AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.138

bmw m3 cab e46 autopartner kristianstad

Sida 1 av 2
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Hej, jag har kollat på en m3 e46 cab svensksåld 03

Den har i princip allt utom navi/smg .. Dom begär 220k o jag gav ett bud på 200 vilket dom absolut inte tog..

Bakdäcken slut, snart dags för insp2 (700mil) o frambromsarna skivorna slitna :)

Annars perfekt (!) skick , ditecbehandlad månad sen, o bilen luktar o känns splitter ny

Den byttes in mot en nyare x5

Jag känner för en smg men kan tänka mig denna pga skicket, men då inte över 200, va det dumt av dom att inte ta mitt bud nu i dessa tider? Ja ger verkligen inte mer än 200 !! Vad kan dom ha gett för den s att säga??

Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Edit: den har rullat 6800mil och vatt med om en liten olycka för några år sedan , då byttes höger strlkastare , höger fram skärm, kofångare :) gör de nått på priset?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, jag har handlat bil där av Kim tidigare, han brukar inte va omöjlig när det gäller priset:-)

De har ju dock bara haft bilen 1 dag på blocket så de kanske vill känna på marknaden lite först...personligen tycker jag nog att de skulle tagit ditt bud!!

Kan ni inte komma överens om en deal där de fixar däck/service/bromsar i priset?

MVH Peter

De har bytt in den för max 170" är min gissning... I vilket fall. den kommer nog gå för kring 200" "cash", alternativt att de säljer med inbyte. Att den inte har SMG är ett plus, att den saknar navi kvittar i mina ögon, det är bil man köper inte en rullande biograf...Att en 8-9 år bil varit med om nån form av olycka (fender-bender) är inte så ovanligt. Så länge det är en liten "fender-bender" samt att det är lagat enligt konstens alla regler så skall det inte påverka priset nämnvärt, förutsatt att lagningen är osynlig! Nyansskillnader? Ja då är det prisavdrag!
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Att den inte har SMG o navi är ett minus...
men smaken e som baken..väldigt oliak
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Det är tomas på autopartner som säljer den:) men han e ledig resten av veckan så ja får väl snacka med kim ;)

Ang lagningen såå synade jag bilen kliniskt! Och hittade ingenting:) jag bad om en utskrift på ev garantireparationer / servicedata etc, o där såg man att den varit inne på lagning:)

Dom kunde tänka sig att byta däcken på biöen, men jag vill ha den för 200, men får jag bromsar/servicen gjord/ däck så är 220 helt ok! Jag kunde få en check på ica för 5 tusen;) nått annat ville tomas inte:)

Navi vill jag inte ha, 10år gammal tv kan jag inte ens tänka mig hemma, kääns bara som att det är prio hos mmånga?

Smg , alla lovordar!! Och det är ju fräckt och snyggt, min uppfattning är att folk ser denna option som ett måste..

Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Bianca: sjukt snygg färg på din bil !! Sett dig köra några gånger i kristianstad!!:) typ silver blandad med vit?! :)
200" är redan det bra betalt, speciellt om du cashar (cash is king!). 220 är snuskigt bra, o ännu snuskigare med tanke på årstiden. Privat hade den gått för max 190-195", men nu är det BMW som säljer den o det gör väl att det är lättare att få en slant extra...
PatrikE: Nej alla lovordar inte SMG, vet minst en till förutom mig*haha*. Men visst det kan vara helt OK så länge den funkar som den skall, men den dagen den börjar konstra lär lovorden vara som bortblåsta, kom ihåg att E46 är en gammal bil numera, o gamla bilars värsta o dyraste fiende är diverse möjliga och omöjliga "elektronik-fel", vilket är anledningen till att jag kollar bara på manuella bilar. O även om jag hade haft råd o casha en ny M3 E93 så hade jag lik förbannat valt bort DKG, automat köper jag när jag är så gammal att jag varken ser, hör eller ens är "pigg" nog att köra bil*haha*
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Patrik.E:

Har du kollat upp ägarhistoriken? 13 tidigare ägare på pappret ser lite illa ut och borde faktiskt dra ner priset lite...be att de visar på infotorg hur många "verkliga" brukare den har!

Senaste ägaren är en kvinna på på pappret.....och har ägt den i två år.

MVH Peter
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Årstiden gör mycket, synd o köpa en så rolig bil bara för o ställa den i garaget:)

Det börjar kännas bättre o bättre o köpa en manuell, jag trivdes iaf när jag provkörde bilen:) men jag får prova en smg2 en lång runda så jag kan bilda en riktig uppfattning.. Jag har bara provat en kort sväng, såå ja vet ju inte riktigt hur den är o leva med.. Man vill ju kunna frikoppla o ge en rejäl dos gas när man kör förbi en busshållsplats med folk som glor:) , går de??:)

Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Jag har kollat allt!! Massor av bilfirmor!! Och pratat med gamla ägaren! Den såldes ny i stockholm o har haft 4 brukare :) sista ägaren hade den som sommarbil med sin man, dom bytte in den mot en nästan splajs x5, finns kvitton o besiktningspapper etc etc:)
Hehe....Det låter som om den är såld redan*haha*
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
SMG och DKG är ju inte något man kan jämföra med en automatlåda Dawwe...
Låter inte som om du testat någon SMG?
Och du verkar inte heller testat en modern automatlåda?

