AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.767

Erfarenheter av E21

Har hittat en bil som jag funderar på att köpa. Det handlar om en E21 från 1977. Jag befinner mig i München nu och tänkte eventuellt åka och kolla på den. Är det nått speciellt man bör vara extra uppmärksam över? Var brukar de vanligaste problemen ligga?

Hur lätt är det sedan att få tag på reservdelar till en sån? Alla tips uppskattas.

Länk

kan nog inte svara på dina frågor men ska du verkligen ha en automat?? dessa bilar är lätta och snabba och enligt mig upplevs de bäst med manuellåda
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Spontant känns det som att du skulle kunna hitta en till bättre pris i Sverige. Många sv-bilar åker just nu utomlands just för att det är "undervärderade" på svenska marknanden.

Kolla om det är fuktigt i handskfacket. Klassiskt fel, vindrutelisten blir dålig och vattnet hamnar i just handskfacket

Sen, köp en manuell, gärna med sexa under huven ;)

//RX300-03 och framför allt: 323i e21!
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Rosten är nog det största problemet. Titta runt fjäderbenstornen både fram och bak. Det brukar även rosta friskt runt b-stolpen och bakre sidorutan. Även tanken rostar. Tycker precis som det skrivits ovan att en manuell borde vara trevligare, men det ör ju en smaksak. Såg att det fanns några till salu på blocket... Här är ett exempel: Länk

Mvh H
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Läckande tank (323E21 har iallafall dubbeltank a' 58l, så kolla bägge)

Allmänt dåliga/torra slangar till bränslepump, filter, osv undertill)

Gnissel från kupefläkten, vanligt att de gnisslar och går att smörja upp så slipper man ett haveri omdelbart vid inköp iallafall!

Start vid kall väderlek ska gå lätt, vanligt att kallstartsfunktionen strular

Ej vandrande tomgång vid varmkörd motor = byt tillsatsluftsliden

Ej blårök någon gång helst, kolvringar, ventiltätningar dåliga

Rost i bagagerumsgolv lätt att missa !!!

Rost invid framskärmar bakom framhjulen samt baktill på samma ställen, kan se riktigt illa ut där vid en koll

Ett exemplar med taklucka kan ofta läcka

Klonk/ryck i bakaxel kan vara dålig bakaxel med pinjonglager eller drivknutar som gett upp, vanligare hos de motorstarka modellerna manuellt växlade

Ej snedslitna bakhjul pga fel bakfjädrar, mycket lätt att få en E21 kobent vid sänkning bak då chambervinkeln ändras

JAg har en hel del grejor till E21, vet även andra som jag kan förmedla!

be
361
benke_berguv
I3s- 18
I princip alla delar finns även på bmw att köpa. Priserna varierar från "fan, billigare än skroten" (köpte ett nytt kylarlock, inkl frakt från tyskland för 88 spänn typ) till "hjärtlungräddningspris"(kollade en warm-up regulator, kostade typ 15000kr...) men som sagt var, det finns att köpa :)

Rost i reservhjulsbaljan är vanligt.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Kan detta vara nåt för dig?

Länk

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Tycker inte det är några problem att få fram delar. Finns fortfarande mkt begagnat.

Har precis byggt om en 21 till banracebil och vi hittade en hel del rost på vissa ställen efter att ha demonterat inredning och rutor. De ställen som verkar rosta mest är runt fjäderbenstornen, i golvet och runt de bakre rutorna. Svårt att se innan man började riva.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.