|
|
|
|---|---|
|
tjena, idag var jag på besiktningen, och där ifrån kom jag med en bok tjock som en bibel med tvåor! först och främst så äre byte av bromsledningarna runt om, tänkte bara höra om det är något man klara av själv, är van vid att skruva så de är ingen fara. behöver man något special verktyger för att fixa de? Om jag skulle lämna in den till en verkstad, vad kan de kosta att byta ledningarna runt om då ? MVh jocke | |
|
Att lämna in den för att byta samtliga rör blir nog allt för dyrt. Skulle gissa på 5-6000:-. Om du köper rör i 10m längd på Biltema samt bromsvätska, koningsverktyg och nipplar gissar jag att du hamnar runt 15-1600:-. Om du kan hissa upp bilen med en lift så underlättar det väldigt mkt. Lycka till! Mvh H |
|
|
tror det var på www.schmiedmann.se eller. www.koed.dk man kunde beställa kopparör som är färdigbockade + nipplar så då passar med orginal systemet. kostade inte så mycket heller och är mycket lättare att monterna själv. |
|
|
Det klarar man att göra själv. Men det underlättar om man har någon som hjälper en att lufta bromsarna sedan. 2 små rörtänger är inte fel att ha. Jag klippte av alla rör och tog med dem till meca så fick de göra nya med rätt längder. Mycket enklare att lossa rörändarna om man klipper av röret precis intill. Kan man låta det stå och rinna ur ett tag också så slipper man allt kladd. Man får vara lite försiktig när man bockar rören bara så man inte viker dom. |
|
|
Ett tredje alternativ är att ta reda på längderna och vilken stigning det är på nipplarna (troligen M10x1, det är det på E36) och köpa färdiga längder med konade ändar och nipplar på Biltema. Du får dock böja till dem själv i detta fall. Smidigast är dock så klart CDroms tips. Du kan lufta bromsarna själv. Köp denna: Länk Köpte min på Mekonomen. Ta tryck i ena ändan från ett däck (sänk trycket till ca 1 bar, du vill inte blåsa av hela bromsvätskebehållaren) och locket sätter du på bromsvätskebehållaren. Supersmidigt. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| byta bromsrör bak på e30 är ett rent helvete. Skicka ett mail så ska få tips o bilder hur man gör det enklare. isakare@telia.com | |
|
Är du van så klarar du det. Som sagt lyft är guld värt. Jag skulle inte rekommendera bmws färdiga rör. Dom är förvisso förvånansvärt billiga, men hårda som fan att böja på plats i trånga utrymmen. Att kona egna med prylar från biltema tyckte jag funkade kanon. Då kan man dessutom ta till lite speciallängder om det behövs någon extra sväng etc. Satsa på nya slangar också för du kommer aldrig att få loss de gamla från rören. Dessutom behöver du clippsen. Finns även det på biltema. |
|
| Håller med Frapp,du kan dra rören runt tanken i.s.f. över den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.