AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.092

Passar DLS UR35i kit i en e39

Hej,

Jag funderar på att införskaffa detta kit ( Länk )för att ljudet i min bil är inte det jag hade önskat mig när jag köpte en bil med Hi-Fi högtalare.

Så min frågan är kommer mitt system kunna klara av att driva detta kittet? Jag har ett original slutsteg och en baslåda original det också.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Klara och klara..
Det kommer ju att låta. Och det blir helt säkert bättre än originalljudet, som ju är pinsamt dåligt.
Men så pass fina högtalare behöver ett riktigt steg för att komma till sin rätt.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Nej, det passar inte. Du får inte dit mellanregistren i dörrarna på originalplatsen. Även om det skulle gå så är det kitet för bra för ditt slutsteg (vilket också har annorlunda delningsfrekvenser än vad kitet skulle "önska").
Så om jag köper ett sådant kit måste jag då koppla in steget för att kunna få någon jävla valuta för pengar?
Ka
5.697
Kane
Formulera om din sista fråga så man förstår den.
det jag vill ha är ok ljud för så lite pengar som möjligt...Det som jag har nu i bilen kan man inte kalla för ok ljud. Då undrar jag vad jag behöver göra för att få det låta ok i bilen...
Rainbow är som alternativet men jag läste någonstans på forum att det blir lite struligt att kunna koppla in de om man har HiFi högtalare med original slutsteg
Ka
5.697
Kane
Riv ut originalsteget och subwoofern. Skaffa sedan en hög-lågnivåomvandlare (exempel: Länk <1000 kr, ett hyfsat slutsteg (beggat 1000-2000 kr) och ett 5.25"-kit för 1500-2500 kr.
Då får du en hyfsad uppgradering av ljudet för kanske under 4000 kr. Därefter kan du fundera på om du vill lägga till en sub.
Två bra firmor du kan prata med är Ljudstudion och Blekinge Bilradio.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Först och främst så får du ju, som Kane skriver, kolla om de passar utan alltför stor ombyggnad.
Delningsfilter följer med högtalarna, så det ordnar sig..
Köp sen ett slutsteg med högnivåingång, så behövs ingen omvandlare.
DLS CA31 eller RA30 skulle funka bra.
Då har du även en kanal över för bas, om du vill byta ut baslådan också så småningom..
Tack för BRA tips ! Vilka högtalare är det bäst att köpa? Jag har ju 3st högtalare fram.
Ka
5.697
Kane
Skippa tre högtalare fram. Ett bra två-vägskit räcker långt.
DLS R5A ca 1500 kr, Focal för 1500 och uppåt, DLS Ultimate UP5i 3.000 kr,....
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Har du tre stycken i varje dörr?
Då får du väl mäta storleken.. Men jag tror nog att du är rätt på det.
DLS-kittet som du själv föreslog, är ett mycket bra kit.
Jag skulle köra på det, om det passar..
Själv har jag DLS Gothia 6.3
Men de är på 6,5", tror inte att de passar i din bil.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det handlar ju om hur mycket pengar du vill lägga.
Man får vad man betalar för.
Ett två-vägskit funkar bra. Men eftersom du redan har förberedd plats till tre, så skulle iaf jag köra på det..
Som jag sa så vill jag få ok ljud för så lite pengar som möjligt. Vad jag förstod så bästa och billigaste alternativet blir då att köpa slutsteg DLS CA31 och två-vägskit typ DLS R5A och skita i den tredje högtalaren som sitter i... Och nej, 6.5 får inte plats...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.