|
|
|
|---|---|
|
Vi var på semester med vår 320 variant (97:a) för någon vecka sedan. Under resan så började bilen gå väldigt dåligt och till slut nästan inte alls. Vi fick åka bärgningsbil och på en fordverkstad konstaterade man att katalysatorn hade gått sönder och monterade bort den. Därefter gick bilen bra igen. Nu då vi har kommit hem säger en kompis att det förmodlingen inte var något fel på katalysatorn utan att det var lambdasonden (som är mycket billigare) som troligtvis är trasig (vi vet inte än, vi har inte lämnat in bilen än). Kan det vara så ? Han säger också att bilprovningen inte kommer att märka att det saknas en katalysator på CO2-värdet.... Känns lite ?!? | |
|
Öh???... nu förstår jag inte din kompis resonemang...du skriver ju att bilen gick bra igen efter katalysatorborttagningen.Så grabbarna på verkstan hittade ju ditt problem eller hur? Ny kat. måste naturligtvis införskaffas innan besiktning annars går den ej igenom. Co och Hc värdena kommer ej att klaras utan denna. Mvh Janne. |
|
|
Nja, han säger att det är ett känt fel på bmw att lambdasonden går sönder. Då blir gasblandningen i katalysatorn felaktig och bilen kvävs. Tar man bort katalysatorn så går den "felaktiga gasblandningen ut i naturen och då går "ju" bilen bra, det är hans teori. Ny lambda kostar bara en bråkdel av vad en ny katalysator kostar... |
|
|
Ok. Jag har då aldrig hört om ett dylikt fel..men det kanske kan bli som han menar då..Det jag hört om lambdaproblem är att den(motorn) börjar gå allmänt dåligt och ryckigt med dålig lambdasond..Kan tillägga att jag inte har så stor erfarenhet själv av kat bilar så jag kan naturligtvis ha fel. Min teori är att innehållet i katalysatorn "smulats sönder"av någon anledning och därigenom kvävt avgasernas passage ut till friheten :) Hoppas det löser sig iaf. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.