AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.227

Prisras M3 e46

fl
30
flindell
M3 cab -96 Estoril *såld*
V60 D -12
Honda 250r
Vad är det som händer på beg. marknaden nu, kan ju köpa en svensksåld M3e46 för 150.000, känns galet billigt om man jämför med bara 1 år tillbaka!
Japp E46 rasar i pris...Börjar bli riktigt prisvärda!
fl
30
flindell
M3 cab -96 Estoril *såld*
V60 D -12
Honda 250r
ja spanet mellan e36 o e46 har krymt väldigt! konstigt tycker jag, men bra för alla som e på jakt efter en e46a!
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Gäller nog inte bara M3 dessvärre. Gäller nog det mesta från alla bilar hus o båtar till hembränt :(
Ez
250
Ezi
BMW M3 E92 -08
AUDI S5 4,2Q -10
Hej! Det är inget konstigt. Förra hösten kunde man köpa en M3 cab 2004 för 250 tkr inkl hardtop ..... samma bil såldes i mars för 247 tkr. Jag följt begagnde markanden i flera år och på hösten är det många som vill sälja istället för att ställa av.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jepp. Men å andra sidan har E46:orna (M3) varit sjukt högt prissatta, om man jämför med värden på E36 M3 back in the day.
Exempel kunde jag 2002 köpa en fräsch, 5 år gammal M3 cab för runt 180' - det kan man inte säga om en motsvarande bil idag...så det behöver komma ner sig litet till, helt enkelt ;)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag tycker att 335 har rasat i pris det senaste 1/2 året, med minst 10-15%
jo
129
jorgens3
Bmw M3 CAB -03
Ezi har du missat att priserna åker ner fort nu och har gjort ett tag?
Senaste halvåret skriker inte folk efter bensin törstiga bilar som är dyra att äga direkt och dom sjunker rätt fort priserna, iallafall på M3 E46 och E92 och såna bilar..perfekta tider för köparna nu=)

M3 CAB -03
da
102
danbjo
520dA Touring F11 -13
116d F20 -13
Jag har köpt! :)

Sen är det kanske mer en tillfällighet än att priserna gått ned. Jag hade köpt oavsett pris om jag hittat rätt bil.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Finns m3or i dåligt skick,brukskick,fint skick och i grymt fint skick..just dessa är svåra att hitta för ägarna håller på dom,men dom finns,priset avgör miltal,utr,skick..själv köpte jag min i våras i Munchen.m3cab Individual-2006
Den uppfyllde alla mina krav.efter ca 4 mån letande så hittade
Jag en med den utr jag ville ha,lågt miltal (4400mil),grymt skick(är pedant)
Och BMW Munchen AG som enda ägare,2006a(sista årsmodellen)Tillverkad i maj..det tillverkades 45 st cabbar till efter min.
Kommer köra ca 300-350 mil/säsong..med bilen klar hemma så slutade notan på ca 300'
Letade aldrig här hemma efter en.det var aldrig aktuellt för min del

Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag hade min spec klar för mig och när jag hittade ett ex som uppfyllde den så köpte jag (oavsett priset)
Jag är supernöjd med både pris och bil.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

När jag köper bil (blir oftast gamla bilar) så har jag egentligen bara ett krav: RÄTT bil till RÄTT pris. Alla gamla bilar (7-8 år och äldre) blir alltid "projekt" i mina ögon. Jag kan mycket väl tänka mig att köpa en 12-13 år gammal bil med för åldern helt OK lackering/inredning (dvs sunkig i mina ögon) så länge det mekaniska skicket är utomordentligt gott. Är själv på "jakt" efter en ytterligare en M-bil, men det går inget vidare. Alla bilar är objekt (har kollat på prisklasser upp till max 200", mer ger jag inte för en gammal bil, läs M3/M5) i mina ögon, vissa är "så gott som klara" medan andra är "helrenoveringsobjekt", även om ägarna själva tycker att det är "top-of-the-line". Jag finner en viss tjusning i att ha en gammal bil som är i ett enastående skick både mekaniskt o optiskt, men visst önskar jag att jag hade råd att casha en ny M3, för bilar skall man aldrig låna till är min åsikt....
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag lånar alltid till vad det än är så länge som min avkastning på sparat kapital är betydligt högre än låneränta. På det viset kan jag ha justa grejjer (inte nytt dock). Till en relativt låg månadskostnad. För det är precis vad en bil är - en månadskostnad - för kapitalförstöringen har man ändå :)
Regeln jag har är att jag skall ha minst 100 % mer på banken än vad jag totalt har i lån. På det viset kan jag betala igen lånet när som utan att hamna illa till.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

jo
129
jorgens3
Bmw M3 CAB -03
Håller med Kävlingepågen, att kapitalet man har gör man mer pengar på i affärer och investeringar än ränta på ett bil lån är, iallafall senaste åren=)
Men det gäller nog inte alla som tar lån och sen inte ens har råd och serva bilen riktigt
Så tror inte dom flesta med billån/leasing är torsk Dawwe och chansar att man har råd och äter bara pölsa=)

M3 CAB -03
jo
129
jorgens3
Bmw M3 CAB -03

Men tror inte dom flesta med billån/leasing är torsk Dawwe och chansar att man har råd och äter bara pölsa=)

M3 CAB -03
Jorgen: Var inte så jag menade...Personligen gillar jag att äga de flesta av mina ägodelar till 100%, vill inte sitta i händerna på en girig bank...
Jag ser mina "entusiastbilar" som ett rent nöje, därför skall de inte vara belånade. Skillnad om jag hade velat köpa en sprojtans ny bruxis för att ha 2-3 år, DÅ hade jag lånat eller finansierat....
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

He He vad har det tagit åt det här forumet...

Nu pratas det om hur stora plånböcker var o en har....

Det märks att vissa är skåningar.....:-)

Sani

tycker inte man ska jämföra prisraset på m3 e36 med m3 e46. E46 är en mycket bättre bil med modernare utrustning osv. Självklart borde inte prisraset vara lika mycket som det var med m3 e36...
Stefan: märkligt resonemang, det gäller väl för alla modeller. e46 är bättre än e36 men sämre än e9x. Prestandaskillnaden var väl dessutom ganska liten M3e46 - M3e36. Nu har dessutom M3an konkurrens mot 335e9x så det resonemanget håller inte i mina ögon.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Batman :)

Hur menar du nu? M3 E46 fanns inte när ex min förra E36 tillverkades, så på det där viset kan du ju inte jämföra??
Raset på E36 bör ju jämföras kontra de samtida bilarna i sin klass; och sedan likadant med E46:an - och nu jämför vi då dessa två "ras" relativt varandra...och då konstaterar jag alltså att M3 E46 hållit värdet bättre, men jag förstår inte varför. M3 E36 var mycket mera da shit på sin tid, innan var o varannan ägde en potent bil i +200kkr-klassen, upplever jag iaf :) Precis som Keiser är inne på är M3E46 inte lika överlägsen - prestandamässigt - kontra nästa BMW "neråt" (=330) som M3 E36 var (328)..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.