|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Generatorns dioder gillar inte kortslutning så dom har med största säkerhet tagit stryk, och laddar den så dåligt som 12.5V dvs inget alls då det är en spänningsnivå som är normalt för ett fulladdat batteri. laddspänningen ska ligga på 13,8-14,3 normalt. Och är diodern trasiga så släpper dom spänning bakvägen och tömmer batteriet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ok! Tack! Så du menar tom att den gör mer skada än nytta då för tillfället? Är det alltså värt att försöka byta dioder på generatorn? Svårt? Vart hittar man dioder? Eller är det ny generator som gäller? Regulatorn har med största sannolikhet klarat sig eller ska jag ta den på en gång med? |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du kan lämna in den på en bilelektrisk firma så testar dom den och byter det som behövs. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tveksamt om det inte är billigare med en ny från skroten ? Sett dom för runt 800:- Värt att kolla vad en sån firma ska ha kanske iofs. |
|
|
Tänkte bara kolla om denna passar min bil? E39 540 tillverkad 1997 / 09. Länk Är det nåt man måste kolla/mäta innan man monterar dit den så att man inte pajar denna också? |
|
|
Har du inte en vattenkyld generator i din 540? Isf är det en helt annan modell än den på bilden. FP |
|
| Min bil är alltså tillverkad 1997/09 inte den på skroten. Min ska vara luftkyld vad jag försökt läsa mig till ? Djungel alltså så därför jag vill dubbelkolla här =) | |
NeZaN |
Har du kikat på www.realoem.com och skrivit in ditt chassinummer så du får de rätta artikelnumret? Om inte så gör det, där ser du exakt vilken du ska ha, så kan du ju alltid söka på t.ex. ebay.de eller liknande! /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
|
Ok, tack. Men om jag tar chassinumret från den på skroten och chassinumret från min bil så får jag exakt samma resultat och de artikelnr jag lyckas få fram stämmer inte nånstans vad jag kan se?¨ |
|
Just generatorer är ju lite knepigt för du får flertalet olika alternativ med olika ampertal, den du länkar till är monterad/tillverkad 11/96 och bilen verkar ha två regdatum angivet och är en importbil, men generatorn bör nog passa rent fysiskt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Noterade nu att det var ett jämnförelseforden som de använde som referens så det är inte den bilen som generatorn kommer ifrån ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ok, fysiskt men kanske inte med ampere och annat så det kanske inte funkar? Vad ska jag göra för att vara säker? Måste jag verkligen in och mecka och kolla exakt vad jag har? Måste man in under bilen då? Kollar man generator på tex skruvat.se så passar ju deras till 20 olika bmwnr enligt dom? Förrvirrad är bara förnamnet, men tack för att ni försöker hjälpa mig =) |
|
| Ang jämförelsefordon så är det nog min bil då jag matat in regnr =) | |
|
Letat igenom långa listor på bildelsbasen. Det känns som jag är rätt ute ändå med delen jag länka till trots allt? Verkar som om touringbilarna fick 120 amp och de med manuella lådor likaså. Medans just sedaner med automat fick 140 amp. Kan detta stämma eller är enda sättet att ta reda på vad jag faktiskt ska ha att fysiskt klättra in i motorn och kolla? Generatorångest på hög nivå... |
|
|
För de som inte sedan länge slutat läsa mitt dravel, tänkte jag köra en uppdatering och även nån följdfråga. Det går bra nu! Generatorn är bytt och den laddar som den ska! Logiken bakom generatorn var dock obefintlig, jag trodde det skulle vara en 140A men likt förbannat visade det sig vara en 120A. Bilen drar inte heller ur ström vad jag märkt hittills. Precis som du skrev Hasso så var det diodplattan som inte ville vara med längre i den gamla. Jag har även fått igång både stereo och växlare! =) I kassettdelen satt det en 10A säkring och då kicka den biten igång samt under växlarn satt det en 3A så nu funkar det med. Mitt sista problem som ännu inte är löst är alltså elspeglar samt att den inte låser på varken förardörr eller passagerardörr via fjärrnyckel. Vrider man i låset låser alla dörrar förutom passagerardörr. Idéer på hur jag ska lösa detta? Vid felsökning fick man inte kontakt med "passagerarmodulen" Någon som har en aning exakt vilka funktioner den styr. Kan det vara så att det bara är den eller är det med största sannolikhet värre än så? Pinsamt på en sån fräsch bil att behöva stå och låsa med nyckel som om det vore nån gammal Opel eller nåt ;) Som alltid så är jag mkt tacksam för hjälp ! |
