|
|
|
|---|---|
| Som rubriken lyder, funkar det att använda bromsvätska som stått oöppnad i ett kallgarage i ca 5 år? Det är en dot 5.1-olja. | |
| Sålänge den inte är öppnad ser jag inga problem. | |
| Som sagt var, har den stått oöppnad är det nog ingen fara. Men bromsvätska är ju inte speciellt dyrt så varför chansa? | |
|
Om det är "normala" lagringsförhållanden och flaskan är oskadad och förseglad, hade jag inte tvekat att använda den... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Temperaturen i garaget har säkert pendlat mellan -25 och +30, men det får väl anses vara normalt i ett kallgarage i Norrbotten iaf. Jag vill såklart inte chansa, det är därför jag kollar upp det :) Kan man spara nån hundring så är ju inte det fel, finns annat man kan lägga de pengarna på. |
|
|
Öppna och kolla om den ser ljus ut, om den har mörknat så har det antagligen bildats kondens av tempskillnaderna. Mvh |
|
Ekin |
men i bilen tvekar ingen på att ha samma bromsvätska i 5 år.... tror nog den har mått riktit bra där i garaget.. |
Ekin |
är inte 5.1 dessutom en silikonbaserad som inte blandar sig med vatten? |
![]() 13.396 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, det är DOT5 som är silikonbaserad. |
|
Är flaskan helt tät bildas ingen kundens. Ser den ok ut är det ingen fara. Jämför gärna med utseendet på sörjan (bromsvätskan) i valfri bil på parkeringen. :) ///BMW - Was sonst! |
|
Ekin |
bmw-slangen> så sant så sant |
|
Jag skulle aldrig använda bromsvätskan i min bil mer än 2 år som många (de flesta!?) biltillverkare rekommenderar som bytesintervall. Det är ju möjligt och kanske troligt att det går att använda en 5 år gammal bromsvätska om förpackningen är oöppnad men 1 liter ny bromsvätska kostar 55 kr på BILTEMA så var och en kan ju titta i sin privatekonomi och bedöma hur mycket man vill chansa. Per L |
|
Ekin |
hur många här byter sin bromsvätska vartannat år? |
|
Bromsvätska och kylarvätska bytes enligt bilens serviceföreskrifter liksom allt annat. Inget man behöver bry sig i om man låter BMWverkstaden utföra regelbunden service. Föredrar man att göra service själv: Läs i serviceboken! Ser ingen fara med den oöpnade bromsvätskeburken, om så vore borde det stå ett bäst före datum på den? mrMPOWER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.