|
|
|
|---|---|
|
Precis som rubriken, så kommer frugan hem och frågar "ska bilen låta så där?" Jag går ut och lyssnar och det knackar från avgasidan fram mot kylaren. Jag säger åt henna att stänga av bilen. Jag provar att starta den och den låter inge längre. Men vid gaspådrag kommer ljudet igen. Jag plockar av oljepåfyllningslocket och tittar men ser inget konstig. Jag kör upp bilen på gården och börjar spekulera vad som har hänt. Jag går in och läser här på autopower och hittar ett inlägg om att tändstiften kan vibrera loss och ett knackande ljud blir följden. Jag går ut och börjar demontera all "plast" på toppen,då jag lyfter på oljepåfyllngslocket ser jag att det har blivit vitt klegg, jag tittar på oljestickan men inget klegg på den. Är det topplockspackningen som har gått? Knackandet tyder det på att motorn har tagit skada? Tacksam för tips hur jag går vidare | |
| Det är mycket vanligt att det fäller ut kondens i ventilkåpan då den är av plast och kyler vevhusgasena. Så här på hösten krävs det långturer och på vintern endera att man täcker grillen vid stark kyla eller tomgångskör länge för att torka ur kondensen. Isproppar i vevhusventilationen är inte ovanligt, men värst med M54-maskin som kom -01. Så det ska du inte bekymra dig över. Tänkte också på tändstift som lossat innan jag såg att du skrivit det, så gå vidare med det som huvudspår. Har du tur har inte gängorna skallrat sönder och det går att dra åt det igen. Minns inte momentet det ska dras med, men det hittar du om du söker på forumet. | |
| Tack för tippset....ska kolla tändstiften i morgon efter jag har inhandlat en hylsa som kommer ner i dom djupa hålen....om stiften sitter fast tänkte jag lyfta på ventilkåpan och titta hur det ser ut. | |
|
Då var felet hittat....det är kompressorn till klimatanläggningen som skramlar när jag har "snöflingan" intryckt.( Vad har den knappen för funktion?) Är det nått jag behöver bry mig i ? ( Kliman funkar ej) |
|
| Snöflingan = AC. när den lyser så är ac'n på, och tvärt om. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.