AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.373

bmw 330xd -07 växlar konstigt

bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
Hej

som min rubrik lyder, jag har en 330xd -07 som har rullat 5600mil det är en automat den växlar typ ryckigt och konstigt ibland, det kan va till o från ganska sällan typ vad kan det vara?
Första steget är att läsa ur felkoder - visar det inget är mitt tips att byta olja i växellådan, även om det är såkallat livstidsolja kan ett oljebyte göra underverk.

Det är tyvärr kostsamt med oljebyte så filter och tråg är i ett om jag inte missminner mig, räkna med en oljekostnad på runt 2000 sek + filter för säkert en bit över tusenlappen och sedan jobb på det hela.
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Bör väl kosta lika som för min bil med ett oljebyte, och jag fick då ett pris på 5900:- hos bmw i Luleå för byte av olja + filter (filtret är i tråget, ja). Blir dock inte byte hos bmw för mig, utan jag har bokat en tid hos en annan duktig firma som ska ha 4500:- för precis samma ingrepp!
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
hej

nej fan den har rullat bara 5600mil ska man byta olja så tidigt? finns det intervall på byte av växellådsolja? bmw sa ialllfall söka felkoder och om det inte finns nåt uptadera växelådan och hela bilen så brukar det lösa sig sa dom iallfall kan det stämma?
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
en fråga till ska man byta partikelfilter vad gäller det för 330xd och 530`? isåfall när? och vad kostar det?
runt 20 000 mil är bytesintervallet från bmw. är dyrt har för mig att bara materialkostnad rör sig om närmre 15k.
Det första du ska göra är att nollställa den adaptiva växellådan! Sök på forumet så hittar du massvis med trådar, tar 2 min utan mek.

Löser inte det problemet så antar jag att det bara är att kasta upp pengar.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Kan man inte bara göra rent partikelfiltret o lossa katten?
För mig att jag läste nånstans om detta.
Att man spola ur den me avfettning.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Har svårt o tro att lådan behöver oljebyte redan,när de är livstidsolja.
Jag tror du bara behöver uppdatera lådan till punkt o pricka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.