|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en tid försökt sälja min BMW 530 XD -07A med 18600 mil på mätaren för 159.000:- Hur kan en sån bil vara så iskall på marknaden? Priset är ju lägre än vad du får betala för en V70. Fattar inte, nån som har en bra förklaring? | |
| För dyr, för att icke-FL, högt miltal, inga garantier (mer än rost). | |
|
För högt pris i förhållande till milen. |
|
|
Rost?? Billigast på Blocket räcker ju tydligen inte i alla fall. Klart under bilpriser.se räcker ju inte. Bara att inse att denna BMW är riktigt iskall och har ett fruktansvärt dåligt andrahandsvärde, synd på en annars mycket bra bil. |
|
|
Det du drabbas av är att för begagnatköpare så är törstiga dieslar helt ointressanta. Genomsnittsbilen som är 5 år gammal körs 1200 mil per år. Då blir en 530xd med hög skatt, hög försäkring, och många felkällor inte en drömbil direkt. Är bilen dyr i drift måste den vara grisbillig i inköp för att få någon intresserad. Ur led är marknaden. Hade det varit en 520d hade den antaligen varit såld vid det här laget. ------- //Lövet |
|
|
Och hade det vart en V70 D5 AWD för samma pengar hade den också troligen varit såld........ Surt att inte folk inser vilken grym bil man får för pengarana |
|
|
Är det denna? Länk ------- //Lövet |
|
| Japp det stämmer | |
|
Finns väl en till person på värderingsforumet som skall sälja en 530D... verkar vara svårsålda bilar. Med den annonsen, som trots allt är ganska vettig, finns det bara en faktor som påverkar försäljningen och det är priset. Det finns ingenting som är svårsålt, det finns bara för höga priser. |
|
Verdi |
Jabbal, Det finns en tredje faktor också och det är hur stor potentiell kundgrupp som finns för den aktuella bilen. Är den inte så stor finns risken att ingen av de potentiella kunderna är intresserade _just nu_. Då kan man få behöva dumpa priset ordentligt så att man även kan attrahera köpare som egentligen tänkt sig en 520d. Eller så har man is i magen och hoppas att någon köpare dyker upp... |
|
Nu har jag hjärnsläpp här... vad betyder icke-FL? /Erik |
|
|
Icke facelift eller innan LCI. Stephan |
|
|
Doh! :-) /Erik |
|
| Håller med Andreas. Köparna av >5 år gamla motorstarka dieselbilar är få. När bilarna kommit ner i rimliga priser, tittar man efter låga driftskostnader. Alltså en 520d/2,0tdi osv. | |
|
Håller kanske med om att köparna ofta resonerar så. Själv resonerar jag tvärtom. Om jag bara kör 1200 mil per år så spelar bränsleförbrukningen/drifskostnaderna väldigt liten roll för min totala bilekonomi. Rent objektivt så är väl mitt resonemang närmare sanningen? 18 600 mil på en välskött, rostfri och felfri dieselbil är ju inte någon lång körsträcka. Om nya ägaren kör lite och ska ha bilen i många år så spelar ju mätarställningen ännu mindre roll. LCI/FL är, enligt min erfarenhet, i det närmaste bara intressant för oss riktiga BMW-nördar. Vanliga begagnat-köpare kan oftast inte se skillnad på LCI och det saknar ju (i det närmaste) praktisk betydelse. För att se skillnad krävs nog i så fall att två bilar står intill varandra för direkta jämförelser. (M-paket däremot ger en tydlig skillnad rent utseendemässigt, även om det saknar praktisk betydelse.) Om petzzons bil är välskött/rostfri/felfri så är det enligt mig oerhört mycket bil för pengarna i jämförelse med tex V70 AWD och i jämförelse med de flesta (alla?) andra konkurrenter. Men vad hjälper det när kundkretsen för sådana här bilar är starkt begränsad. Det kanske inte ens skulle hjälpa om du prutade ytterligare 20´? Om du har möjlighet så kanske det är bättre att vänta på rätt köpare som vill ha en sådan här vagn...(?) Jag talar av egen erfarenhet men inte i egen sak eftersom min bil inte kommer vara till salu ännu på något år. |
|
|
Jag är själv i situationen att jag kör så lite att bränsleförbrukning inte har någon ekonomisk betydelse. MEN en 530xd är blir ändå ointressant på grund av skatten. Över 7000kr per år oavsett om bilen står still eller inte är inget skoj. I det avseendet är det bättre för min del att köpa en 530xi om jag skulle vilja ha fyrhjulsdrift och leva med högre rörlig kostnad mot att den fasta blir så mycket lägre. ------- //Lövet |
|
|
Att det är mycket bil för pengarna och att XC70AWD kostar lika mycket i skatt osv är förstås sant. Men bilköp är sällan rationella. ------- //Lövet |
|
|
Skatten 7000:-/år = 583:- i månaden är trots allt bara en liten del av min totala bilkostnad... Om man ska vara ärlig mot sig själv får man väl ändå kalkylera med ca 4000:-/mån i total bilkostnad? (givetvis beroende på körsträcka) värdeminskning och eventuella reparationer kan ju slå mycket hårdare! T ex hade ju de några år gamla XC70/V70 AWD rätt så mycket reparationer vid en undersökning nyligen. |
|
| Jo, fast nu får man ju inte betala skatten per månad, och 2300 vid varje tillfälle den ska betalas är ju en del det också, även om man så klart kan lägga undan varje månad. | |
|
Visst kan jag förstå att en del tycker skatten är hög men ändå ganska försumbar i det totala bilägandet. Tycker för övrigt att fyrhjulsdrift borde locka såhär års. 4WD ihop med diesel borde också locka en del som vill ha en bra dragbil. Fördelen med dom större motorerna är att dom får dra 2000 kg medans 520D bara får dra 1800kg Hursom jag kommer ha is i magen, kan pruta nån krona till men annars får den fortsätta stå ett tag till. Imorn kan nån smälla sin bil och då finns kunden bara där.....och som sagt behövs ju bara en!! |
|
|
Skatten på 7000 tycker jag inte alls är försumbar. Om man nu bara kör drygt 1000mil/år kan man ju lika gärna köpa en bensinare, kanske tom en 550. Tanken med diesel är att ha lägre milkostnad jmf med en bensinare, och med en körsträcka på bara 1000mil försvinner hela påängen med det hela. Min 320d -10 kostar 1700:-/år i skatt, 2700:-/år helförsäkring och drar 0,55. Det ger en hygligt låg driftskostnad. Kör väl ca 2500mil/år. det ger ca 25'/år + värdeminskning på kanske 25'/år. Alltså ca 20:-/mil! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.