|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
AGM batteriteknologi, Absorbent Glass Mat. Batteriet kan inte koka ur och syranivån sjunker inte eftersom batteriet saknar syra... Batteriet är helt tillslutet (övertrycksventil finns). Batteriet kan monters i kupén (under baksätet som i min gamla E34) utan särskild ventilation och det kan monteras liggande eller hängande utan problem. Jag tror att sådana här batterier kommer mer och mer i takt med t ex bromskraftåtervinning, start/stopp-teknik, hybrid-drift, etc. Sådana fordon som måste kunna ladda mycket under korta stunder, t ex vid motorbroms. Denna och liknande typer av batterier har vi använt inom motorsport under många år. Små lätta batterier, hög säkerhet och de klarar djupurladdning och snabbladdning på ett bra sätt. |
|
| Det är fint det. Det finns ju ett antal varianter både med och utan syra som alla har lite olika laddningsspänning och temperaturkompenseringskurva. | |
|
Här finns bra info om laddning, laddspänning, temperaturkompensering osv: Länk Det som är lite vanskligt är när man skriver t.ex att man inte kan koka ur ett AGM batteri, eller att det saknar syra. I själva verket är det vid ventilreglerade batteri med bunden elektrolyt (AGM eller GEL, som iofs skiljer sig åt) än viktigare att reglera laddspänningen rätt för att förhindra överladdning/uttorkning. Marginalerna är mindre än för batterier med flytande elektrolyt, speciellt vid höga temperaturer. Att "garantera" att dessa batterier står emot t.ex 15V eller mera under längre tid än ett par timmar är att be om problem. Någon boostladdning för att röra om elektrolyten lite extra behövs inte eller kan av naturliga skäl inte göras. Jag har sett många AGM-batterier batterier som är uppsvällda som en boll, eller helt uttorkade invändes där hela innehållet rasslar omkring, allt pga felaktig laddning, oftast överladdning. Temperaturkompensering vid låga eller höga temperaturer görs till viss del som redan nämnts i bilarna. Givetvis är det inte temperaturen i generatorn eller i motorrummet som är referens, däremot använder man yttertemperaturgivare, tempgivaren i insugsluften eller annan lämplig givare för laddregulatorn, det förekommer olika lösningar. Även om givaren inte alltid sitter direkt på batteriet i bilarna så är det enkelt för elektroniken i laddregulatorn att kompensera för skillnaden mot den faktiska temperaturen i batteriet och ändå skapa en användbar laddkurva. I senare BMW med IBS sitter en tempgivare direkt i anslutning till batteriets minuspol, temperaturdata tillbaka till laddregulatorn överförs sedan via databuss. FP |
|
| Det var bättre förr när temperaturreferensen togs i regulatorn bak på generatorn somi min Audi från 1990. :) | |
|
Visst kan det låta som en omöjlig ekvation... men det fungerar, om än inte med största precision. Man kan empiriskt genom erfarenhet och fälttester låta t.ex temperaturer inom spannet 40-60°C under sommartid eller 20-40°C under kylig årstid konverteras till en lämplig laddkurva och laddspänning. Samtidigt så sitter batteriet inte sällan i motorrummet med de stora temperturskillnader som råder där, t.ex vid en kallstart i -25°C, och en halvtimme senare är det +45°V osv.. Alla siffror är bara exempel, men kanske inte helt orimliga. I en del bilar, BMW t.ex sitter batteriet ofta bak, under sätet, i skuffen osv. En fördel är iaf att temperaturen inte växlar lika häftigt som i motorrummet vilket är bra. Samtidigt sker det en uppvärmning internt i batteriet både vid urladdning och laddning, det är inte helt lätt att kompensera med precision.. Ett gammalt knep som också "låter fel" är att inte vrida på start direkt i en helt nerfrusen bil och batteri. Kan man starta lyset nån minut först så skapar man en liten uppvärmning direkt inne i batteriets elektrolyt och när man sen drar på starten så ger batteriet ifrån sig bättre kraft. FP |
|
|
