AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.857

Tips på bra vinterbil/dragbil

Tjo. Behöver ett bra tips på en dragbil iför vintern... Bilen ska ta sig fram i snö och elände till kunder som är i behov av bla. snöröjning. På släpet/flaket kommer det att finnas en John Deere kompakttraktor och snöblad/snöslunga på ca. 500kg.

Prisspannet ligger mellan 20-90000, ganska flexibelt alltså. Bara den knallar och går. Har kikat på äldre Subaru Outback, Audi Quattro, Hilux, Taro, Navara (motorras?). Pickup, SUV eller kombi är är av mindre betydelse.

En fin Hilux/Taro vore grymt, men är inte det lättaste att hitta...

Några åsikter?

MVH Jocke.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Tycker du ska satsa på en riktig suv eller pick up med fyrhjulsdrift med hög/lågväxel. Framkomligheten i en sån är grym jämfört med en höjd kombi, typ allroad eller xc70, speciellt när det är djup snö. Det kräver kanske BE-kort om du ska dra nåt tyngre, fast det är kanske inget problem
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Instämmer med Stefan. Satsa på låsbar fyrhjulsdrift med hög markfrigång. Hilux funkar, de bara går och går.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Länk :)
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag har en Mitsubishi L200. Kan rekommenderas. Men mycket svårt att hitta fräscha och välservade exemplar...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Lägger en röst på en manuell (Då har den lågväxel) Audi Allroad, måste vara en vettig kombination mellan komfort/driftkostnader och vinter/dragbil?

//Bjersér
Hallå. Visst, en Audi Allroad vore väl inte fel, känns dock inte så prisvärd, och kvalité och driftskostnader är väl inte såå positiva. Annars en djävulskt bra bil. Är inte skiträdd för en lite högre bränslenota, så länge bilen tillför något i form av fyrhjulsdrift, komfort, eller körglädje.

Har en V70 2,5T aut -06 som dragbil/firmabil just nu, där snackar vi förbrukning utan att tillföra något annat än bekväma stolar och ganska trevlig motor.

Just nu ligger väl en äldre Hilux/Taro närmast tillhands (om det finns några kvar norr om medelhavet), känner ingen större anledning att lägga några större pengar på en pickup, då dom i stort sett känns likadana från 1980 och framåt. Är väl främst nu dom börjar komma upp i lite standard i och med nyare Hiluix, Navara eller Mitsubishi...

MVH Jocke.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
En generation 3 Pajero då? Pajero sport är rambyggd och finns som rätt sena årsmodeller. Givetvis med hög-låg, låsbara diffar osv. Pajero Wagon näst senaste generationen kom -99b och tillverkades fram till -06. Finns för mellan 50 och 200k beroende på mil och motoralternativ. För ännu billigare pengar finns generation 2, robust och lättskruvad bil som trivs offroad. 10-30k för dem ungefär. Helt ok komfort i samtliga, även om de inte trivs i farter över 150, men det är det rätt få terränggående bilar som gör..
Vill du verkligen släppa sargen så kanske Land Rover Disco är ett alternativ? :)
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Min L200 är en fyradörrars -04 som jag periodvis använde som familjebil då den var ny, inredning osv är väl rätt så ok, med en strömlinjeformad och lite lyxigare kåpa så att den ser ut mera som en SUV än en pickup. Gick fint att åka på husvagnssemester med familjen. Om man hittar en sådan som gått som "privatbil", som min har gjort, så går den att använda som en bil och man behöver inte skämmas för den i något sammanhang. Jag har inte kollat var de ligger i pris men skulle gissa på omkring 75 000:- (??) beroende på utförande och utrustning. De verkar dessutom eftertraktade och lättsålda.
Komforten vid långfärd kan givetvis inte jämföras med en Audi Allroad, Volvo AWD, BMW xDrive o liknande...
Men när det gäller att ta sig fram i snö och elände, med en kompakttraktor på släp och med last, så är ju en L200 helt vida överlägsen nämnda personbilar. Under svåra förhållanden så är det bara att lägga i lågväxeln och köra. I riktigt extrema situationer är det bara att trycka på knappen så låser man de mekaniska diffarna och då klarar man situationer där man lämnat Allroad, AWD, xDrive och allt liknande långt långt bakom sig.
Med din problembeskrivning skulle jag välja L200 och Taro långt före en 4wd personbil.
Om man ska ha bilen i firman, utan att tvingas betala förmånsvärde, så har jag för mig att det finns en definition att det måste finnas en luftspalt mellan kupé och flak/lastutrymme. Om jag inte missminner mig så var detta ganska avgörande för mig då jag valde en Pickup... (Pajero och liknande går bort av denna anledning).
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Luftspalt stämmer bra Ulf. Skatteverket är benhårda på den regeln.

Mvh/ Niclas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.