|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har problem med att inner lampan tänds inte när man öppnar dörrarna enast passagerar dörren fram :( har bytt givarna utan resultat någon som kan veta vad jag kan göra? Mvh | |
| Ingen soom vet?:( | |
|
Kolla kontakterna under din General Module, den styr lyset med dörrkontakterna som givare för att veta om dörrar är öppna eller inte. Det händer att kontakterna i hållaren till GM oxiderar. Det behövs oxid på 2 ställen (nr 3 och nr 15) så får du samma problem som du har. //Göran |
|
|
Hej och tack för svar! Jag har faktiskt inte en anning om var general module är för något?:S ? en beskrivning eller bild hade varit jätte bra =) |
|
|
Generalmodulen(GM) sitter under baksätet. Där sitter också relämodulen (RM). //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här kan man se var de sitter, det är som $Marten säger under vänstra delen av baksätet. Länk Det är de två stora svarta lådorna som är RM och GM (det står RM och GM på dem). Sitter en skyddskåpa av plast som du måste ta bort innan du ser så här mycket som bilden visar. |
|
Tack för bilden! Är det den stora svarta boxen? Är bara att rycka bort? Sen lär man ju se vilka stift som e ärjade:) eller står de ngn stans?:) Tack så mycket för svar! |
|
|
Tog bort dom två boxarna den svarta och den gröna sprayade 5-56 i kontakterna men fortfarande samma problem:( kaanske ska jag testa att byta ut dom? Någon som kan hjälpa mig ! kan även tillägga att om jag öppnar bagageluckan så tänds nummer skylts belysningen! check kontrol panelen larmar för skyltbelysning samt ibland Tail light fast än att allt funkar :S |
|
Just 5-56 kanske inte är det bästa här - den är mer för fuktutdrivning. Då är någon typ av elektronikrengöring från CRC bättre, tex Oxide Clean eller Contact Cleaner. Men kunde du inte sen några spår av oxidation eller liknande så är nog inte felet i kontakterna. Kanske fel inuti GM modulen? Eller kanske något jordfel? Måste kolla elschemat hur jorden används. Annars finns det en jordpunkt allra längst till vänster under baksätet - upp mot ryggstödet. Sitter med en skruv - kolla att det ser bra ut där. Här finns dessutom lite elscheman, vilken årsmodell är det? Länk |
Tog en snabb flukt på -92 års elscheman. Och precis som bmw_4wd_4ever säger så kan man se att pinne #15 hanterar förarsidan och pinne #3 hanterar vänster+höger bak. Och passagerarsidan hanteras av pinne #1. Jag tror att vanlig hederlig felsökning är på sin plats. Första steget borde vara att kontrollera att alla ledningar fungerar som de ska fram till GM. Följande borde fungera - batteriet bör vara bortkopplat för säkerhets skull (vilket man brukar göra när man rotar omkring i elsystem). (1) Mät kontinuitet mellan valfri jordpunkt och GM pinne #15. Med förardörren stängd ska kretsen vara bruten, med förardörren öppen ska kretsen vara sluten. (2) Gör om fast med GM pinne #3. Börja med vänster bakdörr. Gör sedan om det med höger bakdörr. (3) Gör om fast med GM pinne #1. Och då med passagerardörren. |
|
Hej och tack så mycket för svar! årsmodellen är 93, är det den svarta eller gröna boxen som är gm modulen? Får testa med något bättre kontakt spray istället, annars får det bli å testa en ny gm modul istället :) Tackar så hemst mycket för hjälpen! el är inte min grej direkt har jag märkt :P |
|
Det står på boxen, du ser det står "GM" eller "RM". Du kan se det på den tidigare exempelbilden, lite till höger om mitten så står det "GM" på den översta och på samma ställe står det "RM" på den understa Länk Ser du inte någon uppenbar oxidation är det nog inte det som är problemet. Men skadar ju inte att rengöra kontakterna ändåså. Men mätningen tar ju bara några sekunder att göra, och då vet man vad som fungerar och inte fungerar och kan fokusera på de andra delarna av systemet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.