AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.179

beg. 118d M vs 120d M, tankar om andrahandsvärde.

el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Letar just nu för fullt efter en 118d eller 120d m-sport i Göteborgsregionen. Kraven är årsmodell 07 eller nyare, dvs 143hk i 118d eller 177hk i 120d, m-sport paket, helst under 5000 mil och min budget är på absolut max 200k.

Efter en tids ihärdigt letande på blocket, bytbil.com och liknande sidor kan jag konstatera att 120d konsekvent ligger ca 20k-30k billigare än 118d med motsvarande utrustning! Mitt förstahandsval var egentligen 118d pga miljöbilens förmåner, men överväger nu en 120d istället pga det lägre inköpspriset.

Frågan man då ställer sig är: Får man igen pengarna för prispåslaget hos en 118d i form av lägre skatt, förbrukning, parkeringsavgifter (bor i Gbg) och högre andrahandsvärde?

Någon som har några tankar eller åsikter om detta?
Mvh Erik
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Bra "spaning"! Ett typiskt exempel där flockbeteende gör att man inte väljer optimalt utan går på trender. Många som köper 1-serie köper den för att de vet att den är enmiljöklassad BMW och denna effekt verkar följa med som begagnad; vilket gör att 120d hamnar i skymundan.

Min reflektion efter att själv ha kollat på möjlig pendlarbil är att 120d-bilarna ofta är lite mer utrustade, samt kanske körda av BMW entusiaster i större utsträckning än "tjänstebilsvarianten" 118d.

Att sia i framtiden är i princip omöjligt - min personliga hållning är att 120d är att föredra om den ä så mycket billigare. Bränsleekonomiskt är det "same same"... ah, så får man ju inte säga längre... skillnaden i förbrukning är mikroskopisk och är mer avhängig av din egen körstil. Skatt är ju högre och kanske även försäkring?

----
BMW CS #6212
12
27
120dM
120d M-sport -10
Värt att tillägga är att motorn i 120d är, i min mening, betydligt trevligare. Mer varvvillig, piggare, inte lika orkeslös under 1500rpm och mindre "traktoraktig". På pappret är motorerna väldigt lika, men upplevs olika. Är glad att jag bytte till en 120d.
Är den så mkt som 20-30' billigare så tror jag inte att du kommer spara in det på att köpa en 118d, dessutom får du med en 120d en bättre bil. Men det är bara vad jag tycker:)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag har brukat en 118d under ett år. Körde nästan 3 000 mil och var mycket nöjd med bilen.
Men jag skulle trots det välja en 120d då skillnaden som beskrivs av 120dM är påtaglig.
Vår nästa extra bil kommer troligtvis att vara en 120d M-sport
En fantastisk bil tycker jag.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
De flesta fördelarna med en miljöbil försvinner dessutom med åren, den fria skatten är ett exempel på detta. Jag vet inte hur det är med fri parkering i Göteborg, men här i Halmstad går det inte längre att söka den förmånen utan dem som har ett tillstånd får fortsätta att använda detta tills det går ut.

Därmed borde skillnaden i ägandekostnader bli obefintlig förutsatt att försäkringen inte är mycket dyrare till 20d för dig, och skiljer det 20-30.000:- mellan modellerna där betydligt piggare 120d är den billigare tror jag det är en skillnad en 118d aldrig kommer att ta igen.

Inte heller i andrahandsvärde, jag tror som sagt miljlbilen 118d har haft sin stund i rampljuset och att den förlorar sina fördelar som miljöklassad tror jag inte kommer gå begagnatspekulanten förbi. Det är nog snarare som så att 118d kommer rasa lite i pris mot 120d i framtiden än tvärt om.

Och då känns valet ganska klart, piggare och billigare... :)

//Bjersér
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Tack för svaren, ni verkar resonera ungefär som jag. Blir ut och provköra helt enkelt, om den sen blir en 120d eller en vettigt prissatt 118d beror väl på objektet sen.

Är det förresten någon som vet om miljöbilar undantas trängselskatten som införs i Göteborg 2013? Har inte hittat någon information om detta.

Mvh Erik
12
27
120dM
120d M-sport -10
elfving1: Det skulle jag inte tro, eftersom miljöbilar i Sthlm måste betala trängselskatt om de har registreringsdatum efter 1/1 2009. De andra som är registrerade tidigare har dispens till juli 2012. Glöm dock inte bort att denna definition av miljöbil är en bil som går att köra på alternativa bränslen, dvs en snål diesel har aldrig sluppit trängselskatt i Sthlm. Så jag skulle inte räkna med att Göteborg kommer ha ett mycket generösare upplägg än Sthlm...
Visa användare
32
edbe
BMW 118d M-sport -09
Är lite nyfiken på om du har några länkar till de bilar du pratar om. Jag köpte en 118d i sommar och då var 120d konsekvent dyrare. Jag jämförde såklart samma årsmodeller och miltal. Min erfarenhet är att det finns fler nyare 118d till salu som har fler år av fri service och eventuell nybilsgaranti...men många färre med M-sport paket. Extrautrustning får man inte ut lika mycket för på begagnade marknader. Tror det är där 120d vinner.

