|
|
|
|---|---|
| Hallå alla Bmw fans. Jag har då köpt mig en Bmw 320 e30 från 85 som jag ska byta motor i från en 320 men den är från 90. Plocka ur båda motorerna, men såg att det är mer kablar från den nyare modellen än den äldre, antagligen olika tändsystem? Hur gör jag? Det är fler och nyare kontakter från den nya än vad som är i den gamla karossen. Trodde det bara skulle vara att byta kabelhärvan i motorutrymmet, men det är tydligen mer? Det är inte samma kontakt till alla säkringar heller. Så någon som är lite mer insatt? Hjälp! Tack i förväg! :) | |
|
Kolla igenom den här sidan, den kanske kan vara till hjälp. Länk ///BMW - Was sonst! |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tänk på att i länken i föregående inlägg så byter man från K-Jetronic till Motronic. KEKlr kommer att byta från L-Jetronic till Motronic. Så det kan skilja sig på en del punkter. Tänk också på att din nuvarande 320i -85 har den gamla typen av kylsystem medans en M20B25 motor från -90 har den nya typen av kylsystem. Vattenpump, termostathus, kylare och diverse slangar och annat skiljer sig. I princip det mesta som har med kylarvattnet skiljer sig. |
| Okej, så om man säger såhär. Jag är inget proffs på att mecka och så. Är det bättre att sälja prylarna och förska hitta en hel bil i stället för att försöka fixa det här? Känns som att man bara ödslar tid åt något nästintill "omöjligt" för en så okunnig som mig? Tack för svaren i alla fall! Mvh | |
Har du lyckats hinka ut båda motorerna är du ju inte helt ovan vid att meka :) Nej, omöjligt är det inte. Finns flertalet som gjort denna operation. Fast du får räkna med en hel del sökning av info, pussla ihop info-bitar från alla möjliga olika forum och trådar, läsa på om de två systemen, kolla diverse elscheman, förstå vad de olika kablarna gör med mera. Det är inte direkt omöjligt - tar bara lite tid och man behöver lite tålamod. |
| Okej, jaja hehe ;) Du får det att låta så enkelt ;) Men men, har du någon erfarenhet utav det här? Vet du om man måste klippa kablar och göra mycket eget? Har ju tagit ur kabelhärvan från den nya, då är det nyare kontakter, liksom runda i stället för fyrkantiga osv. Sen är det inte riktigt samma kontakter till säkringarna och så. Man ska väl inte behöva byta kablar i hela bilen så som i kupen osv? Mvh | |
| Det är ju samma motor i grunden om jag förstod dig rätt, M20B20 -> M20B20, så det kanske vore enklare att flytta över den gamla insprutningen till den nya motorn? (Jag vet inte om det går, bara ett förslag) :) | |
| Båda är en 2 litersmotor, dock från olika årstal ja, och det har hunnit ändra sig ganska mycket på den tiden. Vad min kompis sa så är det olika tändsystem på motorerna. Ni hör ju, jag kan inte så pass mycket. | |
Nej, ingen erfarenhet av att göra själva bytet så att säga. Men är någorlunda familjär med L-Jetronic (mekat med min E30 M20B23 - de fanns bara med L-Jetronic) och E34 M30B35 Motronic men även lite E30 M20B25. Du har helt rätt, det är samma motorfamilj - men det är även en del skillnader. Din kompis har helt rätt - största skillnaden är att det är olika tändsystem. På din -85 sitter det L-Jetronic. Det betyder att insprutning och tändning hanteras av två helt separata system. Tändning sker med hjälp av en fördelare som har den vanliga centrifugaltidigförställaren men har även två vakuumanslutningar för tidigförställning respektive senareförställning). Insprutning hanteras av Bosch L-Jetronic systemet. På din -90 sitter det ett Motronic system. Motronic betyder att systemen för insprutning och tändning är integrerade och hanteras av ett och samma system - nämligen Bosch Motronic systemet. Ren nyfikenhet, varför byta motor? Lyfta över tändning och insprut till Motronic motorn skulle kunna gå, fast det finns några skillnader. L-Jetronic motorn har en fördelare i blocket, Motronic motorn har rotorarm och fördelarlock fram på motorn. Nu finns det uttag för en fördelare i blocket i Motronic motorn - sitter bara ett täcklock över. På L-Jetronic sitter där även nållager och mellanaxel för att driva fördelare och oljepump - men jag tror faktiskt allt detta redan sitter i din Motronic motor - men är inte 100% säker. I framkanten ska det inte vara några problem om jag minns rätt. Men kylsystemen mellan dessa motorer är helt annorlunda. Så även om det var enkelt att bara flytta över den gamla tänd&sprut på den nya motorn behöver du ändåså lösa det här med kylsystemet. Du skulle isåfall behöva flytta över alla slangar, termostathus och vattenpump från den gamla till den nya motorn. Nu faller man än en gång tillbaka till frågan varför byta motor? För låt oss säga att du väljer att bara flytta över existerande tänd&sprut från gamla till nya så slutar det med att du behöver flytta över i princip allt utom själva kärninnehållet i topp och block. För du måste även flytta över varenda liten vakuumslang, insugsrör med mera. L-Jettronic fördelaren styrs av diverse vakuumslangar (som inte finns på Motronic). L-Jetronic hanterar kallstarter genom att en ventil som styrs av temperaturen på kylarvattnet öppnar extra luftflöde in i motorn när den är kall för att öka tomgångsvarvet. Motronic hanterar detta automatiskt genom att styrsystemet läser av temperaturen och fetar på blandningen och styr tomgången via tomgångsmotorn. För Motronic har en tomgångsmotor. Det har inte L-Jetronic - den ställs in via en skruv på högersidan av insuget (där sitter en liten större klump med en skruv). Men om vi ska hinka ner den nya motorn då - vad behövs? Såhär rakt upp och ner så behöver ju du hela Motronic styrenheten som sitter under handsfacket. Du behöver ju såklart dess maffiga kabelpiska som går ut genom torpedväggen ungefär vid batterihyllan i vänster sida av motorutrymmet. Sen behöver du göra viss typ av konvertering med kablarna som kommer ut runt säkringsdosan. Detta är ju främst signaler till instrumentklustret men även signaler från tändnyckel och liknande. Osäker exakt vad behöver göras. Men det är ju mest en fråga om att ta reda på EXAKT vad varje sladd gör i L-Jetronic och Motronic och därefter para ihop dem. Om du nu funderar på motorbyte, tänk på att du måste registreringsbesiktiga den (tror det kostar runt 1000-lappen) om du ska vara helt laglig. Och tänk på att du MÅSTE ha med katalysatorn vid motorbytet (eftersom den motor du hinkar hade katalysator som original). Nu är chansen inte så värst stor att någon märker skillnaden, men det är inte särskilt svårt att se skillnaden på en vanlig M20 motor från -85 (med sina typiska puls-air ventiler och fördelaren på blocket) och en från -90 (med sitt typiska fördelarlock på fronten) av en någorlunda vaken besiktningsman. Och skulle han vara på det humöret och anmärker på det, ja då står du där med en bil med körförbud. |
| Jo jag hade då en 320 från 90 men råkade krocka den, sen hade en bekant en kaross stod med rasad motor, så tänkte att jag skulle skaffa mig ett litet projekt över vintern, målet var att byta motor och få den besiktad och ha den som vinterbil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.