|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Sani: Jag börjar misstänka att du medvetet vägrar förstå vad poängen med inläggen är, vilket är det enda sorgliga i sammanhanget. Med risk för att verka tjatig så upprepar jag: Det är inte fordonen vi stör oss på, utan attityden hos förare. Det är poängen, förares attityd och respektlöshet. Den ökar oavsett märke, och att den sedan dyker upp mer frekvent i ett och samma märke är bara en iakttagelse och har inte med fordonet i sig att göra. Och nej, jag suktar inte efter något speciellt märke på marknaden. Ganska fånigt att påstå, lika intelligent som att påstå att du kör som du gör för att du egentligen vill ha en saab. En GT-4 skulle däremot vara lite trevligt. Länk Eller en P1800. Länk _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Finns det någon olyckstatistil som tar hänsyn till skilönad i körsträcka och trafikmiljö (storstad, småstad, motorväg, landsväg etc)? om inte går det ju inte att dra några slutsatser om kvinnor vs män genom att titta på antal tillbud (som också ska vara kategoriserade, t.e.x. singelolyckor, parkering, kört in i framförvarande bil, rödljuskörning etc) | |
| Män med namn som slutar på y borde inte få ta körkort! | |
Verdi |
esadh, Sani är sur på mig för att jag, lite skämtsamt, kallade hans lilla A1:a för en symaskin. Nu försöker han ge igen genom att kalla min bil gammal. Mitt svar är då. "jag har iaf en bil." :-) Sani, Jag har iaf en bil. :-) ps. Jag har kört Audi i 11 år och längtar verkligen inte tillbaka till kamremsbrott, kassa verkstäder och understyrning. |
|
Ja Verdi, du har förklarat ditt symaskinsskämt några gånger, och lyssnar uppenbarligen inte när jag säger att jag accepterat ditt synsätt. Och din BIL är jättefin! Och trimmat den har du gjort också, vilket gör den jättesnabb. OK? Tycker du att vuxenmobbing är kul? Hoppas du inte har barn som du är förebild för. Min Audi är alltså inte ens en bil? Modig pojke bakom tangentbordet där. esadh är lika selektiv på att lyssna, så jag upprepar det jag skrev tidigare: Oavsett ämne på AP, så är det så uppenbart att ni stör er på Audi - och det är tydligen inte enbart ägarna, det gäller bara just denna tråden. Eller vad ska man tro, när man själv vill sitta här och debattera diverse ämnen mellan himmel o jord (inkl en massa BMW); men ni två faller tillbaka till erat Audi-hat hela tiden, ironiserandes över dess ägare på ett tämligen omoget sätt? Förstår faktiskt inte syftet med att uppmuntra spridningen av dålig stämning. Hade ni betett er så här IRL? Knappast. |
|
|
Verdi: Klart att äldre Audi inte har samma körkänsla som en BMW men jag tycker ändå Audi har ryckt upp sig ordentligt. Kan meddela att S4an är minst lika bra som de vassaste bilarna från BMW. Tycker jättesynd om dig att du lidit med understyrning under 11 år. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Sani: Varför försöker du tillskriva mig åsikter jag inte har? Tror du att du vet bättre än någon annan vad de tycker i olika frågor? Är det speciellt moget? Bara för att jag inte kysser marken som Audi rullar på betyder inte det att jag hatar dem. Världen är inte så svartvit som du vill göra gällande. I så fall skulle jag faktiskt hata alla märken, enligt det resonemanget. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Visst finns det kvinnliga trafikanter som missar något i backspeglarna då och då. Det finns också många unga män som tror de har Schumachers erfarenhet att ratta i hög fart samt ett skrämande stort antal medelålders gubbar som "ska fram" när de kommer från vänster eller trafikljuset just slagit om till rött för dem. Diskussionen om Audi/BMW kan ni ta i andra trådar, denna handlar om huruvida kvinnor i allmänhet är en större trafikfara än män. |
|
| När jag hade nytt körkort var det klart tydligt att kvinnorna tog stora risker utan att veta om det genom att inte ha koll pp trafiksituationen och trots det köra t.ex. i korsningar för att sedan skratta och säga "oj då hihi" när nån medtrafikant tvärnitar och tutar. Männen hade extremt mycket bättre koll på omgivningen och saktade ner/stannade vid oklarheter iställey för att köra och hoppas på det bästa. Sen var det männen som då och då körde dragrace på allmän vägz toppade bilen mitt i natten, hårdkörde genom rondeller, körde 15 varv framåt och 5 bakåt i samma rondell, sladdade som galningar på vintern osv. Så där var det helt klart att kvinnor och mäns ev. olyckor har helt olika bakomliggande orsaker. | |
