|
|
|
|---|---|
| Tjenare alla här, körde hem idag glatt från skolan i borås, och som alla vet så regnar de alltid i borås. Strax efter att jag kommit in på 27:an kör jag om en lastbil och sammtidigt igenom en vattensamling. bilen tvärdör ca 20m efter och bogsering krävs hem... MEN blir inte klok på vad som hänt? bilen tänder på startgas, men annars död. Så fukt i motorn kan vi utesluta, säkringar osv är torra, vad har hänt? :S soppapumpen? | |
|
Om du söker på ordet rabies här i 3-serieforumet så kan du läsa om mitt liknande problems om var vatten på reläna pga stopp i dräneringen i plastbaljan precis framför och under framrutan. Bytte soppapumpen i tanken "i onödan" innan felet fastsälldes. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| läste de förut, försökte kolla så bra jag kunde i mörkret med ficklampa, verkade va hyffsat rent. Såtrött på denna bilen nu :( | |
|
Kolla bränslepumpen, den kan sluta fungera plötsligt. Jag råkade ut för det i lördags. Vet fler personer som råkat ut samma sak. //Göran |
|
| Hur gör jag för att kolla om den funkar? mvh Kim | |
| Idag morse när jag skulle gå ut och försöka starta den i hopp om att den skulle va "torr" så va motorn konstig. Startmotorn gick men gick väldigt fort, som om motorn va komplös? Kedjan tror ja inte har gått, inga metallslammer eller liknande, men kom på tanken att jag hört talas om att lyftarna kan "hänga sig" på e36 (m50, m52) ? vad tror ni om just detta? | |
| Den kan inte vara så att bilen har gått varm? | |
| nej nej, den hade inte ens kommit upp i arbetstemp än:) | |
|
Om det fortfarande är aktuellt att kolla pumpen så gör du så här. Använd en testmejsel med lampa och sladd. 1) Testa om motordatorn vill skicka ström till pumpen. Anslut sladden till chassijord och spetsen på mejseln på säkringen till pumpen. Kör startmotorn och se om lampan lyser så länge du håller kvar nyckeln. Om den inte lyser så börja att kolla säkringen och reläet. Om lampan lyser fortsätt. 2) Testa ledningsförmågan i kablage och pump. Slå av tändningen. Flytta kabeln på testmejseln till 12V uttag. Om kretsen är hel dvs "kabel bak till tanken"-pumpen-"kabel till chassijord" så lyser lampan (den gjorde inte det i mitt fall). Om den inte lyser så är det ett brott i kretsen som jag nyss beskrev. 3) Testa om det finns kabelbrott. Leta brottet genom att ta bort locket i karossen över tanken där pump och tankgivare sitter. Lossa kontakten och sätt en extra kabel mellan de grova kablarna (grön-lila och brun-någonting). Finns inget kabelbrott mellan säkring och tank så skall lampan lysa (funkade för mig). Om lampan i testmejseln lyser i fall 1) och 3) men inte i 2) då är pumpen troligen trasig. På 2 av mina E34:or har jag felsökt och hittat trasiga bränslepumpar med denna metod. //Göran |
|
| Vart sitter motordatorn? Är det den som sitter på höger sida under rutan? mvh | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.