AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.545

Montering av kupévärmare

Det finns ett o annat inlägg om detta, jag vet det.

Problemet är att jag hittar ingenstans där det faktiskt beskrivs HUR man gör.

Alltså är det någon som VET EXAKT hur och var man drar igenom kupévärmaresladden från motorrum till just kupé?

Det talas om allt från att borra i torpeden till fantastiska vita plastpluggar.

Vad har jag gjort?

* Tagit bort/Vikt undan golvmattan vid passagerarplatsen
* Demonterat samtliga tre gummipluggar som bara leder ut till en plåt.
* Hissat upp bilen och demonterat värmeskölden för avgassystemet mot torpedväggen. Det finns inte en enda plugg att ta bort eller använda där.
* Demonterat kupéfilter+andra plastlock runt databox och vindrutetorkare.

Någon skrev om att ta bort någon styrenhet för att komma åt en plugg. Det finns ett vitt plastlock på högersidan (sett bakifrån) men vad hjälper det att ta bort det?

Om man däremot lyser in där kupéfiltret satt mot vänster så kanske man kan skönja något form av lösning?

Var i helsike drar Bmw själva sladden??? Dem tar i alla fall 2600:- för endast arbetet att ansluta skiten. Motorvärmaren är redan monterad och annat material inköpt.

Sinnesjukt dyrt med andra ord.

Min bil är en BMW (nää) 120D-06

MYCKET tacksam för tips som kan leda till en lösning som de säger på Efterlyst i Tv.

Mvh Johan
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Kära perukmakaren!

Om du läser igenom trådarna som du söker dig fram till så ska du se att du finner ditt svar. Det finns hål att gå igenom under databoxen, du måste skruva bort den för att komma åt dom, och databoxen är den längst upp i vänstra hörnet om du står framför bilen, då kommer du komma ut någonstans ovanför fötterna på passageraren, och ja det är där som bmw drar sina kablar.

Lycka till, och hoppas att mitt tips leder till en lösning på ditt "brott" =)
Hej kära minnet!

Idag är jag något mindre förblindad av ilska och har kommit lite längre i min jakt efter den totala sanningen.

Databox bortmonterad (tyskjävlarna har tillochmed gjort det bökigt).

Det verkar enklast att göra hål i den plastbit som boxen är skruvad i, tomt o fint bakom och man slipper att försöka göra plats för kabel i befintliga gummigenomföringar.

Var drog du ut kabeln till motorrummet sedan?

Är inne på att borra hål i plåten ut till höger mot motorn, det finns några centimeter som inte har acslangar eller annat ivägen bakom.

Eller bökade du upp den genom locket på databoxhållaren? Inte troligt väl?

Mvh en snart varm ägare till en inte så service vänlig Hitlerkälke!
Hur ger man andra läsare enklast tillgång till bilder?

Det absolut bästa sättet att förklara eventuella lösningar på tycker jag.
Klar!

Borrade hål i palstbiten som boxhållaren är skruvad i.

Gör man så behöver man aldrig ta bort boxhållaren.

Det är tre stycken kabelgenomföringar mellan motorrum och box. Jag gick ut i den som är närmast fronten.

Bilder tagna för att underlätta framtida mekjobb.

Hur lägger jag upp dem lättast?

Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.