AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.310

Önskar tips om hur man byter vxl-lådsolja på en E38:a. Har kollat genom alla gamla in

jo
34
jonnyz
118d -2014
Bilen är en E38:a, 728 med Steptronic. Den är "filled for life" men jag tror inte riktigt på det.
Gjorde en snabb titt under bilen och såg inte några uppenbara pluggar att ge sig på. Därav min förfrågan här.
Du måste vända bilen upp ned :)

Om det inte finns någom plugg kan det inte vara så att du måste suga ur från på fyllningen.Men det tycker jag är knepigt det sitter nog en plugg om du letar lite skulle jag tro ..

Det finns bilar och det finns BMW.
Mvh Björn
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Vissa BMW-lådor har ingen sticka utan i stället får man fylla på i pluggar på sidan av lådan. Jag har ingen aning om hur det ser ut på en E38. Finns det oljesticka så borde det bara vara att ta ner tråget och byta olja och fliter i lådan den vägen. Sedan fyller man på genom oljestickan. BMW:s lifetime olja är dyr har jag hört och kan bara köpas i 20 liters dunkar för typ 3000 spänn eller något. Men personligen tror jag att det går lika bra med vanlig Dexron III ATF-olja av hög kvalitet.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Gammalt inlägg i ärendet finns här;

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det hela är lite knepigt. I bakkant av lådan finns två pluggar. Den övre är avtappningsplugg. Den nedre är påfyllningsplugg!:) För att göra det hela riktigt seriöst tappar man ur olja via pluggen, kör den ren med ny olja. Tappar ur samt demonterar oljetråget. Då är näst intill all olja bytt och lådan smeker pånytt i växlarna. Saxat från min dagbok
"Lustigt att BMW rekommenderar livstidsolja, borde vara spöstraff att inte byta olja i automaten minst var 10000mil. Overkill på detta kommer nedan. I måndags kväll var det dags för lite kompletteringsarbeten efter norgebesöket, just in case. Automatlådan hade bara blivit tappad på olja, nu skulle den tappas, byta filter samt sköljas ur. Det har varit liviga diskussioner om just automatlådeoljan på forumet. Per hade givetvis svaret hur det låg till. Det finns bara en olja som man skall använda, godkänd av BMW. Den finns endast hos BMWhandlare i 20 liters dunk. Partno # 83229407807, ESSO ATF LT 71141, 3665kr för en 20liters dunk. Automaten tappades på olja, fylldes på, kördes en kort sväng samt tappades igen, byttes filter samt tog ned tråget och lät det rinna ut. Totalt 9 liter automatlådeolja! Gjorde det skillnad? Jepp... När jag körde därifrån känner jag inte ens växlingarna. bilen var dessutom kall så det är då om något märks... Oljefilter till automaten 222kr samt nu ca 500 mil efter kompressormonteringen fick den 8l Castrol olja av samma typ som används i M5 175kr litern. Oljefilter 171kr samt lite arbete."
Enbart olja ovan är den som är godk'änd av BMW. Man kan hälla i annan olja av typ Dx ATFIII. Men om den ilja överstiger mer än 50% av den totala oljemängden i lådan så får det oanade konsekvenser.
Jo jag anser mig vara expert på vad man skall använda för olja så gott det går på området. Fått information dels från 2 verkstäder samt BMWs tekniska support på importbolaget. Ödmjuk idag, not:)) Den övre pluggen kan du använda som nivåkoll. Lådan måste hålla 60-65 graders temp.
Det enklaste är att låta verkstaden göra ett oljebyte, då slipper man bekymret. 184kr litern hos Bil&Motorteknik bla.
Mvh
Asken
jo
34
jonnyz
118d -2014
Tackar för informationen. Ska ut o titta under bilen nu.
Om man nu ska vara riktigt seriös o byta filtret, hittar man det när man har demonterat tråget?

Jag har köpt 4 liter olja av BMW. Kommer det att räcka om jag dessutom tar ner tråget och byter filtret, om det nu sitter där.

Tackar på förhand.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
jonnyz: om du frågar på en bmwvekrstad lite hur det går till tror jag dom kan hjälkpa dig. 4 liter? Är du säker påatt det är korrekt olja då? Min verkstad hade att göra ca 1½timme för att byta olja, skölja och demont/mont tråget. Inkl prov och varmkörning i samband med service. Vet tyvärr inte vart filtret sitter. Det gick åt 9 liter vid min operation ovan men då byttes först cca 2l ut vid en första tappning sedan lite långresa och 7l med rensköljning filter och tråg rengöring.
Asken
Asken
el
174
elite
745i E65 -03
Vill varna för 4-litersoljan från BMW! Jag var inne hos BMW Solna i samma ärende (att få tag på rätt växellådsolja). Reservdelskillarna la fram en 4-litersdunk direkt och sade att det var den. Jag frågade 3 gånger om de verklilgen var säkra på det, sedan kollade jag på dunken, och det visade sig att det var helt vanlig Dexron III och inget annat!! Så kolla detta innan ni häller i Dexron III i växellådan!

I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er....
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
JonnyZ: Har du kollat på växellådan om du har ett artikelnummer för olja angivet där? Jämför det i så fall med den olja du har köpt så du inte häller i fel.
jo
34
jonnyz
118d -2014
Jag blev ombedd att läsa på trågets ettiket, där det står ett antal nummer. Med detta som underlag bestämde BMW-verkstaden vilken olja som är rätt. Den fick jag i lösa 1-litersflaskor eftersom dom bara har den i 20-litersdunk.
Mängden 4-liter bestämde dom åt mej.

Filtret! Någon som vet om det sitter innanför tråget?
Tacksam för all hjälp.
jo
34
jonnyz
118d -2014
Efter en närmare titt så satt det en liiiiten plug i framkant på tråget. Där tömmer man lådan. Det kom ut 4 liter.
I bakkant, under den gröna plastmärket (med "lebensdauer .." snacket) satt en stooor plug. Fyllde på 4 liter där. Dock den sista litern med motorn på tomgång. Bilen stog lite lutad framåt så jag får kolla vid ett senare tillfälle om det är exakt rätt nivå.
Får väl ta filtret nästa gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.