvis vår klimapanels kretskort och de aktuella displayerna. Vet inte när problemet med bortfallande pixlar upphörde. Läste på AKSpeedy något om att man tydligen använde silver som ledare i de tidiga utförandena och att det blev problem när silvret så småningom oxiderade. Numera använder, åtminstone AKSpeedy och pixelfix.net, kol (carbon black) i ledarna, så har man åtminstone löst detta problem.

Om du senare skulle få problem med andra pixlar i diverse instrument, vet du nu hur du skall få tiden att gå nästa jul också... ;-)

Kolla f ö mektipsen här på AP. Där finns det de som grävt sig in...

Önskar dig en trevlig mekarjul! Själv skall jag snart, fast efter julen, börja med framvagnen på dussinbilen.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.