|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är nyreggad här på forumet men har tjuvläst en hel del innan. Det verkar som jag snart trillar ner i BMW-träsket, efter lång och trogen saabtjänst. Letar efter en större kombi och provade en kollegas e61 530d. Så en sån får det bli inom kort! Har hittils kollat in och testat ett par bilar hos handlare och surfat en massa här på forumet plus internet överlag. Mina krav på bilen är; 530d eller 535d Automat Aktiv styrning (servotronic är bmw:s namn va?) PDC Mörk inredning AC såklart, men antar att det är standard? Gärna dragkrok Så nu har jag ett par funderingar; hur vet man om bilen har aktiv styrning? Man märker det ju när man provkör självklart, men en del bilhandlare skriver det inte i annonsen (eller vet inte vad det är) trots att det finns och vice versa. Kan man se det nånstans m.h.a. regnummer eller så? Finns det nåt mer man inte klarar sig utan i utrustningsväg? M-paket är ju alltid trevligt, men jag klarar mig utan med. Dagen man säljer bilen kan det nog vara stort plus antar jag. Vad ska man annars kolla efter? En uppsättning bromsskivor och belägg, vad kan det gå på t.ex.? Fyll gärna på med era tankar så jag köper "rätt" exemplar av dessa sköna vagnar. | |
|
Bara så du vet, Aktiv styrning är INTE samma sak som servotronic. Servotronic är när styrningen blir lättare i låg fart och tyngre i hög fart. Tror detta var standard utrustning på e60/e61? dock tillval på tex e90 3-serie, e39 (5-serien före e60/e61) så är inte riktigt 100 på om det var standard till e60/e61 karossen. Om bilen har aktiv styrning så är den också utrustad med servotronic. Aktiv styrning är en variabel styrutväxling, dvs du behöver knappt vrida på ratten i låg fart, men desto snabbare man kör desto mer behöver du vrida på ratten. I motorvägs tempo är utväxlingen ungefär samma som på en vanlig bil. Vi har detta tillval på vår 545 e61 touring och kan rekommendera det starkt! Extremt skönt i rondeller, och när man ska parkera, även roligare när man kör på små kurviga vägar. Detta tillval kostade närmare 20k när bilen var ny har jag för mig, så det är nästan bara fullsmetade 5-series som har aktiv styrning. |
|
|
Kan även jag rekommendera aktiv styrning som verkligen får E61 att gå som på räls, och för en gång skull är det ingen klyscha. 100km/h eller 200km/h, skillnaden är knappt märkbar till skillnad från den klassiska typen av styrning där den blir nervösare i högre fart. Men jag vill även slå ett slag för 535d, kommer du från SAAB är gissningsvis turbokaraktär ingenting som retar dig, men 35d är absolut i en annan klass när det gäller kraftutveckling. Där är lite onödigt mycket kraft i alla lägen känns det som, medan jag upplever att 30d är mer klassisk turbodiesel. Facelift, 35d samt så mycket utrustning som möjligt är vad jag hade satsat på sedan får man kanske kompromissa lite för att hitta rätt bil. Det finns en begagnatguide för E6x här på Autopower (Uppe till vänster i listan), där står både vanliga fel och lite prixexempel på vanligt underhåll. Lycka till! //Bjersér |
|
|
Tack för bra svar! Att servotronic inte var samma som aktiv styrning visste jag inte, bra att du sa det! Ja aktiv styrning har jag nästan satt som ett måste, det var det i två av tre bilar jag testat, det är verkligen suveränt. Normal körning i alla hastigheter så vrider man ju inte ratten mer än till kl9 och kl3. Ungefär. Tyvärr så räcker nog inte budgeten riktigt till faceliftade varianten, så det ser jag inte som ett krav, men när det gäller 530d så vill jag nog iallafall gärna ha 06:a med den lite uppdaterade motorn på 230hk. Guiden här på sidan har jag läst, verkar vara nivåreglering och div. elfel relaterade till bakluckan som är största felkällorna. Plus rostiga bakluckor då. Ser även att några skriver att de fått byta momentomvandlare... Det låter dyrt. Vad ska man kolla efter? Ryckig gång? Sitter det oljekylare på dessa automater? Varnar den på displayen om den skulle gå varm i växellådan? Kan ju vara svettigt för en automat om den gått som dragbil med 500+Nm... Någon 535d har jag inte testat än, kanske lika bra att låta bli... ;) //Johan |
|
|
Dem få som har haft sönder momentomvandlaren på sina 6cyl. BMW diesel har trimmat maskinen om jag inte missat något fall, där är rejält vridmoment i dessa motorerna original och ett chiptrim ökar enkelt detta med minst 100Nm till och det gillar inte lådan riktigt. Å andra sidan finns det en 335d (Endast automatlåda) på www.garaget.org med en bra bit över 830Nm och utan problem med automatlådan enligt ägaren; Så den ger sig knappast direkt bara för att man trimmat den lite. Defekt momentomvandlare kännetecknas av ryckig gång i vissa situationer och att varvräknarnålen kan pendla trots att du kör i konstant fart. //Bjersér |
|
|
Kom på en fråga till jag inte hittat svar på; Serviceindikationen i iDrive, hur nollställs den? Gör man det själv eller måste bilen kopplas upp på verkstad? Jag kommer ju troligen köpa en typ 06:a och servar själv så mycket jag kan med en "normal" verkstad. Även bra att veta ifall det är enkelt för skumma bilförsäljare att bara nolla serviceindikationen och i bästa fall pytsa i några liter olja... |
|
|
Serviceindikeringen kräver separat utrustning, men den kan icke märkesbundna verkstäder (Och tyvärr även oseriösa försäljare) komma över. :) //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.