AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.040

Diverse elfel e39 540

Sida 1 av 3
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
Jag tror jag råkade kortsluta på batteriet och nu har följande saker lagt av.

Inställningen av elspeglarna.
Stereon , dock fungerar färddatorn. Ljudmässigt är den dock helt död får inte ens igång menyerna för stereon.
Låsningen av förar och passagerardörr via fjärrnyckel. Förardörren funkar med nyckel och de bakre dörrarna via fjärrnyckel.

Har kollat alla säkrningar så nu vet jag inte vad jag skall göra...

Mkt tacksam för input.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hmm, hur har du kortslutit? Mellan polerna på batteriet? Prova med en "omstart" som brukar återställa lite konstigheter: Koppla bort batteriet, lägg ihop plus och minuskabeln någon sekund. Vänta sedan en halvtimme med att koppla tillbaka batteriet. Det är en bra början.
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
Tyvärr är jag dummare än så jag råka sätta kablarna på fel pol helt enkelt.
Felkoder är kollade och raderade. Hittades inget vettigt dock snacka han om att det möjligen var en "passagerar modul" som inte var som den skulle?
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
Märkte en grej till som kanske är viktigt. Ljusen under förardörren har också slutat fungera men fungerar på passagerardörren. Kan det vara en säkring iaf eller vad händer?
Har du polvänt batteriet får du vara glad att inte mer gick sönder (motorelektronik mm). Precis vad som helst kan gå sönder som inte har skydd riktigt bra mot felkoppling. Konstruktörerna kan knappast räkna med att varje del i bilen ska få fel polaritet, skulle bli för dyrt.
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
Jo tack. Behöver dock lite konstruktivt nu hur det skall lösas.
Jag har nu bytt samtliga säkringar. Men samtliga redan nämnda fel kvarstår.
Jag trodde lösningen framgick av mitt svar. De moduler som brunnit pga felkopplingen måste bytas eller repareras.
De vanliga säkringarna har nog mycket lite med felen att göra. Säkringar i sig bryr sig inte om att polariteten ändras, utan löser enbart ut av för höga strömmar. Elektroniken däremot går gärna sönder om det polvänds, utan att strömmarna behöver bli så höga att någon säkring skulle gå.

Mycket svårt att förutse vad som händer när allt går bakvägen, så att säga. Många system i en modern bil som påverkas. Flera har kanske diodskydd (eller annat) på ingångarna och klarar sig, men då troligen långt ifrån alla. Du får börja leta i scheman och se vilka moduler som gör vad och sedan testa byta de som verkar trasiga eller delvis defekta.
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
Tackar! Allt det där framgick ju knappast av det tidigare inlägget att " vad som helst kan vara sönder och var glad att du inte paja mer" =))
Moduler alltså, rocknroll.
Det man fått fram via diagnos var att man inte får kontakt med radiomodulen.
Har även märkt att cdväxlarn bak är död, matar inte ut skivor.
Man fick heller ej kontakt med något som han kallade passagerarmodul eller nåt åt det hållet som han trodde satt i vänster bakdörr?? Vilka funktioner fyller/styr den?
Vad heter den ? Artikelnr etc? Stämmer överhuvudtaget detta?
Antar att jag kan ha bränt fler grejer också som inte kommer upp på diagnosen.
Tacksam för vidare hjälp. Hade jag haft mer cash hade jag bara lämnat in den men vill försöka lösa så mkt som möjligt själv...
Jag tror att du bör ta kontakt med ditt försäkringsbolag och se om du har nåt skydd för "fel" som dessa, du får tyvärr räkna med att det kan bli en dyr slutnota. Som redan nämnts så är detta det absolut sista som får hända i en bil (eller annan utrustning) med all elektronik osv som används.
Det sitter en stor mängd moduler och styrenheter på flera platser i bilen och det är logisk felsökning som gäller, inte chansa på att "det sitter nog en modul i vänster bakdörr", vilket det mig veterligt inte gör. Prata med en auktoriserad BMW-verkstad som har de aktuella dokumenten för din bilmodell, det går knappast att ge konkreta svar per distans med t.ex artikelnummer osv. Bara eldokumentationen för E39 som t.ex Bentley Publications ger ut är en tjock bibel på flera kg, medan BMW har dokumenten i sin verkstadsdator, man pratar inte om enkla elscheman i bilar som dessa, som man gjorde förr i äldre bilar osv.
Det kommer att krävas en del utbyte och tester av enheter/moduler för att felsöka och eliminera felen efterhand man kan ha tur men tyvärr kan det också dra iväg ordentligt om det vill sig illa.
Allt skrivet i största välmening men börja med att försöka få de uppenbara systemen som inte svarar på diagnos utbytta, räkna tyvärr med att det kan komma följdfel och att en verkstad därför sällan eller aldrig lämnar nån garanti på fel som uppkommit pga felpolariserad strömkälla/batteri.

