|
|
|
|---|---|
|
Skulle byta stötdämpare fram nyligen. Skulle ju inte kunna vara några problem kan man tycka. Dock gick inte att få ur själva dämparbenet ur hjulhuset pga utrymmesskäl! Är det någon som haft detta problem? Det går alltså inte att sänka länkarmen tillräckligt mycket för att dämparen ska glida ur sin hållare i spindeln. Idéer?? 2002 standard chassie | |
| På E39 får man lov att ta loss styrleden (och lossa plastskölden under motorn). Sedan tejpar man skärmkanten, stoppar i en hjulbult att trampa på. Då går det precis att vika ut hela benet med topplagringen. Efter det är det obegränsat med utrymme uppåt att lyfta ur det ur spindeln ;) Kanske nåt liknande för E46? | |
|
Men e39 har en annan framvagn. e46 har en ensam spindelled innerst som stoppar från att fälla länkarmen mer nedåt. Ingen bra ide att tvinga den nedåt då det kommer förstöra spindelleden. Väldigt märkligt detta. Lyckades krångla ut fjäderbenet på höger sida, men ej på vänster. Inga andra idéer? |
|
|
Nja, om det var precis att det gick på den ena sidan, kan det väl vara felmarginalerna som var på fel sida kanske. Kanske du får lossa på spindelleden för att kunna sänka nog då. Om det går att komma åt med en riktig avdragare så riskerar du ju inte att ödelägga damasken. Eller om du lossar fästet till bakre bärarmsbussningen borde det ju gå att vippa ner den lite till.. |
|
|
Har du lossat stötdämparen frn hjulspindeln? Gör du det så går det att trä dämparen utanför hjulspindeln så at den sänks ner tillräckligt för att kunna få ut den ur tornet. Var rädd om kablarna till abs och bromsbeläggsgivaren! /Scnitzermann |
|
|
scnitzermann: Ja visst har jag lossat dämparen. Den är alldeles lös men går precis inte ut ur spindel. Fattas typ 4 cm. Skulle behöva fälla ner länkarmen lite till men det tar stopp i den inre spindelleden. Förbannat dum konstruktion om du frågar mig. Varför är inte bara dämparbenet lite kortare? Det är dom om man byter till bilstein fex. Anders-72: Jo jag började fundera på att lossa spindelleden från själva spindel. Men det änns som ett jäkla projekt bara för att byta dämpare. Gamla rostiga muttra mm. Ja du vet. Idéen med att släppa på själva bussningen kanske dock borde provas. Men ska det vara såhär svårt? Hur gör dom på de stora verkstäderna? |
|
|
Ett långskott, men hjälper det att lossa kränghämmaren kanske? Detta ökar rörelsemånen på bärarmar på en del bilar. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Den är lossad. Verkar iaf galet att man skulle behöva lossa spindelleden från spindeln för att få ur en stötdämpare.. :( Ingen annan som haft samma problem? Är ju i synnerhet en dussinbil. |
|
| Ahh ok.l Du menar lossa hela krängaren?! Det har jag inte gjort, men tror inte den tog i länkarmen. | |
| Inga andra bud här? Ska det vara så jävligt att man får demontera yttre spindelleden för att byta dämpare??? Måste ju bytas hundratals med e46 dämpare hela tiden. Är det verkligen så bökigt på standard chassie? | |
|
Har du sett denna DIY?: Länk Mvh |
|
|
Hade också detta problem när jag bytte, gick inte att få ut den hur man än gjorde. Kom jag på den enkla lösningen att sätta dit en fjäderspännare och trycka ihop fjädern lite, vips så fanns det fler mm att spela på. |
|
|
DIY:en som rob länkar till säger inget om det problem jag stött på. Tror inte att problemet dyker upp om bilen har M-sport chassie. Dock med mina långa standard-chassie-dämpare. Haas: Ska nog testa detta. Bra idé. Tanken slog mig tidigare, men bultarna i mina fjäderspännare var så långa att dom tog i uppe i fjädertornet. Men det borde gå att lösa det med denna metod på något vis. |
|
|
Du får skaffa sportchassie med kortare dämpare för enkel återmontering. ;-) ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Mmmm... men det hjälper inte om jag inte får ur de gamla.. :( | |
|
Skulle bara uppdatera och tipsa andra som stöter på samma problem. Haas tips fungerade. Tackar för det. Fick dock lägga en rörstump som distan på den ena fjäderspännaren då utgående gänga annars blev för lång och tog i uppe i hjulhuset. När man spände ihop fjädern gick det alltså att vinkla ut fjäderbenet ur hjulhuset och lyfta loss det. Smidigt. Men fortfarande en korkad konstruktion. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.