AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.830

Bränsleförbrukning galen för min 328?

Hej!

Jag har läst igenom andra inlägg i ämnet och det verkar som att min 328 drar betydligt mer än andras. Är det så att det första jag ska prova med är att byta lambdasonden och därefter termostaten?

Den har automat med steptronic och i stadstrafik med ägg under foten drar den mellan 1,6 - 1,7.

Förra vintern när det var många minusgrader så var det vid landsvägskörning riktigt uselt med värme, den är från början såld i Rom (ang termostat alltså).

Annat jag bör göra?

Tacksam för tips:)
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
De är inte så lite , min 330 snittar desamma i stan ägg eller inte..
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jösses, det är ju mer än vad min 540 drar vid stadstrafik om jag trampar på lite. Som mest har jag lyckats få den att dra 1,6 och då var det 40% E85 i tanken och ingen speciell snålkörning.
Kör jag försiktigt och går in för att köra snålt så har jag kommit ner i 1,2 - 1,3l/mil när jag enbart kör till och från jobbet (4km).

Det där kan aldrig vara riktigt, även om en klenare motor får jobba mer, så låter det mycket.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det låter på tok för mycket, 28i är stark och är således en motor som aldrig behöver anstränga sig om man håller sig inom lagens ramar i Sverige. Eftersom vår 328i går som en "andra"bil, eftersom vi är gasglada och eftersom den är en väldigt körglad bil sker i princip aldrig någon Ecodrivning med den bilen och den drar en del släp, ändå snittar den under 0.9L/mil.

Det är den snåla M52B28 jag lärt känna, du har en nyare variant av samma motor som borde vara ännu snålare.

Om jag inte minns fel har du dock mer än en Lambda på din bil och att börja experimentera med dessa kan snabbt bli dyrt. Termostaten är billigare, men om bilen inte når drifttemperatur borde du se det på mätaren längst till höger i instrumenthuset? Denna skall stå rakt upp!

Andra saker som kan påverka förbrukningen är service, när byttes till exempel tändstiften senast? Samt bilen kanske drar tjuvluft? Mellan luftfilter och spjäll sitter en liten gummibälg fast med en slangklämma i vardera ända. Lossa denna och leta efter sprickor, dessa kan vara snudd på omöjliga att se om den sitter på plats så försök lossa den.

Lycka till!

//Bjersér
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
Hej

Känner igen det där. Hade oxå en 99:a, drog inte fullt så mycket men mer än jag tyckte var rimligt. Snittade 1.2-1.3. Var också en automat.

Kanske är du som åker runt i min gamla bil? Sålde den våren 05 till en kille i GBG.
Reg nummer?
Tack för svaren!

Ja då är jag kanske inte helt ute och cyklar trots allt och såå klen motor är det väl inte egentligen.

Stiften ja, de har jag faktiskt inte en blekaste hur de ser ut och nu är blir jag riktigt nyfiken, jag tar och kollar dem imorgon. Därefter får det bli den där gummibälgens tur.
Termostaten är det nog bäst att kolla upp oavsett soppan, kallt i kupén igen annars i vinter gissar jag. Jo det är nog sant - labbande med lambdasonder kan nog bli kostsamt, särskilt om det finns flera att byta ut för de är säkert inte direkt gratis heller.

Lustigt att ingen nämnt en klassiker som luftfilter;) Jag är inte hellt 100 men jag vill minnas att de bytte lufter också samtidigt med olja- och filter för ca 400 mil sedan. Bäst jag kollar det också kanske.

Tack så länge!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vad får du för förbrukning vid långkörning på landsväg i laglig hastighet?
Det säger mer än att bilen drar mycket i stadstrafik då stadstrafik är extremt varierande. Jämför t.e.x. en stadstrafikcykel till jobbet som är 4km och består av kallstart och 50% väntan vid rödjlus med kall motor (=1,8l/mil) mot t.ex. samma sträcka men start med motorvärmare, smart förutseende körning och bara något enstaka stopp vid rödljus (=1,1l/mil). I bägge fallen kan motorn vara helt ok.
BM
93
BMW///M
330i Touring M-pkt -02
Min förbrukning steg kraftigt när ett bromsok kärva på min 330
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har märkt att ibland behöver bilen bara andas ut ordentligt om man kört mycket kortsträckor. har 5km till jobbet så den hinner aldrig bli riktigt varm. har satt i system att varmköra ordentligt 5-6 mil ungefär varannan vecka.
samlas bränslerester, (sot?) och vatten i oljan som kan ställa till med otrevligheter.

självklart har jag koll på allt som har med service och göra. tex lamdabyte rekommenderas var 16k mil. på 328:an om jag inte minns galet.
stiften varierar beroende på märke.

ta och kolla din vevhusventilation om du inte redan gjort de också :)

BMW ownz
Tack alla!
Ja det tycks bli en hel del att kolla nu och allt tycks inte vara så lättåtkomligt heller, mycket att riva för att komma åt verkar det. Bara en sak har jag hunnit kolla hittills, tempen går till rakt upp och det innebär alltså 90 om jag förstått rätt.
På landsväg är jag rätt nöjd med förbrukningen, ca 0,8 vid 90 om jag minns rätt, var ett tag sedan jag kollade på sådan väg. Jag får ta en tur i helgen och låta den få sträcka ut lite;)

Nej varken vevhusventilationen eller stiften har jag kollat sedan jag köpte den för ett år sedan, bara bytt olja och filter.
Besiktade förra veckan, kan det vara vajsing på nån lambda trots att avgasvärdena är bra? Visade 1,0 (0,97-1,03)

HC, vad det nu är, visade 039 (100)
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Hur exakt är färddatorns estimat samt uppgift om genomsnittlig förbrukning? Jag har egentligen aldrig ställt den på prov utan tankar, kör och är glad.

Alternativt; hur mäter den förbrukningen? Säkert en korkad fråga men....
hbengtsson,

Jag har för mig att den brukar stämma rätt bra men för säkerhets skull så tankade jag upp fullt ikväll och räknade ut att den dragit 1,79/ milen. Färddatorn däremot tyckte att den "bara" dragit 1,76.

Tja "hur den mäter förbrukningen", korkad fråga - nä säkert inte men däremot skulle nog svaret bli rätt korkat för jag har inte en aning men det är säkert nåt tekniskt;)

Satt förresten på vinterhjulen ikväll, gissar att den kommer att rulla lite lättare nu, ska bli intressant att se vart det tar vägen nu innan jag hinner vidta andra åtgärder.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Den utgår från hur länge spridarna står öppna. Motorn har rätt bra koll på insprutad bränslemängd. Dels har nya spridare ett visst flöde när de är öppna och så adapteras hela tiden spridarkonstanten indirekt via luftmassemätare och lambda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.