AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
22.271

Bilhuset i Jönköping, seriös firma?

Sida 1 av 2
dr
24
dr.acid
330i Sedan -01
Hej,

har hittat en vad det ser ut som en just BMW 320 touring -02 hos Bilhuset i Jönköping (Länk.
Dock så verkar det även som att åtminstone ena telenummret på dess hemsida, 070-8402524, även går till Nordic Bil i Jönköping AB (Länk.
Verkar vara lite konstigt... är det samma företag eller vad då?
Dessutom, Nordic Bil verkar ha haft en tvist med ARN (Länk och Länk.

Så, någon vet om Bilhuset i Jönköping är en seriös bilhandlare?
Den står ju regad på Nordic Bil-"Bilhuset" är väl bara ett arbetsnamn.. Är ju dessutom en 01:a
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nordic Bil har mailat mig ett par gånger med skambud från en hotmail adress när jag haft bilar ute på blocket. Modell "öh, du får 120'" på bilar som varit ute för 180. Inga affärsmetoder jag tycker är särskilt sympatiska.

-------
//Lövet
Visa användare
5.112
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ej seriösa, sålde en skruvad M5:a nyligen, XKA568. De visste att den var skruvad.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Stämmer omdömet fortfarande?
Har blivit lite sugen på :
Länk
Den har den mesta utrustning jag söker men miltalet låter misstänkt lågt för en 2003a men kan ju stämma om den är sommarkörd.

Vilka är auktoriserade BMW i Jönköping om man vill ta bilen på en ordentlig kontroll av proffs?
Är det Holmgrens - de som jag numera har i Karlskrona också?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sugen på att kliva in i detta? Länk Länk Länk Länk
Hur mycket i löner är utbetalat i de tre första bolagen på en skala?

Mvh
Asken
ol
161
olve
535D -07 LCI
Japp Holmgrensbil i Jönköping . Är återförsäljare för BMW numera, själv skulle jag aldrig sätta min fot på bilhuset.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Rinaldos bilservice i Jönköping är Smålands Bmwguru med nästan "för låga" priser mot vad man får som tips.

Mvh
Asken
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ja, företaget har gjort förlust 2013 men att de inte betalt ut löner - kan det inte var så enkelt som att de som jobbar i firman är delägare och tar ut ersättning som utdelning = endast 30% skatt men å andra sidan inte pensionsgrundande. Jag är inte egenföretagare men är det inte så man kan göra om man har aktiebolag? Företaget har ju funnits sedan 1998 så det är ju inte så kortsiktigt tänkt eller?
Men visst kan det bli problem om man räknar med garantier från ett företag som riskerar kursa.
Sen verkar de ju tillämpa tidsbokning och inte öppettider - känns i mina ögon som en firma man har paralellt med något annat jobb, eller tänker jag fel?

Får köra en carfax på bilen och försöka se om mätarställningen är rimlig eller inte - import 2005 har jag fått fram också.
Men jag får kolla upp bilen noga och skulle jag köpa så får man väl se det som ett privatköp utan garantier - kanske man kan få med blocketförsäkring då den ju ligger utlagd där.

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Enligt carfax verkar mätarställning stämma, såvida den inte skruvades före import till Sverige (2 år och 1500 mil) men den har några avställningar (inte säsongsbetonade) som jag ska försöka kolla upp med tidigare ägare.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu har jag orkat öppna länken.

Är du mer sugen på bilens pris vs vad den borde kosta el kanske bara en karamell i dina ögon? Låter vad vara osagt men förklara hur du menar, bara givande och alltid lär man sig något.

Nu till sunkhögen deluxe.

Svarta nobrandfälgar, nono, indikator om något att de valt billigaste möjliga ting för att få den att rulla igen. Be dem berätta om det är premiumdäck, då är mitt antagande fel i just denna del av helheten. Linglong, ja då resonera vidare.

Soundbassdekal på bakluckan... Nog för att H/K-systemet sitter på men mer än att kittla nån småfågel med små ljudpuffar gör den nog inte.

Bild där man ser hur höger framskärms nederkant möter sidokjolen... En centimeters glipa.

Hela bakstörfångarens inpassning mot karossen, springan är tre gånger så stor som från fabrik.

Kan ha fel på detta men i konsolraden med knappar under Klima, en PDCknapp. Vart är sensorerna på bakstötfångaren...?

På bilden där vänster framfälg syns från sidovyn. Nederden av skärm mot sidokjol igen, de har inte ens brytt sig om att ta av sidokjolen då de lackat utan bara
Förarstolen. 20000 mil och jag hade köpt resonemanget på antalet mil. Kan även vara en välviktig ägare som krängt sig in och ut i bilen på 8500mil men som sagt detalj i helheten.