Ett tipps är att åka till en BMW handlare och prova nya femman med den åttastegade automaten, du kommer inte att välja en manuell låda om du skulle beställa en ny bil efter den provkörningen!

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Håller med Fredde åter igen... :)
Visst tycke och smak är ju som alltid olika men att SMG skulle vara "ok" har jag aldrig hört faktiskt. De som provar SMGII antingen hatar den eller älskar den. Till detta finns en mycket enkel förklaring... de som hatar den har inte kört den tillräckligt länge och aktivt, när du lär dig lådan och kör aktivt går den inte att hata.

Håller dock med dig ang. att det ev. kan komma dyra reparationer i framtiden. Men det känns långt borta då den än så länge är en mycket stabil konstruktion som väldigt sällan krånglar om den är korrekt behandlad. Går ju knappast att jämföra med SMG I som många okunniga tenderar att göra allt för ofta. :)

Mvh Jimmy
Se där har du fel..Har kört SMG2 en -03, tack men nej tack. Tja jag vet inte om en 7-stegad MB E-klass med ca 230 hästars diesel från -07 räknas som modern, men nej jag gillade inte den heller, även om det var bra drag i den o kul med ventilerade stolar, command o i princip "allt som gick att få från fabrik" så var det absolut ingen bil jag hade kunnat köpa, mer än om den fanns som manuell då, vilket den inte gör.

Du kan vara säker, manuell kommer alltid vara MITT första hands val, sen kan de komma med hur häftiga lådor som helst. Naturligtvis tycker jag att det är intressant och kul med "häftiga automater", men inte i min ägo*haha*

PS: SMG2 är ju klart bättre än "Sittå-trängs" snik variant, har kört en del "Sittå-träng" C4 -10 o den är så jäkla kass när den växlar, SMG2 är betydligt bättre på den punkten oavsett "läge"
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Smaken är som baken! Trivs man med manuella så kör det, men våga prova!

Instämmer fullt i det Jimmyboy skriver. Har man kört tillräckligt länge för att "lära sig SMGn i M3 så är man såld.
Att jämföra MB automat med BMW är väl inte riktigt schyst. MB växlar mjukt och fint men sportig? Inte mycket om man jämför med BMW-lådan.

Att dra in en Cittralåda och jämföra med en SMG2 är som att jämföra Ferarri 458 med en Pegga RCZ. Båda är ju sportbilar... Men inte riktigt i samma liga och tekniska konstruktion.

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Min personliga åsikt i automat eller manuell på M3 eller bmw generellt är att...bmw har så extremt sköna växellådor så jag skulle aldrig köpa en automat o gå miste om den goa känslan i spak o koppling!!

Sen är ju frågan hur länge grejerna håller på smg II o III, satan vad det smäller i maskineriet när man växlar i snabbaste läget utan o lätta på gasen...:-)

Mvh Peter
Fredde71: BMW's 8-växlade automat är väl en vidareutveckling av MB's 7-växlade variant (är väl Getrag-lådor i båda)? Så jo jag tycker att jämförelsen kan vara relevant, även om den haltar.

Gällande Cittran så har den samma typ av låda som M3, dvs en "robotlåda". Givetvis är det en snik låda jämfört med SMG2, men jämförelsen här var mer hur de växlade, i Cittrans fall "åker man rätt in i framrutan" vid varje växling, katastrof!
jo
129
jorgens3
Bmw M3 CAB -03
Hade ju Smg i min M3 och tog inte länge vänja sig för mig iallafall, utom med klonket som är hehe
Det vart man kolla igenom den på Bmw och verkligen fråga så det inte va nå fel eller glapp men det va det inte alls på min
Och dom är ju runt 10år nu och tycker väl det borde va mer klagomål om det vore nå som går sönder hela tiden???
Och manuell är väl inge livs garanti vad jag vet?

Men nästa köp blir manuell fast det vart riktigt nice glida med cabben och slippa koppla=)

Så att som en del skriver att antingen gillar man manuell eller så gillar man smg tycker inte jag stämmer, tror dom flesta kan stå ut med båda=)

M3 CAB -03
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
Manuell om du vill köra aktivt stor del av tiden, Traditionell Auto för all annan körning,, oöverträffad komfort med momentomvandlare....alla SMG och DKG osv suger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.