AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.857

Använda bromsvätska som stått oöppnad i ca 5 år?

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Som rubriken lyder, funkar det att använda bromsvätska som stått oöppnad i ett kallgarage i ca 5 år? Det är en dot 5.1-olja.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Sålänge den inte är öppnad ser jag inga problem.
Som sagt var, har den stått oöppnad är det nog ingen fara. Men bromsvätska är ju inte speciellt dyrt så varför chansa?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är "normala" lagringsförhållanden och flaskan är oskadad och förseglad, hade jag inte tvekat att använda den...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Temperaturen i garaget har säkert pendlat mellan -25 och +30, men det får väl anses vara normalt i ett kallgarage i Norrbotten iaf.

Jag vill såklart inte chansa, det är därför jag kollar upp det :) Kan man spara nån hundring så är ju inte det fel, finns annat man kan lägga de pengarna på.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Öppna och kolla om den ser ljus ut, om den har mörknat så har det antagligen bildats kondens av tempskillnaderna.

Mvh
Ekin
men i bilen tvekar ingen på att ha samma bromsvätska i 5 år....
tror nog den har mått riktit bra där i garaget..
Ekin
är inte 5.1 dessutom en silikonbaserad som inte blandar sig med vatten?
Visa användare
ProPro-medlem
13.396
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det är DOT5 som är silikonbaserad.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Är flaskan helt tät bildas ingen kundens. Ser den ok ut är det ingen fara.
Jämför gärna med utseendet på sörjan (bromsvätskan) i valfri bil på parkeringen. :)

///BMW - Was sonst!
Ekin
bmw-slangen> så sant så sant
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag skulle aldrig använda bromsvätskan i min bil mer än 2 år som många (de flesta!?) biltillverkare rekommenderar som bytesintervall.

Det är ju möjligt och kanske troligt att det går att använda en 5 år gammal bromsvätska om förpackningen är oöppnad men 1 liter ny bromsvätska kostar 55 kr på BILTEMA så var och en kan ju titta i sin privatekonomi och bedöma hur mycket man vill chansa.

Per L
Ekin
hur många här byter sin bromsvätska vartannat år?
Bromsvätska och kylarvätska bytes enligt bilens serviceföreskrifter liksom allt annat. Inget man behöver bry sig i om man låter BMWverkstaden utföra regelbunden service. Föredrar man att göra service själv: Läs i serviceboken! Ser ingen fara med den oöpnade bromsvätskeburken, om så vore borde det stå ett bäst före datum på den?

mrMPOWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.