|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jag hade HakkaR 19" på en RS6a. De fungerade helt tillfredsställande för mig iaf. | |
|
Narvselius: 1. Givetvis. Det är nog den enda vettiga anledningen. Frågan är bara hur man kan förbjuda dubb när man har is på gatorna. 2. Om man kör på isliknande underlag 10% (eller 1% för den delen) av tiden däcken är monterade så är det anledning nog för att välja dubbat. Det räcker med EN isfläck för att dubben ska ha gjort sin nytta den vintern. Länk Man väljer ju inte säkerhetsutrustning efter hur man oftast kör i just den situationen utan efter vad som kan komma. Med samma resonemang som du anger för dubblösa däck kan man ju även välja bort airbagar, bälten, och abs också för man krockar ju inte så ofta. Och de gånger man krockar kanske de inte ens behövs. Dessutom sparar man väldigt mycket miljö då det inte är direkt miljövänliga fabriker de tillverkas i. Du märker hur illa det argumentet håller, va? 3. Knappast ett argument för att låta bli dubbat. Om föraren är för dum för att köra efter vägförhållanden eller försöker ligga på gränsen trots att det är halt så är det förarens fel. Då kanske man ska ifrågasätta förarens lämplighet istället för att välja ett sämre däck..? Och summan av det du faktiskt skriver är att du anser att dubblösa däck är sämre, och med samma resonemang (att man förstår att sänka hastigheten med sämre däck) skulle man kunna argumentera för att ha sommardäck i så fall och det vet vi nog alla hur ointelligent det är. Dessa "vissa förhållanden" du skriver om är väldigt vanligt förekommande på vintern, speciellt i Skåne. Och det är därför man har riktiga vinterdäck. Att anpassa hastigheten är dubblösförespråkarnas argument #1 och det är det sämsta skitsnacket någonsin. Anta att man kommer fram till en korsning med en bil framför som har dubbdäck. Nitar den bilen så sitter man som ett frimärke i bakluckan på den. "Men då har du inte anpassat hastigheten" säger någon. Ok, ska man alltså köra 20 då? För om den med dubb nitar så har man längre bromssträcka från 30 med dubblöst än från 50 med dubb. Och hur går det att ligga så pass långt bakom en bil inne i ett samhälle? Inte alls. Det svänger alltid ut någon i den lucka man måste ha för att hinna bromsa. Och om den då har dubbdäck och nitar för att någon får för sig att gå över vägen så är man där igen, i bakluckan! Är det någon som har funderat på hur det skulle se ut på 2-1-vägen, begränsad till 90 km/t, där några försöker anpassa hastigheten med sina dubblösa däck? I en kö, där den första i kön givetvis har dubblösa, har bil nummer två dubbdäck och bil nummer tre har dubblöst. Ligger den hundra meter efter? Knappast. Och räcker hundra meter ens? Vad händer så fort kön har passerat en utfart? Någon lägger sig i luckan. Vad ska han med dubblöst göra då, sakta ned ytterligare? Är det förresten _någon_ som tror på att de med dubblöst skulle anpassa hastigheten när trafiken snarare ser ut så att om man inte kör för fort så är man i vägen? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Snälla esadh, nu skulle inte tråden handla om dubbdäckens förträfflighet. HFR frågade om erfareheter av Hakka R på F10/F11 och inget annat. Annars håller jag med om att på ren is är dubb oslagbart men för mig och många andra som kör 3000mil motorväg i Skåne, Danmark och Tyskland är inte dubbdäck något seriöst alternativ, av precis de skäl som Narvselius nämner. Men som sagt, lår detta bli en parantes i denna tråd :-) |
|
|
esadh - nog kan du väl åtminstone anstränga dig lite för att hålla en god ton och ha respekt för andras argument? Eller är det så svårt att andra har andra åsikter än du? ---- BMW CS #6212 |
|
|
Kristoffer_L: Givetvis. Jag är bara trött på nonsens. Sorry. Narvselius: Det är svårt när ogenomtänkta åsikter baseras på verklighetsfrämmande argument och/eller inte stämmer med fakta. När man dessutom kombinerar dessa med dödliga eller handikappande resultat så är jag inte ett dugg intresserad av att vänta tills jag själv eller någon i min närhet sitter i rullstol för att säga "Vad var det jag sa?". Men anstränger mig gör jag varje dag. Slut parantes. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadh - återigen - jag har framfört - i korta ordalag - mina synpunkter eftersom du frågade efter argument tidigare i tråden. Tråkigt att du tappade kontrollen och du har svårt för att hantera att andra har en annan åsikt än du. Forumet lever på en livlig diskussion och det lägger ett ansvar på oss alla att ta andras åsikter på allvar. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag körde Continental WinterContact TS 810 S 245/45 R18 100V XL på min F10 förra vintern. Som de flesta kontinentala vinterdäck rätt usla på is men okej på snö. Däremot är de finfina på Autobahn och upplevs nästan som vanliga sommardäck där. Hade jag inte kört till Alperna hade jag satsat på dubbat. Har svurit åtskilliga gånger när jag inte ens lyckats backa ut från parkeringsplatsen som lutar typ sex grader. Just det, vinterdäcken var (förstås) icke runflat. |
|
|
HFR: Jag åkte Hakka R på min 535:a förra vintern, och kommer att göra det även i år. Tyvärr finns det inga perfekta däck avseende vårt klimat till framförallt lite tyngre och motorstarka bilar. Jag åker på dimensionen 235/50 -18 och greppet och framkomligheten är mycket bra, hade inga större problem att ta mig fram under förra vintern. Däremot är däcken, enligt mitt tycke, för mjuka för en så tung bil som en 5-serie. Vidare är det inget optimalt däck när man har 306 hk på bakhjulen. Då dubbdäck inte är något alternativ för mig, vet jag faktiskt inte hur jag gör med vinterdäck nästa gång. Har alltid tidigare kört på nordiska friktionsdäck, men tycker nu att de ger bilen hemska köregenskaper vid icke vinterväglag. Problemet är att de fungerar mycket bra på is och snö, vilket naturligtvis mellaneuropeiska vinterdäck är sämre på. James Bonds däck med utskjutbara dubb vore perfekt :-) |
|
|
På Däckinfo.nu har man försåokt göra en tabell över styrkor och svagheter för dubbat/odubbat nordiskt/odubbat centraleuropeiskt: Länk Kan kanske vara till hjälp när man är i valet och kvalet. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Intressant med den tabellen är att samtliga däcktyper får totalt 35 stjärnor dock skiljer sig ju fördelningen en aning... ___ //Ulf |
|
|
Tack för alla svar! RE: har du några bilder med vinterhjulen på? Hade varit intressant att veta hur 235/50 ser ut. 8" fälg? mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.