Om ratt/ airbag är bytt så kan det därför de verkar se fräscha ut. Krock och utlöst airbag? Kan verka rimligt om man lägger ihop pusslet här...

M-mattor med logga, inte standardmattor som är rätt dyra i jmf med dessa...

Faktiskt svårt att avgöra om man kontrollringer servicestämplarna när man är på firman och låter en fingertopp löpa i alla karosspringor så man känner avståndens, i det här fallet olikhet samt spanar in alla karossvalsar och bakom dörrarna och kanter. Sprutspspackel, dimmad färg.. El ngt....

Avgaspipor passandes på M5 E60 eller sådana i diameter... signal på att fetsmälld farm och bak samt även avgassystemet förskjutit sig, kanske ända fram till grenröret och sånt är ruggigt dyrt att reparera med originaldelar.

Summa summarum. Nån tysk har smällt duktigt på Autobahn. Han valde att få betalt från sitt försäkringsbolag istället för att få en kvalitetstysk BMW-standardnivåreparation och köra vidare. sålde bilen ovetande till fixabilligt industrin, själv köpte han en fabriksny likadan och glänsde som alla tyskar gillar att göra med grannarna och de blir trackade om bilen deras är äldre än 2 år, lite stereotypt tänkt.
Fixabilligtindustrin är mycket kreativa, rena löpandebandprocess, kanske går till Litauen och lite stulna delar från moder svealand? Ser ok ut efter en snabbvisit där och till handlare i Sverige som säljer till Billigast på blocket med 80% kredit t ex...
Industrin gör sig ytterligare 70kkr i profit, kanske handlarn får 15% som motivator?

Nu är detta ett utmärkt tillfälle att lära av varandra så fler blir antingen upplysta eller att Asken helt enkelt får ödmjuka sig om nån fysiskt kikar på den och jag är ute och cyklar helt.

Det som är djupt tragiskt är den nuvarande ägaren om denna nu är en enskild konsument som är ovetande om vad han verkligen köpt..

Möjligen en koll med transportstyrelsen och ta ett faxutrag kan ge lite ljus över föregående 3 ägare i Sverige.

Det är helrätt tid att köpa cab nu för det är säsongen då minst antalet spekulanter finns. Kolla gärna bilpriser.se främst för att då kommer liknande bilar upp.

Lycka till och hoppas du finner en juste glidare. Är själv lite småsugen på en men då måste en säljas... Inte detta året iaf...

Hasso nämnde mellan radetna att han ev fundera på att sälja sin, mer mekaniskt och optiskt fin bil är svår att hitta.

Mvh Asken
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hej!
Stort tack Asken för din gedigna bildanalys.
Jag har resonerat så här: Det finns saker jag kan ändra själv utan stort besvär och det är t ex byta fälgar/däck och ta bort klistermärket på bagageluckan.
Det är svårare att få till hardtopppförberedelse i efterhand.

Jag har utdrag från transportstyrelsen på 3 senaste ägare och bilen ägs idag av en man i Huskvarana (sedan 2012) så det är nog ett förmedlingsköp även om inte firman aviserat det i blocketannonsen. Två tidigare ägare där en haft den 2 månader men ägaren före det haft den mellan 2005 och 2012. Den togs till Sverige 2005 och hade en yttreligare ägare 2005 som antaglingen var importören. Det mesta av dessa tidpunkter ser man om klickar på carfax-länken i blocketannonsen då man får en gratis carfax - tillhandahålls av carfax trusted dealers.

Det som däremot får mig att bli mer fundersam nu är de detaljer som Askens skarpa ögon ser - avstånd som inte stämmer, backsensorer som inte syns där de ska.

Jag har provat att ringa två tidigare ägarna idag men inget svar - tänkte fråga dem om de har något att förtälja om bilens skick.
Bilen har inte varit reggad utrikes sedan 2005 men varit avställd i några perioder vilket jag tänkte fråga ägaren om anledning till.

Biluppgifter.se gjorde livet enklare ett tag men nu dår man söka på fleras ställen för att få helheten: transportstyrelsen (tidigare ägare), ratsit (status på firma och ägare + deras flera bilar), hitta/eniro (adress/telefonnr), vindekoder (utrlistor). Inga träffar om man googlar långa chassinr.
Något ställe jag glömt?

Dök upp en annan kandidat på annan firma i Helsingborg (även den utan fasta öppettider - endast tidsbokning) så nu är vi off-topic:
Länk
men carfax på den säger importerad precis med 11k mil på mätaren och inget annat mellan nybil och import till sverige på carfax.

Hur ser ni på att köpa från en handlare som förmedlar en bil där ägaren har av bilen har skyddad identitet?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
....

