AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.505

Kvinnor ska inte ha körkort

Sida 3 av 4
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Jag har en bestämd känsla av att kvinnor är underrepresenterade i olycksstatistiken...

And now, something completely different:
Ni som sitter och tjafsar med varandra kan vänligen göra det via PM eller byta tel. nr med varandra och ta det irl för det är sjukt drygt att läsa era dispyter här på AP där nivån brukar ligga betydligt högre. Skärpning tack!
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Bara för att kvinnor är underrepresenterade i olycksstatistiken brtyder inte att de kör bättre,däremot kör de försiktigare.Det i sin tur kan leda till missbedömningar hos övriga trafikanter,du tror att din medtrafikant ska göra som du brukar i en given situation men gör något helt annorlunda vilket medför att det sker en olycka.Kvinnan i fråga kanske inte får en skråma på sin bil men är kanske indirekt vållande,missförstå mig rätt nu,men har sett detta tillräckligt många gånger för att ignorera det.
STENFELT: Jag tror det ligger något i det du säger.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Bra skrivet STENFELT.
Om inte trafiken flyter som man förväntar sig, kan det bli farligt..
Verdi
Fast kör man med tillräckliga marginaler så klarar man oväntade manövrar.

Polisen ska hårdsatsa mot aggressiva förare.

Länk

De är sällan kvinnor om man säger så, även om det finns såklart.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Vi får väl bara hoppas att när polisen gör en aggressiv handling för att stoppa en annan bilist att man inte då kommer ikläm.

Verdi
Jag tycker det är extremt barnsligt att säga så. Polisens eventuella aggressivitet i trafiken är verkligen inte ett stort reellt problem jämfört med alla tusentals privatbilister med horn i pannan och 2 dm avstånd till bilen framför.
Kvinnor kör sämre pga att dom är så mycket försiktigare och är omständigare i trafiken. Har hon sen en väninna med sig så gör ju det att fokusen på trafiken blir mindre. När män kommer upp i 70-års åldern så blir dem lika dåliga i trafiken.
Det är nog ingen slump att det finns så få kvinnliga räserförare...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det finns kvinnor som har "det" och de som inte har "det", där "det" är känslan för mekaniska prylar, hur de hanteras, hur bilen fungerar, rövaccelerometer för feedback till styrutslag när bilen tappar fäste osv osv.
Finns gott om män som inte har "det"också.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
...och gott om de män som bara tror att de har "det". Framför allt gott om män som tänker om små pojkar och skapar sina egna regler som inte är kompatibla med trafikförordningen och skapar en massa oreda med tillbud som följd.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Bra inlägg marin849 och esadh. kan bara hålla med er. Självklart finns det kvinnor som inte har koll på läget och det är rent livsfarligt i bland när man åker med. Men jag vet orsaken till varför det är på detta viset och det beror på att den kvinnan nästan bara agerar fyllechaffis.

//Stefan

Mina bilar:Länk
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Jämfört med min sambo så har jag större intresse av bilkörning, mer kunskap om bilars konstruktion osv. Men, och det är ett ganska stort men, min snitthastighet är betydligt högre än hennes och jag har varit nära att köra av vägen betydligt fler gånger än henne. :)
Instämmer även med Verdi vad gäller att hålla goda marginaler i trafiken, i händelse av en olycka känns det som ett dåligt argument att trafiken inte flöt på som man förväntat sig.
ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
Såklart kommer kommentarerna om goda marginaler osv...mitt inlägg baserades på att marginalerna är goda men det kan bli fel iaf.Ett exempel är att en del tror att man måste stanna innan de kör in i en rondell fastän det inte kommer några bilar och om det kommer någon som de skulle hunnit ut och igenom innan den är framme så väntar de kvar.Då räknar ju iaf jag med att de kör igenom innan jag kommer fram men det blir ju ändå en situation av det hela.Har sett väldigt mycket i jobbet som ibland får en att undra,det gäller inte enbart kvinnor men i de flesta fall.Även om jag har goda marginaler så kan ju en given situation så som jag tror att den kommer att bli,sluta med något helt annat p.g.a att en annan bilist gör något irrationellt.Kvinnor i allmänhet är ju mer irrationella än män och det följer nog med in bakom ratten också.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Kan man vara mer irrationell än att köra aggressivt och försöka hålla högre fart än trafikflödet? Det är inte oftast kvinnor som gör det...

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Verdi: ingen som påstått heller att det är ett stort reellt problem, men det har förekommit och förekommer att civila hamnar ikläm ibland.

Du har inte samma inställning om det skulle hända dig ,100% säkert.

Ha det nu fint och tänk inte så mycket på det längre!

MvH Micke

ST
113
STENFELT
520iA-99,730iA-92
esadh:Jag har inte någonstans påstått att det är bättre att köra aggressivt och fortare än det normala trafikflödet,det om något skapar situationer.Jag menade i generella termer och när man menar det så finns det alltid undantag.Enligt min åsikt så skapar kvinnor en del situationer genom en ibland överdriven försiktighet men män skapar lika många genom en övertro på sin egen förmåga,det är bara att inse att i slutänden så kör män och kvinnor ung. lika "bra" eller "dåligt" fast var och en på sitt sätt.
Verdi
Skorpionen,
Lie collateral damage får man acceptera.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Verdi: WOW! cool guy!
Verdi
Skorpionen,
Ändamålet helgar medlen. It's for the greater good. :)

Men jag är såklart inte lika cool som alla polishatare där ute.

Allvarligt talat, om du förväntar dig att polisen aldrig ska göra fel så kommer du att bli besviken. Vi har en polismakt av en anledning. Och de har även våldsmonopol av en anledning.

Länk

"Våldsmonopol är i allmänhet en av de grundläggande förutsättningarna för att en stat ska erkännas som suverän stat av andra länder."

När fortkörningsälskare som du plötsligt "resonerar" som en 5-åring och likställer polisens skyldigheter med dina som privatbilist så blir det fel. Visst, folk kommer i kläm men alternativet är värre.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Verdi: tuff e du där bakom skärmen, men det är vanligt för såna som du.

Verkar som du tror att jag är polishatare? var får du det ifrån?

Har faktiskt två grannar som är poliser och den enes fru är det också ,och jag kan bara säga att dom är jättebra.

Som sagt innan.. tänk inte på detta för länge nu så du blir sjukare!

För att detta inte ska urarta helt, så gör jag som en 5 åring och avslutar mina inlägg i denna tråd.

MvH Micke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.