|
|
|
|---|---|
|
Har en e39 touring. Mitt batteri drog ut och var näst intillt tomt i morse. Har hänt 2 ggr förut men denna gång hade jag laddat upp batteriet till max förra veckan. I somras kopplade jag in en dragkrok och jag tror detta är boven. Elsatsen köpte jag på mekonomen och är 7 polig. Förmodligen har jag kopplat + -kabeln till batteriet fel så att reläet drar ström även när tändningen är avstängd. Någon som vet var man skall koppla in strömmen för att den inte skall tjuvdra ström när bilen är parkerad? Står B+/30 i monteringsanvisningen men jag fattar inte vad dom menar med det. | |
| Vet inte hur märkningen är gjord där du anskuter kabelsatsen. Men en inte helt malplacerad fråga är: Fungerar din kupéfläkt korrekt? D.v.s. följer displayen m.a.p. hastighet. Drivsteget till fläkten är E39:ans vanligaste strömtjuv då fläkten vid fel kan gå, med bilen avstängd. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
B+ är matningen från Generator / 30 är batterianslutning det är i princip samma kopplingspunkt. Så där har du nog inte gjort nått fel. Dra ur säkringen på matningen till /nterfacet fördragkroken så kan du selektera bort denna. dvs felet upphör, Det har gått så lång tid så hade du kppplat fel hade det visat sig första dagen inte efter flera månader. Däremot kan det bli fel på Interfacet till kroken tex. Annars är ju effektmotståndet till kupéfläkten en vanlig felkälla när batteriet töms. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja fläkten fungerar bra och ger bra med luft. Skall testa att koppla bort dragkrokselen och ladda upp batteriet och se om felet kvarstår. Lite skumt att den laddar ur ibland dock. Första gången i somras några veckor efter installation av dragkrok Andra gången för några veckor sedan när det var minusgrader första gången. Tredje gången i natt. |
|
|
Hur gammalt är batteriet då? Så det inte är det som börjar ge upp. |
|
| Köpte det förra hösten och det är ett Tudor så det borde vara ok. | |
|
Ser att gentlemannen ovan nämner nåt om effektmotstånd.. usch och fy...) BMW_Freddan: Fläkten kan synas funka bra osv, det du skall kolla är att den inte står och snurrar när den inte skall, dvs när bilen är helt avstängd/nyckel ur osv. Försök ställa bilen där det är helt tyst, lyssna om fläkten verkar köra lite som den vill. Tyvärr kan felet komma och gå, även flera timmar efter att man parkerat osv. FP |
|
|
Har dragit ur säkringen till dragkroken 2 dagar i sträck på natten och batteriet har inte laddats ur, vet inte om det är ren tur eller om det är fläkten som drar. Tänkte försöka lyssna om fläkten går igång när man är parkerad idag men i går kväll blev displayen till klimatanläggningen helt svart och fläkten fungerar inte. Kollat alla säkringar och hittar inga som gått sönder. Någon som har någon ide? Kan ett trasigt fläktmotstånd göra så att hela klimatanläggningen blir svart tro? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.