AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.692

M3 E46 eller 135i

Står i valet och kvalet såhär på hösten.
I 6 veckor hann jag äga min nya M3a innan jag blev påkörd av en lastbil i röven. Nu ligger hela härligheten på skroten..
Det händer ju en del just nu på marknaden och även om jag verkligen älskade min M3a det lilla jag ägde den så funderar jag på att köpa en 135a. Lite pga att bilen jag köpte hade det närmsta perfekt historik, och ingen på marknaden för tillfället är lika intressant.
Jag ska titta på en 135a på lördag för att se hur det känns.

Hur känner ni för jämförelsen mellan dessa bilar? Tror ni 135an är lika kall på marknaden som m3an för tillfället?
Någon som har kört båda bilarna?

Tacksam för lite funderingar kring frågorna, inte krocken :)
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag skulle lätt välja en 135 som är modernare och som sannolikt kommer vara mera eftertraktad (= mindre död...) på begagnatmarknaden.
Det verkar vara extremt svårt att hitta en M3 E46 som är "rätt" och samtidigt till vettigt pris.
Helst av allt skulle jag välja en 335Ci (lägre ägandekostnader än M3 E46 kanske gör en sådan kalkyl möjlig?)
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Ska du köpa bilen för att sälja den igen eller för att du ska ha roligt när du kör den?
Jag hade köpt M3 alla dagar i veckan.
En M-bil är en M-bil. Visst är 135 en rolig och snabb bil, men inte som en M3. Anser jag och har kört 135. Även 335C och det känns inte heller som en M3, visst är den snabb osv men ger mig inte samma kick som en M3.

Men visst är det svårt att hitta dendär perfekta M3:an nu.
Svensk, låga mil och få ägare samt rätt utrustning. Jag letade länge...

Jag tror för övrigt att 135 faller lika mycket i pris som M3 om du ska sälja om ett år eller så. Eller kanske till och med mera eftersom M3 har rasat så som den har redan.

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Tråkigt att höra med din "nya" M3:a.

Håller fullständigt med Fredde71. En M-bil är en M-bil och går inte riktigt att jämföra med en "vanlig" BMW. Köp en 135i om du redan funderar på att sälja eller köp en M3 om du är inne på att behålla den några år. M3 E46 har haft en "liten" dipp nu minst sagt prismässigt men det är ju inte som många här inne tror att det kommer fortsätta ner i samma takt.
Till våren är de på en högre nivå igen precis som vanligt med lite roligare bilar, inget ovanligt med det tycker jag. Väljer du dessutom att lägga lite extra och köpa en riktigt fin M3 E46 av senare årsmodell så har du med all säkerhet en grym bil i ett antal år som står sig bra mycket bättre än en sönderkörd och dåligt skött -01:a. Om du förstår mitt resonemang.
Men som du säger, de där bilarna är VÄLDIGT få just nu. Även om det är guldläge som köpare just nu så letar du efter rätt bil så kan du säkert vänta till våren och se.

Lycka till oavsett val och håll lastbilarna på avstånd. :)

Mvh Jimmy
Det beror helt på vad du vill ha ut utav din körning vilket du inte anger. Efter att ha kört m3 E46 i tre år samt testat 135i ett par gånger och idag ägandes en 1m coupe så är körkänslan och det "skarpa" i m-bilarna nåot som jag föll för :D Det är helt enkelt helt annorlunda och framförallt ROLIGARE! :D
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Kan tillägga att jag, 2008-09, letade aktivt i över 1 år innan jag hittade en M3:a som var i det skick jag sökte och som var värdig att ersätta min dåvarande 330Ci ACS. Åkte långvägars flera gånger och tittade/provkörde 8-10 st innan den rätta dök upp precis utanför stan :). Så det är inte bara nu som det känns är hopplöst menar jag. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.