AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.859

Odubbade Hakka R?

Hej allihopa,

Dags att skaffa vinterdäck till min 118d efter att jag fick punktering på ett av dem i våras. Dock är jag missnöjd med vinter-köregenskaperna på de Goodyear Eagle Ultra Grip A RFT-däck jag hade. De var riktigt läskiga att köra med förutom att de funkade utmärkt vid själva punkteringstillfället i 120km/tim (på torr asfalt).

Jag tänkte passa på att byta ut alla fyra däcken till odubbade Nokian Hakkapeliitta R 195/55-16 XL (utan RFT), någon som har erfarenhet av dessa däck på 1-serien?

Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Har dem på min och hade inga problem alls... lite problem med DSC vid gaspådrag på torr asfalt pga mjukheten i däcken men det blev bättre efter att däcken slets in.
Mycket nöjd och rekommenderar dem varmt.
Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Har dessa på min 135a och håller med RaiderViking till 100%.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Hur bra grepp har ni med däcken på is vid t.ex. parkeringsplatser eller korsningar?
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Tja... jag bor i södra Sverige där vi allt som oftast får snö som smälter och som sen blir till is.... det gamla vanliga :) och jag hade inga problem att komma igång från stillastående eller ta mig upp för isiga backar... har en här hemma i området då jag har en hyfsat brant backe upp till min gata inom området men måste först passera ett farthinder före backen upp... inga problem så länge man är nätt på gasen.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Bah var inne precis som NoiseyCricket var på att sätta Hakka R på min etta, fick dock svaret av Förenadebil i Malmö att Hakka R är så pass mjuka så att de slits snabbt när man kör på asfalt (vilket ju är fallet till 90% av vintern här nere i skåne). Något som ni som kör med Hakka R har märkt av?

Beställde par Goodyear Ultragrip 7+ på 229 al-fälgen, var testvinnare förra året när Auto motor sport testade vinterdäck med en 3-serie som testbil. Länk
Får bli rapport sen när däcken är på och första snön har kommit.
Goodyear Ultragrip 7+ kommer inte i närheten av Nokian Hakkapeliitta R vad gäller snö och is egenskaper. De är mer inriktade på att klara vått och torrt väglag.
Om du förväntar dig riktigt bra grepp vid rent vinterväglag kommer du bli besviken eftersom att dessa centraleuropeiska däck inte är gjorda för vårt väglag. Tilläggas bör att de är riktigt dåliga på is då de bara glider runt utan att få något vidare bra fäste.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Min erfarenhet är att man ska välja däck själv och inte lyssna på försäljare. Dom har alltför stora ekonomiska vinster i att välja ett däck som dom har bra marginaler på.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Har Hakka R på andra bilen (Merca 190e utan några hjälpsystem alls) och de funkar perfekt. Mycket bra grepp och körkänsla. Kanske lite känsliga i vatten, men det är ju nordiska vinterdäck, inte kontinentala däck som är gjorda för Tyskland.

Jag skulle inte välja Goodyear framför Nokian här i Sverige..
BMW´n rullar på Michellin X-ice North dubbat

//Anders
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Chris87: Det förstår jag, Hakka R är ett nordiskt vinterdäck, tänkt för klimat med snö och is på vägen större delen av vintermånaderna, något som enligt min erfarenhet inte stämmer här i söder där det oftast är saltade vägar med bar asfalt, därav så prioriterar jag asfaltsgrepp mer än snö, dock så gör inte UG7+ bort sig i snö enligt AMS test som jag länkade ovan, blir dock en tur upp till Värmland för svenska rallyt där det (i alla fall förra året) var packad snö eller asfalt som var det primära underlaget.

Så för det som jag ska använda min etta till duger nog dessa däck till, skulle det bli vargavinter igen (vad är oddsen?) så får väl bilen stå.
Sen som för all körning i vinterklimat så gäller det att köra med den där grå substansen 2-3 cm bakom pannan och inte högerfoten (även om våra bilar inbjuder till det). :)
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Agathorn: ja hörde först med den lokala däckhandlaren, men fick erbjudande om några andra vinterdäck, fick en känsla av att han fick 500:- av ÅF för varje sett däck han sålde…

Sen har det varit svårt detta år, inga direkta testvinnare som har utmärkt sig i årets tester av vinterdäck, förra årets vinnare Goodyear Ultragrip Ice+ har ju fått lite skäll här på forumet för att vara så pass mjukt att det vandrar fram och tillbaka när man kör på bar asfalt, fick känslan av att det var samma sak med Hakka R, många på forumet som har rapporterat problem med att ESP får jobba hårt för att accelerera våra bilar med just Hakka R och nordiska vinterdäck (sen om det är fel lufttryck eller inte inkörda däck låter jag vara osagt).
Har fått ögonen upp för Nokians nya WR D3 och WR A3.
För A3 har jag inte hittat nåt nordiskt test, men D3 är snö och iskung bland centraleuropeiska däcken, ett bra kompromiss mellan nordisk och centraleuropeisk mao.

A3:an ska vara ännu stabilare och finns i större mått. Utan att ha sett ett test, så verkar denna vara den givna valet om man vill ha ett stabilare däck än ett riktigt nordiskt, utan att för den saken behöva offra allt för mycket på isgreppet - så som är fallet med de flesta centraleuropeiska...
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Även jag skulle vara intresserad av att veta skillnaden i egenskaper mellan testtopparen D3 och A3 ur Nokians WR-serie. Om A3 är i klass med den första gen WR så går de fetbort, sämre vinterdäck har jag aldrig haft.
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
1 Säsong med Hakka R och inget onormalt slitage... tvärtom är jag som sagt mkt nöjd totalt sett.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.