AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.677

Vad rekommenderar ni för däckstorlek på e60 för vinterbruk?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Har kollat runt lite efter gamla trådar men hittar inget exakt svar!
För vinter är det ju bra med smalare däck.
På b-stolpen fins rekom. 225/55-16"
Men om man byter ut dessa till 205/60-16 vilket är samma rullomkrets, kommer då bilen bli stabil eller vinglig?
Eller ska man gå på 225/50-17 istället. Ser nog bättre ut med dessa, då 16 kommer se otroligt små ut på just e60.

MvH Bmw 4-ever
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag vet inte något om måtten på 16" men 17" är ju inte mycket dyrare och ser så mycket bättre ut.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag rekommenderar att fåfängan får stå över.
Av dina föreslagna dimensioner skulle jag välja 205/60-16. För det är inte bara smalare däck som är bättre på vintern, utan även högre profil. Bilen blir nog inte vinglig bara för att däcken blir smalare - profilen är ju lika hög räknat i mm - och spårvidden är oförändrad. Förutsatt att du använder samma fälgar, förstås.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
esadh: Eftersom att 225/55-16 och 205/60-16 har nästintill samma rullomkrets har de samma profilhöjd, oavsett de olika värden (55 & 60).
Jag hade valt 225/55-16, dels för att E60 är en stor bil och smala däck kan få den att upplevas vinglig och dels för att det är en av BMW godkänd däckdimension.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
å här skrev jag för tre vintrar sedan, och jag har inte funnit anledning ändra mig:
För bästa vinteregenskaper bör man enligt min uppfattning generellt alltid
sträva efter smalare däck och högre däckprofil.
Även om man på sommaren har helt andra prioriteringar...
Vinterdäck = dubbdäck enl min uppfattning.

Till min E61 530XD (sommarhjulen = 245/40-18) har jag köpt nya fälgar och dubbdäck. Rekommendationen var 225/50-17 men efter en del diskuterande fick jag däckgubbarna att motvilligt gå med på 215/55-17.
Med fälgbredd 7.5" tycker jag att däcket passar perfekt.
Tilläggas kan att mitt ursprungliga önskemål var 16" hjul(!), med t ex 205/60-16, men enl uppgift så ska det inte gå att använda 16" på min bil.

På min E34 530i (sommarhjulen = F 225/40-18, B 265/35-18) har jag i mer än 15 år kört med vinterhjul i dimension 205/60-15, oftast dubbdäck, vilket har fungerat ypperligt (numera står dock E34:an avställd på vintern.)

Att ett smalare däck fungerar bättre i slask och snö är nog självklart för oss alla men faktum är att ett smalare vinterdäck nästan alltid fungerar bättre även på is (oavsett om det är dubbdäck eller friktionsdäck). Om däcket är för brett så medför det alltför lågt däcktryck (per cm2) mot vägbanan, och det kan även innebära lägre tryck på dubben mot vägbanan, vilket medför sämre grepp.
Högre profil ger ett följsammare däck vilket medför bättre däckgrepp då friktionen är låg, alltså på vinterväg och grusväg.

Angående höga/smala vinterdäck; jämför gärna även med rally WRC. Grusdäck och vinterdäck = 15-16", så smala som möjligt (men viss bredd krävs med hänsyn till hållbarhet) och oftast med relativt hög profil. Man tvingas alltså t o m kompromissa med mindre bromsar för att kunna köra med smala däck/hög profil...
Som många vet så har det under senare år flera gånger varit ont om snö på Svenska Rallyt, det har mest varit grus och is, men trots detta väljer man alltid att köra med väldigt smala däck!

Jag har själv ett genuint bilintresse och många års erfarenhet av olika typer av motorsport och jag har också den mindre trevliga erfarenheten att ha kört på en älg.
När det gäller vinterdäck tycker jag alltså att man alltid bör prioritera vinteregenskaperna (tyvärr på bekostnad av utseende). Däcken behövs som mest för att undvika olyckor de gånger det är riktigt halt, även om det i vissa geografiska områden kan vara mera sällan. På asfalt tycker jag att alla däck har ganska bra grepp, åtminstone i relation till det grepp som råder vid snö/is!
Lite anmärkningsvärt dock att friktionsdäcken oftast har sämre prestanda på asfalt än dubbdäcken. Detta är ett faktum men jag ska här inte trötta ut er med orsakerna, men det är ytterligare ett argument till varför jag anser att vinterdäck = dubbdäck.

Här följer exempel på en mycket användbar länk för att jämföra däckdimensioner, rullomkrets etc:
Länk
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Chris87:
I mm är profilen lika hög men profilen kallas högre när den har en större procentsiffra eftersom man normalt refererar till profilen som en procentsats av bredden. ;-)

_
esadh: Den procentuella siffran spelar ingen som helst roll i detta fall eftersom att däckets höjd är nästintill den samma i längdenhet. Då är det bättre att välja den däckdimension som BMW rekommenderat.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
BMW:s rekommenderar inga specifika dimensioner för vinterdäck (åtminstone inte vinterdäck för nordiska förhållanden) utan deras rekommendationer avser sommardäck (möjligen centraleuropeiska s k vinterdäck).
Vid samtal med flera tyska testförare i norra Sverige så intygar de att rekommenderade däckdimensioner inte alls passar för nordiska förhållanden, de tycker helt enkelt inte att man ska gå på BMW:s rekommenderade däckdimensioner.
Efter att ha deltagit i många däcktester så har jag samma erfarenhet och samma uppfattning.
Därför står jag fortfarande stärkt i mina rekommendationer ovan.
Bilen upplevs inte som vinglig. Min egen 530xD är ju redigt tung men det är ingen som helst fara för att den ska upplevas som vinglig.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Håller med Ulf530 till fullo!

Vinterdäck i allmänhet är mycket vingligare än sommardäck och 205 eller 225 gör ingen jätteskillnad i det avseendet. Det skiljer naturligtvis mellan olika fabrikat också.

Själv har jag beställt Hakka 7 dubb 205/60 16, men jag har en E39 där det inte ser lika mesigt ut som på en E60 med 16". Inte heller på E39 står 205/60 16 listad.

Apropå utseendet, från sidan blir det ju ingen skillnad då sidohöjden är den samma, enbart rakt bakifrån/framifrån man kan se att däcken är smalare, men där sitter kanske en M-spoiler och ofta en massa snö så jag tycker knappt det syns nån estetisk skillnad ändå.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Chris87:
Sluta fåna dig nu, det är klart att profilsiffran spelar roll. Vid ett smalare däck måste man välja en högre profil för att diametern ska bli samma. Eller går du in på en däckverkstad och talar om hur många mm hög din profil ska vara?
Och det är bättre med smalast möjliga däck så varför ta ett sämre bredare för att någon rekommenderar det?

marin849:
Om där sitter en M-plog så är där garanterat en massa snö. ;-)

_
esadh: Jag skrev att i detta fall spelar profilen ingen roll, inte att den aldrig spelar roll. 225/55-16 och 205/60-16 har samma däckshöjd i längdenhet, så valet kretsar kring däcksbredden och inte profilen.
ma
39
martini67
i3 Rex 2016
225 bredd är nog jättebra nere på autobahn.
Här i norden är det nog bra ju smalare man kan ha.
Och 205 bredd är ju inga cykelhjul precis.
Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.