AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.041

Diverse elfel e39 540

Sida 3 av 3
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
Ok tack så mycket igen!
Det låter logiskt det du säger med tändningen av, tycker iofs att generatorn kunde gett fan i att gå sönder då också eftersom inte den var igång ;)
Jag skall nog ändå vara "nöjd" med att det inte blivit värre än det är, kunde nog skitit sig rätt mycket mer.

Ang pass.modul så e jag inte helt säker ändå på det där med exakt likadan då det jag läst om passagerarmodulen verkar handla om folk som bytt den för att kunna ha elektriskt infällbara speglar. Då har de bytt till modul från en m5 som jag fattat det.
I mitt fall är det ju inte sånt skönlir det handlar om så för att vara på den säkra sidan skall jag givetvis göra som du säger.
Kan fatta om jag e jävligt jobbig nu, men jag undrar även att om det visar sig att passmodulen inte hjälper och jag även ska gå på förarmodulen, behöver jag riva hela innerdörren på den sidan eller går det att trixa där med?

Får se när jag får tid/ork/cash att kolla på detta men det blir nog hyfsat snart och då återkommer jag med hur det gått =)
Bilen tycker numera även det e roligt att börja koka på tomgång så jag har nog en termostat som behöver bytas med eller så är det jag som är talanglös på att lufta.
Den fetaste slangen från motorblocket till kylarn delade sig på mitten, men det e en annan historia =)
NeZaN
Om du kan tänka dig att köpa renoverade grejer så kan jag rekommendera Länk i Stockholm. Bytte startmotor hos dom en gång. Kostade mig 1200:- samt att han tog min gamla i inbyte. Väldigt smidigt och billigt.

I mitt fall hade jag inte demonterat min gamla så han tog bara lite uppgifter på mig och litade på att jag kom tillbaka med den gamla. Väldigt trevliga. Givetvis kom jag tillbaka :)

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
Normalt sett så hade jag i min omogenhet skrivit nåt dumdrygt om Stockholm men i detta fallet känns det inte riktigt klädsamt, utan jag tackar så mycket för tipset, även om det är en bit till hufvudstaden =)
Börjar iofs misstänka att det är elfläkten som gör att det kokar men har typ 40 mil.
Generatorn är direktkopplad på batteriet, av naturliga skäl. Inga säkringar, ingen brytfunktion via tändningen osv.
Hoppas det löser sig, som du själv skriver så kunde det varit mycket mera som sagt upp sig pga ett fel som detta. Dock skall du nog köra ett tag och testa allt ordentligt först.
Kokande motor: Termostaten orsakar så gott som aldrig detta fel, snarare fastnar den i halöppet läge vid fel och ger för kall motor. Luftfickor som inte försvunnit vid luftningen är troligaste felet.
Elfläkten bör starta vid varm motor, helt riktigt, men luftficka på "fel" ställe kan göra att temperaturgivaren till fläkten blir lurad. Givaren till elfläkt och till mätaren i panelen är inte samma, sitter inte på samma ställe i kylsystemet.

FP
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
Tack för infon folke!

Har givetvis nån följdfråga på det så jag kan ju lika gärna dra storyn "snabbt" om kylsystemet det är också lite halvkul, om man ser sin egen klåfingrighet med lite distans.

Iaf jag var och skulle köpa bilen. och då kan det ju vara käckt att kolla i kylarlocket så det inte e massa klägg och skit där så det gjorde jag.
Det var ju duktigt, det som inte var lika duktigt var att jag inte skruva tillbaka locket ordentligt.
Så när jag kolla under bilen såg jag plötsligt att den läckte, eller snarare pissa ut vatten, så jag fråga han som sålde den vafan det var för bil typ haha =)

Sen märkte vi att den hade kokat ur typ allt vatten nästan så vi fyllde på.
När jag hade ägt den nån vecka började det komma vattenmoln från under huven jag körde glatt vidare ett tag tills den varnade för lågt kylarvätskenivå,
Då tyckte jag det kunde vara läge att kolla under huven och där var den fetaste slangen brusten och bilen hade nog inte jättemycket vatten kvar.
Jag bytte slangen och fyllde på utan att lufta. Jag visste inte ens vad lufta var =)
Detta ledde till att det inte ens gick att köra utan att det koka, jag stängde dock motorn strax innan det röda varje gången, så jag tror och hoppas att toppen e ok.