FP
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
Ok det lät ju deprimerande värre men tack för ett uttömmande svar.
Försäkring är inte aktuellt har bara trafik på den.
Att elspeglarna inte funkar skiter jag i och givetvis även att det inte lyser under förardörren men hade varit nice om centrallåset börja funkar på höger och vänster framdörrar, jag läste det om avancerad el osv vill inte verka ignorant men sååå jävla avancerat kan det väl inte vara att få igång centrallåset åtminstone? Bakdörrarna låser både via vridning av nyckel och fjärrfunktionen som den ska.
Ingen susning vad som styr det eller?
Ljud vill jag givetvis även ha, känns dock tyvärr som att orginalstereon får man lägga ner? Det som stör mig är att färddatorn funkar klockrent i den på alla sätt men får inte fram ljudmenyerna. Ingen som har någon aning om var radiomodulen sitter ?
I värsta fall får jag väl se om jag kan sätta in eftermarknads och hålla tummarna på att det funkar även om det suger att tappa färddator och rattkontroller.
Jag föredrar longshots via distans jämfört med min lokala bmw handlare. Dels känns dom inte supertillmötesgående, dels ska dom ju ha tusen spänn för att ens ta in bilen i verkstan.

Öppna upp i vänster bak i skuffen, lossa klädseln och du kan botanisera bland ett flertal moduler och elektroniska system beroende på vilken utrustningsgrad din bil har. Radiomodulen sitter här bl.a. Har du tur så sitter det en säkring på denna som kan blåsa om ett ev. felpolariseringsskydd (diod) finns i denna och gjorde sitt jobb. Räkna med att dioden isf nu kan vara kortsluten och behöver bytas. Du kan säkert hitta nån modul nere vid reservhjulsbaljan också.
Lås och larm hör hemma i komfort och generalmodulerna, de bör sitta fram under handskfacket, därifrån styrs även vissa innerbelysningsfunktioner.
Det minsta du bör göra är att försöka låna lite dokumentation och läsa på, du riskerar bara att orsaka mera följdfel om du inte är helt säker på var du skruvar osv.
Jag vet att det kostar att anlita verkstäder, det är inte gratis att polvända elsystemet i en 540, tyvärr.

FP
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

här kan du kanske hitta delar som du behöver: Länk

Dock så skiljer det endel mellan 98- och 99-års modell så jämför artikelnr på RealOem: Länk

Mvh H
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
Ok, nice tack till båda.
Behöver alltså bentleys e39 service manual volym 2 där elen ligger. Volym ett finns ju på nätet men tvåan verkar värre?
Inget man hittar på biblioteket direkt eller? =)

Om man säger så här då angående stereon.

Färddator funkar, men audio delen går inte att få igång + Cd växlare = död matar inte ur skivor när man öppnar luckan.
Vart skulle man börja då / troligaste fel?
Kan allt detta bero på radiomodulen??
Och givetvis förstår jag att man inte kan peka ut nåt med säkerhet men ge mig ett hum bara vilka komponenter som kan vara aktuella.
Bentleys E39 vol 2 är guld värd i ditt fall. Du hade kollat "alla" säkringar? Obs att det sitter säkringar på 5 ställen minst, dessutom enstaka inne i t.ex stereons huvudenhet.
Se gärna mektips osv som visar alla säkringsplaceringar.
Som jag skrev, ta ur huvudenheten/radioenheten och kolla om det sitter en säkring bak på denna.

FP
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
Tack för svar, mkt tacksam.

Har kollat listan i mekartipsen. De ställen jag kollat är handskfack och bagagelucka Dvs panel 1-2.
Är dock osäker på resterande .
Den som eventuellt skulle kinna ha nåt med saken att göra(?) är
Nr . 106. 80A Matning till säkringar 56-59 Men hur kollar man om den är hel? Är ju en stor klump bara.

Säkringarna på panel 3, 4 och 6 känns inte som dom kan ha nåt med saken att göra? Dessutom rev jag tröskel och försökte lyfta lite på mattan vid förarstolen men hittade inga säkringar där? Vart sitter dom mer exakt?

