AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.187

Förebygga elproblem på E61?

Jag har skaffat en E61 -05 (525 bensin) och vet att det med tiden kan dyka upp en del konstiga el- och elektronikproblem.
Kan man förebygga dessa genom att fuktskydda, ventilera, ta bort oxid i kontakter mm? Det finns ju en del kända felkällor som t.ex fukt vid radioantennen och reservhjulsbaljans elektronik –finns några färdiga knep om hur man åtgärdar dessa?
Finns fler kända felkällor?
Elsystemen nuförtiden är så pass komplexa så att ett litet glapp i .tex dragkrokskontakten kan förorsaka fel på, till synes, helt andra enheter.
Kul att få veta om någon har något bra trix.
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Ifall du har panoramaglastak bör du kolla upp så att dräneringsslangarna bak (höger och vänster) sitter på sina platser. Annars riskerar du att få in vatten ner i reservhjulsbaljan.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Björn - utöver de två nämnda konstruktionsfelen och Bimmer 75s påpekande kan jag rekommendera dig att kolla kompressorn vid höger bakhjul. Slangen spricker lätt och då rasar kompressorn av allt skit den suger in. Mkt dyrt att fixa.

De flesta har köpt en bensinslang på Biltema och på så sätt sparat upp till 10.000 kronor (om man låter aukt BMW ÅF fixa det) i onödiga reparationer.

----
BMW CS #6212
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Kablarna vid bakluckans gångjärn kommer att gå sönder, det är en tidsfråga beroende på hur mycket man använder bakluckan.
Elekroniken som är placerad under "bakspoilern"/plastkåpan i bakrutans ovankant behöver (sannolikt?) silicontätas.

Men om allt fungerar på en -05 finns nog goda chanser att alla här nämnda problem är åtgärdade.
Ulf530, angående bakluckans kabel; på vilket sätt går den sönder? Är det genom att det blir slitage utvändigt eller är det att trådarna brister inifrån p.g.a all böjning fram och tillbaka? Om det är utvändigt slitage/skavning borde den kunna skyddas i förtid för att slippa gå sönder. Det ser ut som om kablarna går i de svarta täckta "rännorna" i mitten av höger resp. vänster gångjärn -hur får man upp dom?
Skydda elektroniken under bakluckans "plastspoiler" -hur får man upp den? Och hur tätar man mot fukt?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Finns mycket info här på forumet om båda dessa problem (det är alldeles för mycket/skulle ta för lång tid just nu/ att skriva om jag skulle försöka redogöra...)
Ägna en stund åt att söka med sökfunktionen.
Skriv igen om du inte hittar infon.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Ett bra sätt att få lite problem är att använda grejerna så lite som möjligt. Att unvika att öppna bakluckan är ett bra sett att inte böja av kablarna. På vintern det är kallt går dom sönder extra fort.
Förvara bilen i garge så slipper du vatten under spoilern som pajar kortet.

Men kamel2 -jag har ju skaffat min touring-BMW just för att jag behöver en hyggligt stor kombibil och då är det ingen bra lösning för mig att använda den så lite som möjligt, eller att undvika öppna bakluckan. Ej heller kan jag undvika regn och fukt. Jag håller med om att man säkerligen "spar" bilen på det sättet men generalproblemet är trots allt dåliga konstruktioner som vi här på Autopower försöker hjälpa varandra att få ordning på. Man kan hoppas att även BMW´s konstruktionsavdelning har någon som sitter och studerar våra tips för att i framtiden bygga bättre bilar.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Självklart har vi köpt dessa vagnar för att använda dem.
Min är en -06 och förutom kompressorn till luftfjädringen så har den hittills varit problemfri. Jag är helnöjd med bilen!
Problemet med kompressorn beror på en lite bristfällig detalj i installationen, som i sin tur medför ett betydande fel. Kompressorn och konstruktionen i sig är det dock inget fel på.
Regn och fukt tror jag normalt sett inte är något problem. Det är vid högtryckstvätt osv som det kan bli problem med elektroniken under plastkåpan. Jag (och min son som är min eminenta mekaniker) demonterade i förebyggande syfte, torkade och tätade med silicon. Det har fungerat 100% nu i 3 år.
Kablarna vid bakluckans gångjärn har jag ännu inte behövt åtgärda. Men jag har två gånger det senaste halvåret fått omotiverad lampvarning på bromsljus vä bak och jag förutsätter att det börjar bli dags att åtgärda kablarna. Rätt eller fel, det kommer att visa sig...
Jag "tycker" att batteriet kanske börjar kännas slitet ibland men har hittills aldrig vållat något problem. Men kanske byter jag det inför vintern i förebyggande syfte och för att vara säker (jag vet att fräscht batteri är en förutsättning för att slippa problem och jag är nog lite känslig och gillar inte problem...). Men ett batteribyte efter snart 6 år tycker jag är helt ok.
av
1
avni78
Bmw E61 Touring -08
Hej, jag har en E61 -08 och har sista tiden fått problem först med vindrutetorkare och sedan signalhorn. har kollat alla säkringar, ingen fel.
Är det någon som vet vad det kan vara för fel?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.