AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.134

bmw m3 cab e46 autopartner kristianstad

Sida 2 av 2
M3
168
M3blackpearl
A6 2,0TDI Avant -12
A3 1,9TDI Sportback -09
Hade manuell låda i min M3a. Grym kör upplevelse...testade även en SMG innan köpet och även det var grymt intressant.

Nästa bil blir en SMG....bara för att...

MEN, som någon tidigare skrev...fan dessa bilar börjar bli till åren och det gäller fanimej att man hittar ett bra exemplar (dvs iaf inte en med 40 ägare som testat lådan). SMG strul är inte roligt att få över sig. Visst man skall ha "råd". Men jag är sådan som person att jag hade inte kunnat njuta av bilen om det varit/är något orsäkert med lådan.

Jag hade ett minimaliskt M3 klonk på min, men ändå låg jag under bilen allt för många gånger bara för att se till att allt stod rätt till.

Sedan varför pratar inte många om bussningarna? De är väl ändå ökända på e46an, original byggda att hålla 3-4000mil vad jag hört? Där gäller det att se upp, är de kassa har man en bil som beteer sig som en ål på vägen. Kan man själv inte byta alla bussningarna från bärarmar till silenterna så blir det ett extremt dyrt ingrepp hos BMW. Tror BMW skulle ha 14 000 för silentblocken och 4000 för bärarmarna.

Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Essen:
Racerförare, rallyförare och liknande borde vara ganska aktiva förare?
Kör de med manuella lådor?
Automat blir svårt att hitta i en M3...

En stro fördel med SMG när man köper begagnat är ju att man vet med säkerhet att lådan inte är sönderkörd. SMG missar aldrig en väkling med kuggskrap och liknande... SMG är samma låda som den manuella bilen fast den har en "växlingsrobot" som hydrauliskt sköter kopplingstramp och växelförare. Har man inte nyttjat launchcontrolen i tid och otid så kan man vara ganska säker på att även koppling/lameller är i ok skick.

Jag kör aktivt (vad nu det är, men jag kan tänka mig vad som menas) och väljer SMG alla dagar i veckan. Mera aktiv körning får man leta efter.

Men valet är fritt. Jag menar bara att de som inte gillar SMG men säger att de provat har oftast bara kört en sväng med en sån bil. Det tar en stund att komma på hur tekniken ska användas, sedan njuter man vid varje växling och växlingen sker garanterat snabbare än vad en duktig "manuell" förare åstadkommer.
Jag vet flera här på forumet som hatade/skrev ned SMG ända tills de vågade köpa en bil med SMG. Sedan var der omvända och kan nog aldrig tänka sig en manuell om SMG/DKG eller liknande finns som alternativ.

Så ge det en chans, ni kommer inte att ångra er!

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Köp bilen om du gillar den MEN skaffa hardtop så du kan köra på vintern också.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.