Carfax är en semistor bluff. Det enda den säger är om det är ett litauenskruvad krocklik typ. Handlare använder det numera som ett quality seal. däremot i USA, där bilar löses in vid en krock, där serviceböcker inte ses som ett värdedokument där är dt ett ypperligt verktyg, nu har skiten släpats hit, ungefär i samma takt som Litauenimporter dök upp i organiserad form...

Vet inte hur du ser men, importer är generellt minst 40% dyrare än motsvarande Svensksåld bil. Iaf det lilla jag kollat runt och många försbolag måste man antingen kontakta manuell och vet om via en bekant på ett mindre bolag att de tackar nej ntill annat än trafikförsäkring för vissa målgrupper på vissa ställen. Rätt intelligent move om man tänker på hur enstaka fall påverkar det stora ökandet i skadekostnader de sista 5 åren. Det drabbar oss bilentusiaster som på sin höjd orsakar ett rutbyte eller en parkeringsskada vart femte år, du vet det kolektiva ansvaret.... Vad sker då i det gråa zonen så att säga? Två på pappret för varandra inte besläktade eller affärsmässigt förbundna individer köper varsin typ lägsta rpiset på blocket bil, gärna exklusiv som i försäkringsbolagens lösenstatistik har ett övervärde på 50k och uppåt beroende på. Sen begår de försäkringsbedrägeri, krockar med varandra där ingen ser, de bilar som redan var halvfarliga på svenska vägar löses in och vips har de tjänat en hundring och vilka betalar? Jo vi alla som sköter oss, så gott det går utom ett fåtal som är lika strulputtar som andra. Nästa grupp människor, säg skrivna i Sverige. Köper en eller flera exklusiva bilar på maximal kredit. Sen vips är bilarna ett par hundra mil bort, kommer aldrig mer igen och personen finns inte i Svenska folkbokföringen från den tiden och framåt.... Sånt här får man inte säga och defintivt inte vad tydlig statisktik visar på trenden på vart bilarna hamnar i slutändan.... Handräckning utav kronofogdemyndiget utanför de centrala delarna av EU fungerar hur? I IS-land t ex för att nämna ett av många. Inte undra på att försäkringspremierna ökar markant va och vi har bara sett början av det tyvärr?
Det är inte bara enstaka fall som nämns utan systematik... Det var så de arrangerade krockarna upptäcktes då alla försbolag har gemensamt datasystem. De människorna var försvunna när det började osa bränt...

Bilen ifråga, avställd intagen för en månad sen. Alltså handlaren vill primärt göra någon sorts förtjänst på denna. Antagligen maximalt då det nästa vår är rejält sug efter denna typen av bilar som definitivt inte mer än ett par promille av spekulanterna har tillgång till ovan nämnda tråd...

Visst det finns svensksålt skräp med men är de reparerade så är åtmindstone chansen att det är seriöst gjort då bolag här hellre reparerar än löser som de gör i Tyskland vid krick, ägaren får cash för att göra reparationen själv. Tysken köper ny bil för det är finast vs grannarna och krockvraket säljs till fuskreppare som tar de till Polen och vips står de hos Linus eller någon annan som tillhör Vimpelhandlarnas riksförbund och folk hopar sig på Biliigast på nätet med vetskapen att de gör världens fynd.

Firma utan bilhall och omsätter som dom gör? Hmmm.

Gör om, fundera ordentligt, kolla försäkringspremier på random urval av bilar, LF resp TH har varit billigast för mig, LF t ex om man blir bak och helkund... Sen gör rätt alternativt så leta vidare, du hittar säkert något i SVerige du gillar men min rekommendationslista/väg tog slut här någonstans.

Vill du ha en import, gå in via BMW.de och hitta en. Mobile.de istället. Undvika den första 3:e delen på pris. I Tyskland föreskriver lagen att om bilen varit krockad innan har säljaren upplysningplikt om detta. Bara söka på sådana objekt eller fråga handlaren själv.

Påstår inte att någon gör något fel som söker bil, Man kan dela kunskap enbart.

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skyddad identitet? En misshandlad kvinna eller en HA-medlem som varit lika gånger i rätten som blivit beskjuten som bombat andra? Även om Audi RS4/6 brukar vara mest poppis bland dessa stjärnor så kommer nog inte BMw långt efter.. Den frågan svarar sigsjälvt. Moi hade tagit sjumilakliv därifrån.

Mvh
Asken
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@lanab: Var din fråga generell eller spcifik för handlaren eller för bilen?
Gäller det den blå 330 cabrion så hoppas jag inte säljaren har skyddad identitet för då har både transportstyrelsen och ratsit begått brott som lämnar ut uppgifter om denne person.
Gälller det att en handlare förmedlar en försäljning åt någon med skyddad identitet så kan det ju vara pga olika anledningar: det kan vara folk som har hemliga jobb (kan tänka mig att det finns inom polisen, försvaret och rättsväsendet) som kräver skyddad identitet.

