AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.266

e39 540 ojämn bromsverkan fram

ha
74
haskiruna
E39 540ia Touring-99
Fick underkänt på bilprovningen
ojämn bromsverkan vä fram 1,6 övriga 2,6.2,6 2,6
beläggen är lika slitna på båda fram ser bra ut.
några bra ideer kolven rör sig bra ???

hasse

Troligen någon av glidytorna på oket som kärvar (rost)
Mitt tips: Ta isär båda sidorna skrapa, borsta, putsa bort all rost på glidytor. på med kopparpasta på glidytor och dit med nya klossar..
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Något kärvar uppenbarligen. Ta av oket där bromsen kärvar och slipa rent på alla glidytor där beläggen sitter. Låt bli smörjmedel, min uppfattning är att smörja på glidytorna enbart drar till sig smuts!
Kontrollera även att kolven rör sig fritt. Det kan du göra genom att ta av oket och sätta en tjock planka emellan så att kolven inte ploppar ut om du skulle pumpa för mycket på pedalen. Får du inte ut kolven LÄTT när du testar detta är det kolven som kärvar och du får du renovera med genom att ta ut kolven och putsa upp den om den ser "räddningsbar" ut och skaffa nya packningar. Men det viktigaste och vanligaste felet är att de yttre delarna kärvar, så se till att beläggen glider lätt i sina lägen.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gissningsvis låser sig det ena belägget så att det inte ligger an, plocka bort belägg och gör ordentligt rent på de ytor beläggen ska röra sig på mm,

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Be
102
Bearclaw
530Dt -03 (E39)+Jeep nödbil
Har precis åtgärdat samma problem på min e39, du kan först testa spraya 556 in under tätningen mot kolven, släpper inte kärvningen rekommenderas att pumpa ut kolven en bra bit o horna runtom så slipper du problemet i framtiden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.