Rivit ur stereon har jag inte gjort och jag har inte grävt efter radiomoduler i bagagen heller.
Det blir definitivt nästa steg. Och för att vara övertydlig, så som jag förstått det kan det alltså sitta säkring både i själva radioenheten samt i radiomodul i bagage?
Säkringar som inte har synligt brytställe får man mäta upp. Enklast i de flesta fall är att mäta före och efter anslutningen i plinten, har du t.ex 12V på båda sidorna så är säkringen sannolikt hel, annars måste man lossa säkringen osv.
Under mattan vid passagerarstolen sitter en grupp säkringar som i regel bara behöver misstänkas om man råkat skada hela stråk av kablage osv. Man får lyfta ur även den formade frigolitdelen under mattan för att komma åt.
Radion/huvudenheten är en (1) enhet sitter bak i skuffen på bilar med bildskärm osv framme i panelen. Sen kan det sitta ytterligare extra förstärkare, navienheter, cd-växlare, telefonmoduler osv, samt ett par burkar till om du har TV-option osv där bak.
På radiodelen sitter oftast en säkring bak intill multikontakten med kablaget osv.

FP
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
Ok tack!
Den 80A som jag nämnde skulle ju faktiskt mata just nr som hör till stereon jag tror inte det är den men kan ju vara värt att testa. Enklast borde väl kanske vara att flytta en av de "klumpar" som fungerar och se om det gör nån skillnad så det får jag testa.
Borde väl vara lugnt att flytta? Kan inte vara försiktigt nog nu som du säkert förstår.
Är redan tillräckligt sur på mig själv hur jag kan vara så überefterbliven och kortsluta.

Det jag har under den vänstra luckan är dels cd-växlare och dels något som jag misstänker är radiomottagare/förstärkare eller nåt som sitter fastskruvad upp mot "taket" i de finns inga säkringar vad jag kunnat hitta. Men det ska väl finnas nån modul typ BM-54 eller nåt liknande var hittar jag den? Har du möjlighet att vara mer specifik angående "där bak" så jag slipper riva hela bagageluckan =)
Vet inte hur flashig anläggning jag har, någon hade stulit lappen under förarstolen ;) men det är ingen navi osv däremot en telefon som aldrig ens startat för mig , så tycker inte det borde finnas så brutalt många fler boxar.
För att hantera dessa säkringar måste du göra systemet strömlöst, dvs lossa batteriet minuskabel. Du har inte en enkel multimeter eller provlampa att testa med? Utan möjligheter att mäta osv så skulle jag knappast gå vidare, kanske du har nån kompis som kan hjälpa dig. Det går snabbt med ovanstående att kolla säkringarna på plats, mindre risk för att göra fel osv om du inte börja skruva bland dessa.
Alla enheter som vi diskuterat sitter på vänstersidan längst bak i skuffen, några sitter ev. även nere i reservhjulsbaljan. Mera exakt är svårt att vara, åter igen kanske du kan söka någon som redan kör en liknande bil.
För att komma åt ev. säkring på stereons huvudenhet så måste den tas ur bilen.
Läs gärna i bilstereoforumet, sök i de olika trådarna, du kommer säkert att hitta andra som skruvat med samma enheter.

FP
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
Ok tackar.
Nu har jag väl hyfsad uppfattning om hur jag ska gå till väga för att testa lite.
Tack så mycket för hjälpen grymt nice att du haft tålamod att svara på allt, återkommer med hur det gått och ev ytterligare frågor när jag orkat ta tag i det =)
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
Ajajaj. Nu är det inga lyxlirar problem vi snackar längre.
Anledningen till att bytte batteri från början var att bilen inte starta och det gamla var dött. Med det nya gjorde den dock samma sak, efter ett par dar starta den inte.
Dock så gick den igång med startkablar och batterisymbolen lyste, bara för att dö en minut senare.
Jag har laddat bägge batterierna och kör nu lite grann med bilen, jag har även mätt över polerna med bilen igång och då har jag 12,5 på batteriet, ingen succé direkt.
Antar att detta måste ha med generatorn att göra så jag har en fråga.

Hur vet man / mäter man om det är generatorn, regulatorn som är trasigt?
Finns det nåt som heter laddningsrelä? Vart sitter det? Finns det nåt annat detta kan bero på?

Vill påpeka att detta kan ha varit det som gjorde att det gamla batteriet dog, alltså ett problem som fanns innan.
Det kan dock lika gärna vara så att bilen dragit ur med tjuvström och att generatorn nu är trasig pga min lilla kortslutningsincident.

Tacksam för svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.