SKulle handlaren i Jönköping sälja bil på uppdrag åt någon med skyddad identitet?

Eller var frågan rent allmän?

@Asken: Jag tackar för dina klokskaper men ibland svävar dina svar ut lite brett. Såklart vill handlaren tjäna pengar på bilen (nu pratar jag om svarta 325an) de importerat - få handlare ägnar sig åt välgörenhet. Självklart vill jag inte genom mina köp uppmuntra fuskare och precis som du är jag en tacksam försäkringskund - har hitills betalt helförs i alla år och endast plockat ut en enda lagning av stenskott i framrutan och då ödmjukt nöjt mig med lagning och inte krävt ny ruta.
Den blå har svlnat netydligtm men ska ändå prata med tidigare ägare och få ltie historia om den men jag får nog skapa en ny tråd snart då vi börjar komma från ämnet i rubriken.

Tack Asken än en gång för din skarpa bildanalys, hoppas få åtnjuta mer hjälp av dig här om det skulle behövas.

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hur ser backvarnarsensorerna ut på E46 cabrio egentligen?
Tittar på den svart och enligt VIN dekoder så har den också PDC men ser inga "ringar på bakspoilern" på den heller? Iofs ingen rakt bakifrån-bild på Blocket men är denna också smäld i aktern eller var ser man backsensorerna baktill på E46 cabrios?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mina verktyg ger enkel sållning så gott det går att skilja vrak från fin problemfri bil så långt det går utan att varken behöva spendera timmars skitgöra framför datorn eller åka över halva landet för en billigast på blocket fastän jag begripit att du definitvt inte sållar bland dessa. Övrig information kan ses som antingen helhetsorsaker eller O/T, pick a chooise.

Den svarta har ingen PDC enligt win, däremot den första.

För att svara konkret på frågan, äldre och utan nedre diffusor har de 2 dm från övre stötfångarkanten i en linje över hela bakstötisen, fyra stycken för att vara precis. M-pkt och facelift( tror jag vad det gäller facelift) de på en rad nere i den svarta diffusorn.

Ytterligare två saker sak som jag faktiskt rent amatörmässigt missade på den svarte. Njurar är svarta eller av kolfiber. Cheap repairtrick eller modifierat vet jag inte. Bara göra en excelfil med de indikatorer man kan finna genom att läsa tråden igen och en majoritet av de som säger risk för oseriösitet då är det så. Kan ana en liten antydan till differens av rak linje mellan stötfångar och kaross både fram och baktill. Kan vara ljuset och speglingen som gör det svårt att avgöra men något litet finns där...

Jag var en gång i världen fostrad och troende på "god tro" vad det gällde köp, försäljning med mera. Något har skett, de sista 10-20 åren kanhända? Bara som en förändring man får förhålla sig till som allt annat, inget är statiskt. Ärlighet finns inte längre, i samma utsträckning. Kulturer, sedvanor, seder och bruk, uppfostran, öppna gränser, gränslöshet, kortsiktighet. Påverkande del för del för mig.

MRF-ansluten handlare är det enda rätta, få fuckupfaces där. Anges på handlarens sida. De som inte faktiskt får gå med där gör inte de för att MRf vet.

Nej, erbjuder faktiskt ingen mer hjälp i detta fallet. Anledningen är att tråden är från min vinkel komplettomfattande så gott den kan bli och var och en ser det de behöver för att få den hjälp de behöver och vill. Jag handlar ogärna bilar av oseriösa handlare och kan lätt inse att man blir härdad av verkligenens samhälle.

Mvh
Asken
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag hör vad du säger Asken - du är synnerligen tydlig men din avråden från båda dessa två och jag lyssnar och lär. Allt fler varningsklockor ringer och jag letar vidare.
Jag tackar också för detaljkursen i PDC, dock där jag kollade så hade båda bilarna optionen "S508A Park Distance Control (PDC)" i sina respektive utrustningslistor när jag sökte
Länk
och det var då jag blev fundersam. Jag trodde precis som du beskrev att man ser en linje punkter och nu vet jag säkert att de ska vara 4 till antalet.

Mina egna observationer kring den svarta är att den är såld med "blank baklucka/utan modelbteckning" och sedan har någon klistrat dit ett M3märke. Sen ser det lite mrkligt ut med 16"däck på den men kanske det är vinterdäck på men då bor de det medfölja sommardäck som är minst 17".

Inte lätt att köpa beg bil!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Fram och bakstötis på den blå är dåligt gjort eftermontage och så har dom snålat med PDC givarna gissar jag på.
Den svart är inte den för högt prissatt import inte facelifte tillverkad oktober 2002 ?? 35tkr mer än vad min kostar typ.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Den här känns prisvärdare isåfall.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.