"E65, E66, E68 7-Serie Power-modulen ställer in den optimala laddningsspänningen beroende på batteritemperaturen. Power-modulen övervakar batterispänningen och vidarebefordrar laddningsspänningen till generatorn via motorelektroniken (DME eller DDE). På grund av det belastningsberoende spänningsfallet på försörjningsledningen mellan generatorn och batteriet kan värdena för •spänning generator BÖR •och spänning generator FÖRINSTÄLLT vara olika. Busstelegram Betydelse spänning generator BÖR Av power-modulen förinställd värde, som skall ligga på batteriet vid laddning Spänning generator STANDARD Spänningsvärde som generatorn ska alstra Batterispänningens maximivärde beroende på batteritemperaturen: 16 V vid -17°C 13,5 V vid 40°C Spänningsområdet kan via kodning begränsas till följande värden: Maximivärde 15,5 V Minimivärde 14,0 V Ligger mätningen av batteritemperaturen utanför toleransen •på grund av en defekt temperatursensor •eller på grund av ledningsavbrott regleras spänningen på batteriet till ett fast värde på 14,3 V" Mao har de rätt bra koll på vad som händer med batteriet. :) Batteriets laddningstillstånd (SOC) klassificeras dessutom i intervaller om 10% och lagras med tid så man kan se hur många timmar batteriet har befunnit sig i viss laddningsgrad! I texten framgår också dels den fullständiga temperaturkompenseringen 16V -17C, 13,5V vid +45C och att kompensering sker för den belastningsberoende förlusten på väg till batteriet. Vid hög belastning höjs tomgångsvarvet och räcker inte det kopplas förbrukare ifrån enl. prioriteringstabell osv. Det har gått åt några ingenjörstimmar... |
|
|
inte möjligen så att det börjar bli lite offtopic????? btw- jag vet fortfarande inte riktigt var jag ska anlsutra kabeln.......men elektronikboxen på höger sida ska väl gå att återfinna. |
|
|
Jo, lite.... Kontentan av det hela är enligt min mening att du kan ansluta lite var som. På generatorn, i E-boxen (på grova kabeln från matningen från elcentralen bakom handskfacket), direkt från batterimatningen som matar säkringarna bakom handskfacket (dra då igenom en ny kabel genom befintlig kabelgenomföring vid mattan vid golvet, in och igenom eboxen, och ut i motorrummet), vid starkströmsgenomföringen vid golvet/torpedväggen (förmodligen dåligt alternativ. Det hade varit snyggt att dra två kablar från ledig plats i original säkringsdosa bakom handsfacket så att extraljusen har sina säkringar tillsammans med alla andra. Jag har försökt få tag i rätt kontaktstift för säkringsdosan för att kunna sätta dit fler säkringar (man trycker då bara in fler stift bakifrån) men det är svårt att veta vilka stift man ska beställa, det är inte tydligt angivet i reservdelskatalogen. |
|
| "...så är det allra bäst att ansluta den direkt på generatorn, via en säkring, så slipper man spänningsfall och minskar risken för problem." | |
| Väcker den här tråden, kom ni fram till att bästa stället är E-boxen under höger filter? Och hur gör jag med brytare så jag kan stänga av extraljusen om jag vill, var sätter jag den i kupén? Någon som har ett kopplingsschema? Är lite nybörjare på på bilel :) | |
|
Hasso Under vilket filter menar du? framifrån sett eller i färdriktningen? Under höger kupefilter i färdriktningen hittar jag bara en stor spolarvätskebehållare och under höger framifrån sett(förarsida) en mindre behållare och lite annat skrot, inga elcentraler. Ska bara ansluta en pluskabel till två xenonballaster till hellyset som har inbyggt avlastning för original elsystem genom att ta startström från extern strömkälla. både generator och startmotor är svåråtkomligt ovanifrån och skruven till hjälpstartsanslutningen ovanpå insuget tycks snurra med muttern. Bilen det gäller är en 525 sedan e39 -01 mvh helljuslös David |
|
|
Höger sida = bilens högra sida, man benämner alltid sidorna i bilens färdriktning. Under filtret sitter ingen spolarvätskebehållare, det du ser är locket på e-boxen. Du lossar 4st insexskruvar och lyfter av locket, där inne ser du styrmoduler, reläer några säkringar mm. Under vänster filter, dvs på förarsidan, sitter bromsvätskebehållaren och huvudbromscylinder mm. Väl inne i e-boxen ser du några röda B+ kablar, du behöver inte välja den allra grövsta som jag har för mig ligger längst ner i bland kablaget. FP |
|
|
Jättetack folke! att man menar i färdriktningen tyckte jag också när jag lyfte på filtret strax innan jag behövde åka till jobbet och såg bara nåt som såg ut som spolarvätskeburk :) och sen bråkade filterhållaren vid återmontering, stressad att tiden drog i väg, inte hunnit äta, djur som inte fått mat.. jävlar va fula ord man använde :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.