AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.025

Vad hände med tacket...?

Sida 1 av 2
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
En gång i tiden, för läääänge sedan när jag var ung, så tackade man allt som oftast i trafiken när man blev hjälpt in i en kö eller liknande; ibland med en hand i höjd med backspegeln eller en blink till vänster följt av en blink till höger. Det slog mig plötsligt en dag att detta artiga sätt lever kvar i Danmark (jodå inkl Köpenhamn) men har helt försvunnit när man kommer över bron.

Är det bara i Malmötrafiken som denna artighet upphört, eller är det fler än jag som reagerat över att man inte tackar i trafiken längre?

----
BMW CS #6212
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag tackar alltid och oftast så tackar folk mig också här i Gävle!

Alpina B8 Länk
Här i Gävle så bor sveriges största egoister i trafiken, Men bra att ju tackar iaf...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

I Göteborg upplever jag att tacket lever och frodas.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag tackar med en vänster- följt av en högerblink om t.ex. LGF, lastbilar etc underlättar omkörning. Om jag blir insläppt i kö brukar jag vinka eller nicka till föraren som släpper in mig (vid T-korsningar el. motsv). Är lite försiktig med att slänga upp handen i backspegeln då det kan misstolkas. :)

Jag brukar vara rätt "snäll" (dvs följer lagen....!) och släppa in folk enligt kedjeprincipen vid påfarter och kö, väldigt ofta vinkar eller nickar den man släpper in. Oftast vinkar.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Jag brukar blinka höger-vänster alt. använda varningsblinkers för att tacka om någon vänlig själ underlättat min omkörning. (Något jag gjorde senast idag.)

"Kvittera" ett tack från medtrafikant brukar jag göra med helljusblink dagtid.
När det är mörkt går jag ner på angeleyesen en gång för att inte sabba mörkerseendet för den omkörande.

Mottrafikanter kan dra åt varmare trakter...

/U. ...som oftast befinner sig i Västmanland/Upplandstrakterna.
ma
7.450
marin849
Hm, vilken ordning är optimal?
Vä-hö eller hö-vä?
1-2 blink med varningsblinkersen funkar oxå...
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Tackar så ofta jag kan. Gärna upp med handen eller med en blink vä - hö efter omkörning... Kul att få respons iform av helljusblink tillbaka. Använder inte varningsblink men det funkar väl också om man vill sträcka sig efter den knappen...
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Hehe marin849...

Förslagsvis hö-vä-hö eftersom Sverige tillämpar högertrafik och du antagligen kör in framför fordonet/ekipaget du nyss körde om.

...eller..?

Jag kan ha fel... :-/

/U.
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Nej du har rätt, det är korrekt tackförfarande.., hehe... Din första hö blink är ju ordinarie blink efter omkörning sen vä-hö som tack... Annars kan det ju uppfattas som endast en vä blink och det är inte optimalt tackningsbeteende...:)
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
I Blekinge vet man heller inte längre vad "tacka" är. Där stirrar man bara rakt fram som en zombie,stampar till på gasen o "smiter" före...Tom vid skolområde ser ja detta skitbeteende varje dag. Ännu värre blir det om de råkar se bmw märket,eftersom här råder STRÄNG jantelag även om pärlan är gammal..finns en liten procent som är väldigt tacksamma o snudd på chockade när ngn faktiskt visar hänsyn i trafiken..

superman
ma
7.450
marin849
Hm, på en väg med en fil i varje körriktning blinkar jag aldrig när jag kör tillbaka på rätt sida igen efter omkörning (däremot är jag väldigt noga med att inte vika in fem meter framför - det gör mig förbannad när andra gör det och jag får lust att köra om vederbörande o slänga en näve grus och småsten över dennes bil), då jag menar att man inte gör ett filbyte i rätt mening utan enbart ser till att ta sig tillbaka där man hör hemma. Att köra mot trafiken är ingen "fil" så att säga. Om någon kör om mig och direkt efter passering blinkar höger och det 200 m längre fram finns en avfart till höger skulle jag börja fundera på om meningen var att återgå till rätt körfält eller om meningen är att snart svänga av till höger.

Vä-hö blink utdelas när mitt fordon är helt i rätt fil igen. Tror jag låter vänsterblinkersen blinka tills jag är jämsides med fordonet jag kör om (det är också då växling sker från trean som nyss slängdes i!). Kan alltid vara bra då man lättare ser blinkande mojänger i bak och sidospegel tänker jag.

Varningsblinkers skulle jag nog snarare använda för att säga "idiot" till någon. Kanske nån som kör extreeemt nära bakom.
ma
7.450
marin849
Eller blinkar jag höger efter?
... Har varit av med bilen i två månader!!!
Vad säger lagen?
Är det ett ordinärt körfältsbyte = krav på blinkers?
Vid filbyte vänster skall det blinkas, Vid filbyte höger så behöver man inte blinka... Eftersom det högra körfältet är ordinarie körfält och resten rena omlörnings körfält
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det är alltid blinkers som gäller vid sidoförflyttning, oavsett om det är körfält eller inte. ;-)

Klart att man tackar, men det är en bortglömd konst i stora delar av landet.
Skåne - där är det bara att glömma. Det finns oftast ingenting att tacka för heller så det är inte så konstigt att det glöms bort.
Småland - är inget undantag. Det kostar väl för mycket med lampor om man blinkar för ofta.
Uppsala - är lite av varje. Ibland får jag bra respons och ibland ingen alls.
Stockholmstrafiken är bara som vissa här på forumet visar att de själva gör - störst, bäst, snabbast och ska fram först "flytta på dig annars kör jag om till höger" så det finns oftast inget att tacka för där heller.

Det finns en annan tråd som löper parallellt med denna. Alla svaren på frågorna i denna tråd finns att hitta i paritet med svaren i den tråden. Länk

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Ok.., jag blinkar åt båda hållen och har alltid gjort... Kanske fel men tycker det tydligt visar övriga vad min avsikt är... Då sitter det i ryggmärgen att alltid blinka vid körfältsbyte... Att tacka med blinkers är väl inte lagligt nånstans om vi nu ska följa lagen...?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Om man tittar i trafikförordningen Länk så står det:
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.

Tacka med blinkers olagligt? Tja, man visar ju sin avsikt och det går inte att ta miste på... Tveksamt om det är olagligt. Vad skulle tala emot att det är lagligt, menar du?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ma
7.450
marin849
Inget problem, det är väl bara att vingla till med ratten vä-hö direkt efter tackblinket!
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Ja alltså att blinka utan avsikt att flytta sig är nog inte ok enligt lagstiftaren, inte heller att helljusblinka på folk man känner, okynnestuta likaså... Obs, det här har jag inga källor på utan sk logiskt tänkande har använts....
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Ja vingla över i vänstern en gång till och sen tillbaks... Då får du nog stanna till och blåsa om de har en radiobil i närheten.., hehe!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.