|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ok, men det är ju i lagstiftningen man hittar olagligheterna. Det sunda förnuftet handlar mest bara om rätt- eller fel-tänkande, vad som är bättre för att interagera i trafiken. Som att visa hänsyn och respektera sina medtrafikanter. Där tycker jag nog att det sunda förnuftet säger emot din teori. Det handlar ju inte om att blinka mer än en gång åt vardera hållet, inte så att man blinkar som om man skulle byta fil eller svänga. Men det är ändå bra att ta upp sånt här emellanåt och påminna sig om varför. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Ja, jag gör det fortfarande, men det är nästan en utdöd företeelse jämfört med hur det var för 20 år sedan. Jag tror att lite av detta ego-beteende är något som går igen i andra situationer. Tekniken har medfört att man inte ska ha så mycket personlig kontakt i telefon, i kassor m.m. Vi sköter allt mer via internet och kontakt från mun till mun och via kroppsspråk med okända är inte vanligt. Jag tror det går igen även i trafiken att tänket är lite kallare. Sköt dig själv o skit i andra. Jag cyklade en 2-milssträcka en gång längs en cykelbana och företog mig experimentet att hälsa på alla gående o cyklister jag mötte. Kanske 20-30% svarade med att hälsa tillbaka. Det anmärkningsvärda är nog att nästan alla äldre som inte är uppväxta med mobiler och internet svarade. Mycket trevligt! | |
|
För mig är det en självklarhet att tacka när man blir hjälpt, men har som trådskaparen skriver uppmärksamat att det har blivit mindre vanligt. Men jag tycker det oftast är sämre ställt i medelstora städer och städer som ligger när storstäderna men som inte tillhör dem. |
|
|
Narvselius: Märkligt att du skriver det, jobbar också i Danmark sedan många år tillbaka och jag har nog aldrig nog fått ett "tack" vid filbyten. Däremot skall danskarna, eller kanske rättare sagt köpenhamnarna, ha en stor eloge att de nästan alltid släpper fram bilar vid köer, filbyten eller vägarbeten. Jag kan aldrig minnas att jag blivit spärrad vid kö-körning - eller att en dryg lastbil blockerar filerna. Och då pendlar jag dagligen på större delen av Motorring 3 som är en 3-4 fyrfilig motorväg med vansinnigt tät trafik. Danskarna kan alltså verkligen konsten med blixtlåskörning, de borde skicka många av de skånska bilsterna (inklusive yrkeschaufförer) på kurs till Köpenhamn. |
|
|
Kristoffer_L -har samma erfarenheter som du det slog mig när man kommer över på "östsidan" hur illa det är ställt i Malmöregionen med hänsyn i trafiken. ---- BMW CS #6212 |
|
| Trots detta fenomen, kan man ändå se massor av begagnade bilar på Blocket som är utrustade med tacklucka... ;) | |
|
Jag har samma erfarenheter som Kristoffer och Narvselius, jag jobbar både på svensk och dansk sida. Jag trivs mycket bättre i köpenhamns rusning än i malmös, just pga blixtlåskunnandet i väst-västskåne. Det lustiga är att köpenhamnare som är på mitt jobb tycker att trafiken är trevligare i sverige.. Kan det ha något att göra med vilken nationalitet bilen tillhör? Lite som att "Nu har vi besök från utlandet, nu skärper vi oss"? -- Markus |
|
|
Jag tror inte köpenhamnarna tänker på malmötrafiken utan på Sverige i allmänhet. Hovedstadstrafikken är ju inte en höjdare, men det är inte så mycket på grund av bilarna utan på grund av cyklarna... Men visst är det trist att tacket helt verkar ha försvunnet i Malmöregionen? ---- BMW CS #6212 |
|
|
Visst är det trist. Försöker tacka dom som förtjänar det, men det är å andra sidan färre och färre. -- Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.