|
|
|
|---|---|
ulf.sv |
Hej! Åker idag en e46 316ti som trots 6000 mil och väskött haft problem med frysning av motorn på vintern. Dyrt o irriterande. Bilen skall bort nu iaf, men frågan som rubriken indikerar är om det är bättre med dessa problem på efterföljande e90 (ev e91) serien? Samma på både fyrorna och sexorna? Tacksam för svar!! |
|
Utan att vara allt för inläst på E90 så har jag för mig att de har eluppvärmd vevhusventilation och därför klarar sig från isproppar osv osv. Och problemet med de äldre motorerna beror mer eller mindre enbart på bilförarens körstil enligt BMW Sveriges infomationschef. Länk :| |
|
| Frysning? Har du inget glykol i bilarna eller? ; ) | |
|
Aldrig hört talas om, jag har 30000 mil E90 i lapphelvetet på samvetet. Vore det ett problem hade det förmodligen hänt. /Mats |
|
ulf.sv |
BMW gör ju vad som helst för att slippa ta på sig ett välkännt fabrikationsfel Ang E46. Är det ngn mer som kan bekräfta det faktum att e90 har eluppvärming. |
| De har dom för jag har bytt min en gång ^^ | |
|
Cykeltjuv -> Varför behövde du byta och vilken modell gällde det? MVH |
|
| Jag har haft en E90 och en E91 bägge drabbades av ispropp. Skandal, svaret jag fick från BMW var att det beror på att det elektroniska gaspjälen fryser fast och då tappar bilen all kraft för att kunna skydda motorn tills isproppen släpper igen. Jag har haft både E46 och E9* och just på den punkten är E46 en mycket säkrare maskin när det är kallare än -15 än E9*. | |
|
Var också med om att det elektroniska gasspjället frös fast då det var ordentligt kallt ute. Bilen gick på något nödprogram gick knappt att köra. Då bilen startades upp lite senare gick den dock som vanligt igen men motorlampan lös så fick in till verkstad där de läste av felkod och smörjde upp spjället. Var snart två år sedan och har inte hänt fler ggr. MVH |
|
| Jag fick byta för de var nån kabel som hade hamnat mot själva elementet så höljet smälte vilket resulterade i kortis och nödprogram. | |
ulf.sv |
Pust......med andra ord finns problemet på e91 men av annan art. Mao verkar en webasto krävas på dessa bilar. Känns väl som man får överge märket........ Ang Cykeltjuv så är ditt problem av helt annan art än det jag talar om. |
| Jag har haft många BMW men hittills har mina E90 och E91 varit de bilar som krånglat mest så fort det blir kallare temperaturer. Med facit i handen skulle jag aldrig mer köpa en E9* igen. Underbara bilar men inte så roliga när det är många minusgradet ute och elektroniken krånglar. Förutom gasspjället krånglar även det elektroniska rattlåset ibland när det är riktigt kallt ute. Vägrar helt enkelt släppa och då går det inte att starta bilen. Man får försöka flera gånger in med nyckeln, ut igen, in igen... för att låset ska släppa. | |
ulf.sv |
Är det likadant med 1 seriens modeller? Grodan tycker du alltså att jag skall behålla min (sorry om jag svär grabbar) Lexus is300 istället :-) |
|
ulf.sv: BMW:n är ju givetvis trevligare bil, men Lexus besitter nog bättre kvalité. Så om du vill ha en krångelfri bil då väljer du att ha Lexusen kvar, men vill du ha körglädje och krångel lite här och där då väljer du en E9*. :) Mina var 06:or, kanske de senare E9*orna, de efter 08 blev bättre rent kvalitétsmässigt? |
|
| Jag fattar inte vad det är som fryser på era bilar? Jag har 2 st E9X som aldrig ser insidan av ett garage även om det är -35 och har aldrig haft ett problem. | |
ulf.sv |
Grodan har ju redogjort för sina modeller o E46an har stora problem med att vevhusventialionen fryser. Trots långa mil o täta oljebyten. Du är väl en av dem med tur. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.