Den enda 118d i sverige men m-sport, pris under 200k, mil under 5k.

Länk

120d med samma kriterier finns denna i sverige:
Länk
Co
103
Cod
Saab 9-3 Aero -99
Sitter i samma sits som du gör!

118 går helt okej, men det känns som att det fattas något. Den är lite lite klen.
120:n går fint och med tanke på prestandan så går den riktigt snålt!
Jag letar mest själv efter en 120 men skulle jag trilla över en 118 med rätt utrustning och pris så kan jag mycket väl köpa!

Vill du ha lite roligare att köra så köp 120:n vill du ha en grymt bra ekonomi så väljer du 118!
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
edbe:

Här är ett exempel:
En 120d med 6100 mil. (som tyvärr såldes igår) 175k
Länk

En 118d med 5800 mil, 200k
Länk

Det var det jag hittade just nu...
ca
36
cassidy
120dx -13
Till att börja med håller jag med edbe - när jag köpte min 118d i mars/april så låg 120d konsekevent 20-25k högre än 118d (med jämförbar utrustning/ålder/miltal). Jag har kört båda modellerna och visst är det lite mer oompf i en 120 men inte så mycket att jag saknar det.

Om du hittar en 120d som är såpass mycket billigare (20-30k) än en 118d så finns det som jag ser det ingen anledning att inte slå till. Försäkring och skatt är lite högre men med den differensen spelar det knappast någon roll i slutändan.

Vad gäller andrahandsvärdet ... tja, mer eller mindre omöjligt att sia om. Om det t ex kommer en förändring i hur vägskatt beräknas som slår hårdare mot CO2 utsläpp så kommer en 120d att bli mindre intressant än en 118d. Men ska man resonera i de banorna så blir det inget bilköp alls ... :)

Personligen så tror jag att utrustning (dock inte all sorts utrustning) och skick har större betydelse för andrahandsvärdet än skillnaden i motor. Dvs procentuellt på två jämförbara 118d/120d så kommer de att ligger inom samma spann.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Köp en 120d då alla subventioner och skattelättnader snart går ut. Tror 120d är en mycket roligare bil än 118d då den är lägre växlad o 35hk mer. Man märker tydligt att 118d är extremt högt växlad då det inte går att lägga i 6an för än över 85-90 km/h. Merpriset för 120d för skatt o föräkring kan inte va många 100 lappar per år. Lycka till !!!
ca
36
cassidy
120dx -13
Enligt mina anteckningar från i våras så skiljer det ca 400.-/år i skatt (1168.- vs 1576.-) och 50-60.-/mån i försäkring med de förutsättningar jag har (dvs ca 10%).
Sa
9
Sal_P
118D 2008
audinisse:
Kört 118d sedan i februari. Tror säkert att 120d är roligare, men 118d:n är överraskande trevlig att köra tycker jag.
Håller inte alls med om att 118d skulle vara för högt växlad. Har läst det tidigare i forumet. Min 118d-pärla är den första bil, som i motorvägsfart (120)liggger på ett rimligt lågt varvtal. Jag kör utan problem på sexan från 70 km/h. Varför skulle jag vilja köra på högsta växeln i lägre farter?
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Jag hade ju som sagt tänkt ha en 120d med "nya" motorn på 177hk, men jag snubblade över en kanonfin 120d m-sport -07 med 163hk med 8000 mil på mätaren. Jag kom därför ner ganska kraftigt i pris, vilket känns skönt!
Imorgon är den min, och jag är jävligt nöjd!
Grattis! Tillägger dock att 177hk motor ÄR en helt ny motor, du kan ta bort " " runt nya.
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Tack!

Med "nya" menade jag att den var ny 2007. Det togs precis ur bruk i och med lanseringen av F20.
Javisst! Fast finns ju kvar i 3-dörrars och coupe och den i F20 är inte helt ny, bara uppdaterad meb bl.a. bättre insug och turbo. Men nu är jag petig, igen ;-)
Sa
9
Sal_P
118D 2008
Ooops! Jag påstod i ett tidigare inlägg att jag utan problem kör på sexan från 70 km/h. Det ska förstås vara femman. I övrigt vidhåller jag envist att jag gillar utväxlingen på min 118d.
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Man kör utan problem på sexan i 80km/h och öppåt. För övrigt är jag mycket imponerad av förbrukningen, har mestadels kört stadstrafik och den har dragit 0,57l/mil, trots att jag verkligen inte har ansträngt mig för att köra snålt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.