|
Jag tycker att Marin849 nämner något som ofta verkar glömmas när det nämns att kvinnor är inblandade i färre olyckor än män. Det är ju såklart hel beroende av hur många mil man kör per år. I väldigt många förhållanden så är det ofta mannen som kör när fela familjen ska någonstans. Detta är något som jag finner mycket märkligt. Varför underkastar sig många kvinnor männen och lämnar nyckeln? Eller tycker kvinnor att det är tråkigt att köra bil medan män uppskattar det mer? I vilket fall kan man ju inte påstå att kvinnor är säkrare bilförare och orsakar färre olyckor om de generellt kör färre mil per år. |
|
|
Jag tror också att kvinnor i genomsnitt spenderar betydligt färre timmar bakom ratten än män. Och jag tror inte att de är bättre bilförare. Däremot så tror jag att de är mer medvetna om sina kunskaper. Män har en förmåga att ta för stora risker, och tror ofta att de är bättre bilförare än de är. |
|
Verdi |
Tror det finns bevis för att kvinnor i regel har en sämre rumsupfattning. Dvs, de har svårare att visualisera situationer i trafiken och sin egen färdväg och hastighet i relation till andras. Själv tycker jag mig märka det genom att kvinnor ofta genar onödigt mycket vid vänstersvängar o dyl och ibland missar gående/cyklister. Ibland när man står vid ett övergångsställe och en bil bara åker förbi så ser man ibland kvinnor som uppenbart inte ens har sett att man är på väg över. De har blicken nånstans rakt fram. Eller så låtsas de helt enkelt att de inte har sett mig... :) Fast å andra sidan så finns det en kategori män som åker förbi övergångsstället trots att de uppenbarligen har sett en. Vet inte vad som är värst. Dock är detta en generell tendens. Finns gott om kvinnor med utmärkt rumsuppfattning likasom det finns män som är usla på detsamma. |
Verdi |
StefanL, Visst, ger du mig pengar att köpa en S4 för så kan jag väl tänka mig att byta tillbaka. :) Sani, Vuxenmobbning? Nu får du väl ändå ta och kamma dig... |
|
Om man skulle sätta alla svenska medborgare med b-körkort i en snabb bil på en bana. Så tror jag att män skulle dominera listan på de bästa tiderna. Men jag tror också att de skulle dominera listan på kraschade bilar.. Jag tror att män kör bättre, men också mer vårdslöst.. |
|
|
Verdi; Har du vägarna förbi så får du självklart provköra:) PS. Jag älskar fortfarande BMW och saknar mina M-bilar, förhoppningsvis får jag tag på en beg pärla snart:-) Längtar efter en bil som bara har drivning på bakhjulen i alla fall sommartid. Min hustru älskar att köra bil, och får dessutom köra mycket, både privat och genom jobbet. Det har gjort henne till en betydligt säkrare bilförare. Dessutom har jag tagit med henne på lite bankörning för att få en känsla av hur bilen beter sig i mer extrema situationer. Det jag upplever när vi är ute och provkör någon riktig "raket" är att jag är benägen att ta lite mer risker och köra bilen på gränsen vilket inte alltid har varit lyckat:-) Och så till vinterkörning. Det borde vara krav att åka ut och sladda på en parkering när första snön har kommit för att bli en tryggare och säkrare bilförare. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Somon76: Bankörning har ju dock inte så mycket att göra med hur säker förare man är i trafiken. | |
| StefanL: Du menar att det inte räcker att sladda en gång på halkbanan när man tar körkortet?? ;) | |
|
Frapp: Jag brukar sladda minst två ggr;) Jag är en dålig pappa som lät min dotter testa några roliga bilar på vår RS-bana i vintras. GolfR, TTRS, BMW 335. mm. Enligt körskolan ska man inte leka med bilar har jag hört. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
"Problemet" med halkbanekörningen är att alla inte verkar tving eleverna att misslyckas ordentligt och sladda av/köra över en massa koner, utan bara tillrättalagda mesövningar. Detta ingjuter bara falsk säkerhet, särskilt hos det ena könet. Man måste få uppleva att förlora kontrollen på riktigt för att få lite respekt. |
|
|
Ett annat problem är att övningarna, även korrekt utförda, inte ger så mycket. Jag tänker här på arrangemang med stödhjul o.s.v. Halkkörning på "äkta" halt underlag är det enda som ger något. Men det är så klart svårt att arrangera. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.