|
|
Hej fswahn, Jag kände mig liksom tvungen att bli medlem här på forumet, om inte annat bara för att delge dig mina erfarenheter. För cirka 4-5 år sedan så gjorde jag precis samma misstag som dig på min 740 -99. Vinderutetorkarna gick åt fel håll och generatorn tog eld direkt. Kunde släcka den direkt och bytte den sedan. Det var den stora utgiften! Kostade drygt 10000 kr. Precis som dig hade jag problem med stereon, elspeglar och fönsterhissar. AC:n gick inte heller. Bentley's BMW Service Manual var bara hur bra som helst. Efter att gått igenom alla säkringar, så återstod fönsterhissar och elspeglar. Jag är tämligen säker på att en modul som styr både fönsterhissar och elspeglar finns i höger framdörr. Om du tar bort fodret på framkanten, så borde den synas där. Jag tog och läste av serienumret, googlade detta, och vips fick jag träffar på bildelsbasen.se. Den kostade några hundra och efter några dagar hade jag den. Smidigt! Bilen har fungerat alldeles utmärkt sedan dess! Och det är mer än 10000 mil till. |
|
|
Hej igen, Jag har faktiskt Bentley manualen för E39 också. Om du tittar på sidan ELE-88, Central locking, Central locking system (ZV) (overview) (1 of3). Där finns två moduler som säkert fick en hel del stryk, A23 (Driver's door module) och A24(Passenger's door module)! Jag bytte båda. A23 sitter fast i kontrollen för fönsterhissarna vid förardörren. (Se sidan 610-40, fig. 15). A24 strax innanför fodret i främre nederkanten av passagerardörren. Åtminstone var det så på min bil. |
|
|
Hej =) Tack så mycket för att du regga dig och ville dela med dig! Skönt att höra att man inte är ensam i sin dumhet ;) Lustigt att nästan exakt samma grejer gick sönder för dig med, kanske de som är känsligast. 10 loppor låter svettigt då har jag kommit billigt undan hittills. 1000 spänn gav jag för generatorn på skroten och verkstan tog 1600 för bytet. Du kan nog vara inne på rätt spår tror och hoppas jag. Vid felsökning fick man som sagt inget svar från just passagerarmodulen, förarmodulen vet jag inget om så jag får nog börja med passagerarmodulen. Frågan är dock om de kan vara delvis defekta? Då alltså elhissar fungerar runt om men inte låsningen och elspeglar. Inte så mycket att tjafsa om egentligen är ju den enda teorin för tillfället så det är ju bara att prova byta. Undrar samtidigt hur många varianter det kan tänkas finnas på dessa moduler eller om det bara är att plocka första bästa. Det enda jag hittat är att om man vill ha fällbara speglar så är det m5 modul. På bildelsbasen hittade jag inga sådana moduler, eller så är det jag som är för obegåvad för att söka ordentligt. Menar du föresten att jag inte är tvungen att riva dörrsidorna helt för att komma åt modulerna? Bently's manualen har jag dessvärre inte och ca 1000 spänn på en sån är inte prio ett för tillfället. Jag hoppas kunna lösa det iaf och går ändå framåt hittils, mkt tack vare en jävla tur + autopower =) Men enligt bilderna är det typ plug and play moduler som sitter i nån latjo låda, typ som säkringar eller är det in och löda eller vilken nivå snackar vi ? =) |
|
|
Du behöver inte riva hela dörrsidorna, börja nertill och bänd bort ytterfodret försiktigt. Jo, tyvärr verkar det som att det finns massor med varianter av passagerarmoduler. Så den säkraste metoden är att hitta modulen först, läsa av serienumret, och sedan söka på internet. Vad jag förstår så är modulen en hel liten dator, dvs. processor, minne, bus etc. Dvs. även om bara en del funktioner är utslagna måste man byta hela modulen. Inte en chans att den går att laga. Jag antar att du inte hade tändningen på när du gjorde kortslutningen. Då är det nog inte så konstigt att vi har fått ungefär samma skador. De elektriska delarna som är direkt "aktiva" i tändningsläge OFF, dvs. centrallås och fönsterhissar, borde ju vara de som får mest stryk. Därför tror jag också att det här kommer att fixa sig! Nästa gång jag skall byta generator, kommer jag not att titta på skroten... |
|
|
Glömde en sak. Det finns inprogrammerad programvara på modulen (någon form av EPROM/PROM). Dvs. det finns ett antal olika versioner av den här programvaran i de olika varianterna av den här modulen. Vilket gör det extra viktigt att du köper en exakt likadan ersättare. En modul med inkompatibel programvara kan vara helt värdelös. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.