AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.317

Luftkonditioneringen dog, vad kan vara fel? e36 325 -94 coupé

Mo
14
Mokum
325i Vanos coupé -94
Hej!

Idag när jag startade min bil och drog på fläkten för fullt med max värme så började det låta riktigt skumt, som om något krasade sönder och sen dog fläkten, oljudet höll på i ett par sekunder.

Undrar vad jag kan göra för att hitta felet själv? Och om någon annan varit med om liknande/samma fel.
Eller om detta är överkurs för en nybörjare och jag bör lämna in på verkstad istället?

Innan fläkten dog så har den bara gått på Max hastighet eller inget alls, samt max värme/max kyla.

Kan även tilläga att inget händer om jag sätter på AC eller ändrar vart luften ska(ner mot fötterna, rakt ut i nyllet eller på rutan).

Bilen är som rubriken säger en e36 325i vanos coupé -94.
Mo
14
Mokum
325i Vanos coupé -94
Kan tilläga att någon rem tjuter när bilen är kall och det är kallt utomhus, tidigare ägare bytte dock fläktremmen i sommras
Mo
14
Mokum
325i Vanos coupé -94
Ingen som har något att säga? =/
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Låter som kupéfläkten har rasat?

Mvh
'fläktmotståndet' som styrdonet för fläkten kallas ibland har tendens att strula och inte alltid stänga av fläkten helt när den står parkerad, batteriet ganska urladdat på morgonen (och helt tom om bilen står flera dagar i rad) och generatorn går väldigt tungt och det gnisslar i remmarna ett tag vid start.

Då du bara kan köra fläkten full eller inte alls så är det mer som tyder att ovanstående styrdon inte är frisk - det finns många trådar om detta på det här forumet, ofta i samband med problem med tomt batteri...
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har du ACC, alltså panel med knappar på (och inte vred)?
För mig låter det som om både fläkten pajat och ACC-enheten. ACC har pajat först eftersom du inte kunde styra den och sedan dog fläkten. Jag har själv aldrig haft någon E36 med ACC-panel och är inte så insatt, men jag har läst någonstans om en kondensator eller transistor eller vad det nu är brukar gå sönder därinne. En ny på t.ex. Elfa kostar inte många tior och med lite lödkunskaper kan du laga själv. Du får söka i ämnet.
Fläkten kan du eventuellt rädda. Jag har fått liv i två döda fläktar enbart genom rengöring (ta ut kolen och torka rent också) och lite smörjning med 5-56. De lärda tvistar om 5-56 men på gamla bilar är det rätt gott att få liv i saker utan att behöva köpa nytt.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Mo
14
Mokum
325i Vanos coupé -94
@xxargas
Tack så mycket! då ska fläktmotståndet kollas upp
Jag har letat efter trådar om mitt problem, men inte funnit. Får leta lite mera då du säger att det finns =)

@davve
Bra svar nu vet jag lite mer vad jag ska söka vidare på.

Panelen jag styr fläkt och värme ifrån ser ut såhär(tror det är ACC). Länk

"Get back to the LOSERLANE!" - Jeremy Clarkson
Mo
14
Mokum
325i Vanos coupé -94
uppföljning på problem som kanske kan hjälpa folk i framtiden med liknande fel.

Det var två fel:
1: en bränd säkring
2: fläkt motorn hade pajjat, ett lager eller liknande hade gått sönder i motorn och den kunde inte driva runt ordentligt. (den sitter under torkar-bläcket)

Dock strular nu värmen istället, tar ett jäkla tag innan det blir varmt, sedan blir det varmt och kallt om vartannat för att slutgiltigen blåsa varmt, men tar cirka 30 min innan det blåser som det ska.

Sedan kan jag bara ha max respektive inget på fläkt hastighet, Det är Fläktmotstånder som är helt slut och skall bytas.

--------------
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tummen upp för uppföljning!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Mo
14
Mokum
325i Vanos coupé -94
Tack Davve =), Tycker jag saknat det själv när jag tittat på gamla trådar =P

--------------
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.