AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
22.270

Bilhuset i Jönköping, seriös firma?

Sida 2 av 2
Asken, jag håller inte riktigt med om att Carfax är en semi-bluff. Jag köpte en månads abonnemang för en tid sedan då vi var tre som skulle köpa bil samma månad, i prisklasserna 20-40, 80-110 och 150-200. Jag var nog egentligen kyligt inställd, men tänkte "varför inte, man kan ju prova"

Carfax är ju ingen garanti, och visst samlas bara information som egentligen går att få på annat sätt, men det var verkligen praktiskt att kunna avfärda en bil direkt när man sett annonsen. Jag blev dessutom chockad över hur många bilar som hade skruvade mätare, framförallt i de lägre prisklasserna, vem skruvar en gammal Mercedes som annonseras ut för 22.000kr? Det förekommer helt klart, jag stötte på flera sådana bilar. Vi stötte även på ganska många skruvade 911:or, villet bara tog några sekunder att avslöja jämfört med om vi inte haft Carfax då det krävts mer arbete, då hade vi kanske till och med hade åkt och tittat innan helt i onödan.

Sitter man och surfar i jakt på en bil varken vill eller orkar man begära information från bilprovningen (i synnerhet inte eftersom det tar några dagar, och dessutom är lite krångligare nu när bilen kan vara besiktigad hos flera olika företag). Är det en attraktivt prissatt bil hinner den dessutom ofta säljas om man inte är lite snabb.

Jag var väldigt negativ till carfax till en början, men jag kommer använda tjänsten igen nästa gång jag köper bil.
@325cabrio

Frågan var rent allmän, det finns en M5 F10 SV-såld jag tittar på som en handlare har där ägaren har skyddad identitet, fin bil på alla sätt och vis.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Den blå är borta ur min tankevärld nu - är tämligen säker på att den varit rejält smälld - visst kan den vara lagad tillfredställande men jag är skeptisk och varnar andra för den.
Letar vidare och tittar på både Hassos egen och Hassos tips (den röda).

Jakten går vidare!

Tack alla som hjälper mig - både med teknik, bildanalyser och som ögonöppnare!

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Patrik: omfattningen på de ting man kan få en så bra gratischeck det går med kanske en kvarts arbete per bil gör att man i början kanske finner det krångligt men när man väl lärt sig cykla s a s så ser du exakt det jag kunnat visa på kanske 2 miniter eller 15 sekunder på en bils bild. Då behöver man inte göra kvartsursållningen. Kan behövas sovas på det massiva infon jag tillfört tråden men efter ett tag så kan du iaf sålla ut vad som är relevant för dig. I slutändan är vi alla intresserade av att du får en så problemfri bil långt framöver med schyst bakgrund oavsett om importerad eller svensksåld. Viola:)

Hasso: Rött är schnyggt:) Svsåld, facelift och under 10k mil. Inte helt fel iaf.

Jabbal: Man kan både se ett generallt perspektiv och sakfrågan om Carfax. Det jag menar att en yngre eller kanhända omedveten skara bilentusiaster som är lika noga som vi som läser eller postar i tråden helt enkelt inte har fattat hur bra det är att hänga här om man är BMW-knarkare iaf:) Carfax-seal är i de fall de flesta bilarna i det här landet kommer ifrån Svensksåld respektive importerad ifrån Tyskland säger i princip ingenting. Till en förhållandevis onödig kostnad som jag ser det. Koll i Servicebok och kanske kontrollringa på en av stämplarna visar om det är fultillverkad stämpel i Tyskland t ex. Svensk, Tysk eller i övrigas Servicehistorik visas inte i Carfax. En INSPA hos en BMw-handlare är seriösa ting dock, Tar lite tid men det är ju sista steget när man fjärranalyserat så gott det går. Det jag postar i tråden är generella tips som kanske kostar 10 minuter i egen tid innan man kan se tendenser och urskilja seriösa säljare, dvs där man inte riskerar någon större reparation pga den inte kostats på som den borde( ingen garanti dock). Alltså, en bil för säg 30kkr där betyder ju skicket mer än milen alla gånger även om 40k mil är enklare att finna dyrare fel som kommer än 20k mil generallt. Köper att bilar kring kanske 75-100kkr är det en stor förlust att inte kontrollera det vi diskuterar här i tråden. en sådan bil kan bli oinbytbar hos handlare alt iskall och värd 20kkr för nästa köpare om 2 år typ.
Tyvärr så går ju många på billigast på Blocket och sen blir sura på en BMw som går sönder och vips har vi ett troll till även om de är väldigt svåra att notera. Finns nog ingen specifik men man kan ju märka trådar t ex, den tråden där en 530DA E60 04 i Södra Svetrige hade rasat pga swirlflapsen gått sönder strax efter 10k mil och ingen försäkring eller BMw täckte detta. Bilen visade sig vara chippad optimerad iaf vad jag förstår nu långt efteråt: Killen var ju t ex uppe i Teknikens Värld. Skriver dock inte i sten på att den var modifierad i motoreffekt men tror starkt på detta med de infos och indikatorer jag har som kanske inte alltid är officeilla kanaler. Det står var och en fritt att köpa tjänsten Carfax, om hederlig gammaldags konsumentupplysning fanns istället för konsumentens medvetna enskilda val kanske båda sidor av den tjänsten vs vad man kan göra själv visar hur den säkert är bra men folk får även ett andra alternativ. Glädjer mig faktiskt att du tycker den är bra, då är du en nöjd kund och kan säkert hjälpa en och annan som kikar efter bil här att kanske upptäcka en Litauenbil.

Det är ju av helheten i våra allas postningar vi delar med oss och betraktaren, dvs majoriteten av de som besökare sidan men mest läser, de plockar ju ut vad alla våras övertygelse är rätt resp fel för de är inte parter i målet s a s:)

Allt gott!
Asken
Hej!

330 cab hos Bilhuset i Jkpg har varit till salu länge. Jag var intresserad av den förra året.

Åkte till bilfirman, Bilen är helt omlackad, kofångaren sitter inte helt rätt, några bucklor bak, fälgarna var då i silver, helt skadade, bakfälgana tar i skärmar även om jag ensam satt i bilen. Bästa av allt när jag frågar om serviceboken så fick jag för svar att den inte finns .... och nu plötsligt så .... (Komplett servicebok).

Då skulle jag få bilen för 85 000 kr.
Visa användare
105
Rille_h
BMW 320d Touring -13
BMW 116i 5d. -04
Är det den här ni snackar om pojkar?
Länk

M.v.h Rille
En gång BMW, alltid BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.