AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
956

Handbromsproblem inför hjulskifte

ye
19
yecora
E60 525xi - 07
Hej

Har letat en del här på forumet efter lösningen på mitt problem men inte hittat någon.

Varje gång då jag använt min handbroms fortsätter den att ligga an lite grann. Jag hör då ett litet skärande ljud som är störande. Efter några hårda inbromsningar brukar det tystna.

Tänkte slänga på vinterhjulen i helgen och fixa detta samtidigt. Någon som kan ge mig ett tips på vad jag ska göra/byta?

Tack på förhand
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nr 3 på bilden i länken är den som drar isär bromsbackarna, den brukar rosta ihop.
Bara plocka bort den, rengöra och smörja.
Länk
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Hej.

Slutar den låta om du drar lite lite i handbroms spaken?
Då lär hållarna gått av som håller backarna. Alltså de som sitter fast i bromsskölden.
Hade gått av på min och då fick jag detta ljud du beskriver. Märkte det när jag bytte bromsar på min bil. Då hade backarna slitet massor på skivan så se över backarna.

Går att skruva fast backarna med skruv och mutter men de måste kunna expandera. Så man kan inte dra åt max.

/Fredrik
ye
19
yecora
E60 525xi - 07
Ok, tack för snabba svar.

Jag inbillar mig att det slutar låta när jag drar i handbromsen, så då kanske ovan beskrivet problem är anledningen.

Ska se över saken på lördag, återkommer då!
ye
19
yecora
E60 525xi - 07
Kunde inte hålla mig till på lördag så skruvade av hjulen idag :)

Hur mycket måste jag plocka bort för att undersöka saken? Det gick inte att "se" någonting misstänkt med blotta ögat..

Hur går man tillväga?
ti
229
timur
520xd F10 -16
Skivan måste av, så ser du skicket på backarna och hur hållarna ser ut.
Jag har samma problem och i mitt fall är det hållarna som inte kan sättas fast ordentligt pga för rostiga bromssköldar. En av hållarna går att byta ut mot skruv och mutter men inte den andra, pga sköldens konstruktion.
För att byta skölden så måste hjulflänsen av, vilket jag känner på mig blir en huvudvärk pga rost och annat jävulskap.
ti
229
timur
520xd F10 -16
Större bild här: Länk
ti
229
timur
520xd F10 -16
Hjulnavet menade jag - som ska av innan man kan komma åt bromssköldarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.