Nu har jag iaf luftat enligt mektips så gott det går men den kokar alltså ändå.
Den går alltså att köra utan problem men i köer så går den upp mot rött så då får jag se till att ha det varmt och göttigt i bilen för att den inte ska koka helt.
Bor inte i nån storstad med brutala köer som tur är, tveksamt om den hade pallat typ tingstadstunneln i redig rusningstrafik.
Det sjuka förövrigt är att den var bättre förr när det var varmare kanske 15-20C och idag när det var kanske 5-6 grader så bråkar den mer. Känns som detta problem uppstått mer på senare tid, inte säker på detta dock.

Ska jag tömma och börja om från noll? Eller kanske verkligen stå en- två timmar i backe och lufta ? Stod kanske i en fyrtio minuter iaf.
Och det KAN väl vara elfläkten i fronten som e paj med dessa symptom?
Elfläkten går in/gör nytta vid låg hastighet, i övrigt räcker fartvinden.
Det känns som du går snabbt fram vid felsökning osv, att t.ex busa på med kallt vatten i en varm motor är inte bra, i värsta fall spräcker du block eller topplock, du har två av varje...
Man kör knappast glatt vidare tills den varnar för låg nivå, om det läcker kylvätska, varför skulle man??
Luftningsprocedurer är lite överdrivna i vissa fall, det finns luftskruvar att lossa, fyll på med motorn på tomgång, värmepaketet öppet, tills det slutar komma bubblor ur luftskruvens hål.
Stäng, varva upp lite, pumpa med slangarna lite, öppna och upprepa.
Det bör ta 5-10 minuter max, inga problem.
Kör en runda och dubbelkolla resultatet.
Om du inte får temperaturen att bli stabil så kanske du har en läcka nånstans. Blir slangarna ordentligt hårda när motorn är driftsvarm? Om inte så har du för lågt övertryck, och motorn kokar. Övertrycket gör att kylvätskan kan ligga på 115-120°C inne i toppens kylkanaler utan att koka.

FP
Pa
39
Pappseriet
540IA -02
740IA -99
540IA -94
1) Visst det är möjligt att andra moduler fungerar, men mjukvaran ska vara kompatibel. Att modulen är värdelös är värsta scenariot. Det kan också vara så att bara någon funktion slutar fungera, som en elspegel.

2) BMW's kylsystem är det sämsta på BMW efter att ha ägt minst en BMW sedan 1989. Folke verkar kunna en del om det här.
Skönt att du har en V8:a, de är mindre känsliga än 6:orna. Dessutom är de lättare att lufta, såvida du inte har "latent heater", vilket är ett elände i det här perspektivet.
Överhettning vid tomgång kan definitivt bero på luftfickor. Utsliten viskofläkt också. Om elfläkten fungerar, så borde den dock gå in och klara av kylningen ändå. När du skall lufta kylsystemet bör du palla upp bilen i framkant. Kvarvarande luft vandrar då lättare upp till kylaren och luftningsskruven. Sätt på värmen för fullt, kupefläkt på lägsta läge, tändingen på, fyll på i expansionstanken med luftningsskruven i öppet läge (alldeles intill locket). Fyll på tills det börjar rinna ut i luftningsskruven. Skruva åt skruven och locket. Sedan är det bara att sänka bilen och köra iväg.

Om du har fått någon läcka i topplockspackningen så är det mest troliga att kolvarna trycker in luft i kylsystemet. Det är ju mycket högre tryck i cylindrarna än i kylsystemet. Bilen brukar gå alldeles utmärkt. Startar bra och ingen "vit rök" i avgasröret, men efter ett tag börjar den koka. Då har så mycket luft kommit in i systemet att det bildades en ordentlig luftficka kring termostaten, vilket förhindrar att den öppnar. Framför allt vid tomgång.

Hade en BMW 735 för ett antal år sedan, där detta hände.
Det räckte med att jag körde cirka 15 km med för lite kylvatten i systemet, för att orsaka läckan... Det var iskallt ute, sisådär -10 grader, och temp mätaren gick bara halvvägs till rött s.a.s. Det var den gamla 6:an dock, vilka var hyperkänsliga.

Fungerar kupevärmen? Om inte, så tyder det på luft i systemet. Värmen bör komma innan motorn är helt varm.
Pa
39
Pappseriet
540IA -02
740IA -99
540IA -94
Termostaten var sämre konstruerad på BMW 735;an (E32) än den är på din motor. I 735:an var den på högsta punkten i motorn och naturligtvis sökte sig luften dit direkt. På din motor är den, avsiktligt, placerad betydligt lägre. Det finns folk som hävdar att man inte kan få en luftficka vid termostaten. Å andra sidan finns det andra som säger motsatsen. Jag har ännu inte råkat ut för någon överhettning på M60-M62 motorerna, så jag kan inte riktigt uttala mig på den punkten.

Hoppas det löser sig nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.