AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.436

Oljeservice eller Inspection ll?

Visa användare
236
BMW-tjejen
BMW X5 35d -10
BMW M535i -87
BMW 530D Touring -02

BMWCS #07116
BMWSC #717
Min 528iAT -98 har nu slagit över på 27000mil. Bilen indikerar för oljeservice men det gjordes i maj förra året, bilen hade då gått ca 25500mil. O tittar man i instruktionsboken bör det vara Inspection ll.
Vad ingår o vad kostar en Insepction ll på min bil?
Vad hade ni gjort? Vore tacksam för svar då jag gärna vill få det gjort innan vintern.

En gång BMW...alltid BMW ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Servicepunkterna står i serviceboken och de allra flesta av dem är rätt lätt att göra själv om du är lite händig - känns onödigt att lämna en så gammal bil till en verkstad för service....

Nu är jag lite osäker på exakt hur servicegången ser ut på din bil eftersom den har ca 1500-mils serviceintervall. Men jag tror att det är Oil-Insp1-Oil-Insp2-Oil-Insp1...osv.

Dessutom finns det tidsstyrda bytesintervall av bromsvätska (2år) och kylarvätska (3 eller 4år - står i serviceboken).

Det som kan fördyra det hela i ditt fall är att du eventuellt skall byta tändstiften.
Sist jag bytte stift (för några månader sedan) köpte jag stiften från USA ( www.sparkplugs.com ) - under halva priset mot i Sverige inkl.frakt.

Jag valde Bosch FGR7DQI, vilket är en vidareutveckling av FGR7DQP som BMW anger som ett av två originalmonterade stift. DQI-stifet har mittelektrod av Irridiumlegering i stället för Platinalegering som DQP har, annars är de likadana och håller i 10 000 mil. Tror inte att DQI-stiften säljs i Sverige (eller kanske inte ens i Europa).

Jag bytte från NGK BKR6EQUP (vilket är det andra stiftet som BMW anger som originalmontering) som var lite slitna och skulle bytas enligt serviceprogrammet. Efter bytet minskade förbrukningen från 0,76 till 0,72 enligt färddatorn vid blandad körning. Motorn går även mycket mjukare och tystare, samt känns "rappare".

Om du inte väljer att serva bilen själv, lönar det sig att kolla runt lite bland mindre verkstäder och då helst välja en som har bra rykte (som du litar på).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Länk

Mvh H
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Länk

Mvh Jonas B.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.